harm

Skrevet av Emne: Hvorfor skeptiker?  (Lest 12911 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Jon

Hvorfor skeptiker?
« på: 30. januar 2010, 23:53:53 »
Dere skeptikere bruker så vidt jeg skjønner en del tid på å sette dere inn i all mulig overtro og lureri, finne ut hvordan en skal debunke det og gjennomføre det i praksis osv.

Dette er jo så absolutt en til de grader prisverdig bruk av egen tid. Men det jeg lurer på er - hvorfor? For meg personlig virker det mye mer givende å forsøke å finne ut av nye ting som ikke er tullball, og å (forsøksvis) finne noen oppegående å kommunisere med framfor å bruke tiden på å forklare opplagtheter for intellektuelt ubemidlede.

Så - hvorfor? Er dere bare så innmari mye mer altruistiske enn oss andre, eller er det noe annet som driver dere?

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
Sv: Hvorfor skeptiker?
« Svar #1 på: 31. januar 2010, 00:15:11 »
Så - hvorfor?

Trenger man egentlig en grunn?

For min egen del blir jeg provosert når jeg blir møtt med løse påstander som misrepresenterer fakta, med vilje eller på grunn av ignoranse.  For eksempel kreasjonister som gjentatte ganger bruker termodynamikkens 2. lov for å argumentere mot evolusjon, selv om de gang på gang får påpekt hvorfor dette ikke er et gyldig argument.  En annen grunn er å bidra med mitt for at folk ikke skal bli lurt inn i diverse overtro som kan være direkte helseskadelig (for eksempel å gi opp ordinær kreftbehandling til fordel for healere, aprikoskjerner eller andre kvakksalverkurer) eller svært dyrt, uten at man får noe av verdi tilbake for investeringen.  En siste, noenlunde egoistisk basert grunn, er å trene meg selv opp i å se logiske og faglige svakheter i påstander, samt at man kan lære utrolig mye rart ved å delta i slike diskusjoner.
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #2 på: 31. januar 2010, 00:47:52 »
Jeg synes at skepsis virker fornuftig, samt jeg er fascinert av religion, det morbide og et godt freakshow.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget PO Johansen

• Stor bidragsyter til AGW
« Svar #3 på: 31. januar 2010, 01:09:24 »
Fascinasjon.

Og jeg lærer masse.
I may not know what Dunning-Kruger is, but I am very confident it doesn't apply to me

Utlogget Christian

« Svar #4 på: 31. januar 2010, 10:21:00 »
Jeg er stort sett enig med de foregående, og som Alvin Brattli sier er det av og til for provoserende å bare se på kreasjonister, healere, konspirasjonsteoretikere, etc forfekte de samme tilbakeviste løgnene igjen og igjen.

I tillegg er det ofte interessant å se hvordan folk resonnerer og argumenterer når de går helt opp i sin versjon av virkeligheten, enten det nå er dypt religiøse, alternative eller ufo-observatører. Man lærer mye om hvordan folk kan lure seg selv, hvordan de kun hører de argumentene som underbygger deres syn og en god del andre feilresonneringer.

Det er også fascinerende å se når ovenfornevnte altie/fundie/etc skal selge sitt synspunkt. Ofte blir selvmotsigelsene (som total motstand mot etablert vitenskap blandet med en slags cargo cult tilnærming på bruk av begreper fra den samme vitenskapen), faktafeilene, og mange ganger løgnene, så fantasifulle at man bare må inn og si fra. I sannhet et språk ravgalt inntil kunst, som Hamsun sa det.

Om det er en altruistisk komponent i dette for min egen del, så er det vel at selv om man sjelden omvender den man diskuterer med, så får man kanskje de som sitter på gjerdet og ser/hører på til å tenke seg om et par ganger.
"When I get that feeling, I need secular healing" - fritt etter Marvin Gaye

Utlogget AristosVeritasPeto

« Svar #5 på: 31. januar 2010, 17:18:46 »
En hovedgrunn til at skeptikere vil dele sine meninger er lik for alle mennesker. To motsatte meninger gir mennesker en negativ rus. Det er enkelt å greit en menneskelig funksjon at vi misliker motsigelser og dermed vil rette opp i problemet.

I tillegg om ingen står opp mot tullprat så vokser problemet. Jeg personlig ble nok motivert av å være i en klasse med folk som trodde på mye tull. Nå anser jeg det som et mål å sørge for at mine barn ikke må leve i et lignende miljø der kritisk tenkning blir sett ned på.

Jeg tenker meg også at woo gjennproduserer seg og er skadelig for de som tror på det. Ved å akseptere tullprat uten bevis spres også det intuitive tenkesettet til andre. Jeg vil ikke leve i en verden hvor folk ikke ser forskjell på woo og vitenskap eller for å ta et ekstremt eksempel Hitler og Darwin. Andre menneskers valg påvirker meg fordi jeg må forholde meg til dem og deres ønsker. Altså vil jeg såklart at de gjør optimale og informerte valg.

Det er også interessant å observere et miljø samt å påvirke dette miljøet. Samt det er mye du kan lære, og du treffer kanskje på likesinnede i prosessen. Å finne en gruppe å tilhøre kan være motiverende på mange måter.

Det kan også være berusende for en person å føle seg smart/flink. Hvis man kan noe liker man å vise og bruke talentet.
« Siste redigering: 31. januar 2010, 17:22:57 av AristosVeritasPeto »

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #6 på: 31. januar 2010, 17:42:15 »
Jeg mener det kan være farlig å ikke være skeptisk, så én av grunnene til at jeg er skeptiker er for å forhindre at folk lar seg lure av egne og andres vrangforestillinger.
Dessuten er jeg fascinert og opptatt av vitenskap, og siden jeg har lyst til å bli forsker er jeg nesten nødt til å være skeptisk...
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath

Utlogget Yngve Nordgård

• Godt språk
« Svar #7 på: 31. januar 2010, 21:37:13 »
For det første er jeg ikke enig i at alt skeptikere engasjerer seg i, åpenbart er tullball, og at det er bare idioter som tror på dette tullballet. Det finnes mange oppegående, høyt utdannede mennesker som tror på for eksempel alternativ medisin eller konspirasjonsteorier. For det andre trenger man ikke å være mer enn normalt altruistisk for å engasjere seg i disse tingene. At folk tror på magi, kan ha negative følger for meg selv, både direkte og indirekte. Jeg vil ikke ha et helsevesen der man tror at hvitløk er en bedre kur mot hiv enn antiretrovirale medisiner (som i Sør-Afrika), eller politikere som ringer spåkjerringer for å få vite hva de skal stemme i Stortinget. Kampen mot alternativ medisin kan derfor ses som en egoistisk kamp like mye som en altruistisk sådan. Det samme gjelder kampen mot religion. Jeg vil ikke undertrykkes av lover og regler basert på gammel overtro som etter min mening er nonsens fra ende til annen.

I tillegg har jeg en intens forakt for de svindlerne som forsøker å lure på folk produkter de vet ikke virker, så jeg blir skadefro når de blir avslørt.

Utlogget Jon

« Svar #8 på: 31. januar 2010, 22:01:21 »
Takk for svar, alle. Jeg er jo veldig enig i at dette er en bra ting å drive med (som spesielt Aristosv beskriver bra), og glad for at dere gidder  :)

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #9 på: 01. februar 2010, 04:38:19 »
Er skeptiker først og fremst fordi det er Illuminatets vilje.

Anser forøvrig "aktiv skeptisisme" for å være nødvendig, på vitenskapens vegne, særlig med tanke på utdanningsinstitusjoner osv - hvor det bør tillates minst mulig infiltrasjon av fjaseteorier ala kreasjonisme o.l.

Utlogget DagT

« Svar #10 på: 01. februar 2010, 09:41:03 »
Det er flere grunner grunner til å være aktiv skeptiker.

For det første er det en god del kynikere der ute som er ute etter folks penger, og på den måten faktisk skader deres helse. Svindlere finnes innen alle områder men jeg synes strengt tatt de verste er de som bruker folks behov for åndelighet og naive innstilling til ting som høres fint ut.

For det andre har vi dem som kaster seg over enhver ting som høres litt fint og alternativt ut. Folk kan jo gjerne få tro hva de vil, men hva med den ene gangen troen forleder dem til å gi råd som skader andre. Som å si "dropp legen, vi ber for deg".

For det tredje skjærer det selvsagt i en fysikers hjerte når jeg ser definerte fysiske begreper mishandlet av folk som synes det høres fint ut eller gir dem prestisje, men som ikke skjønner filla av hva de betyr.

osv...

Utlogget Mona

• Master Zombie
« Svar #11 på: 01. februar 2010, 09:56:37 »
Jeg tror vi alle innerst inne har et ønske om å redde verden :P

For min del blir jeg tutende galen når jeg ser at folk skades for livet av uvettige menneskers lemfeldige omgang med uvitenskapelige metoder og teorier. Ikke noe river mer i hjerteroten enn det.

Hva mer generell skeptisisme angår: for meg er dette pr dags dato den beste tilnærmingen til et "livssyn" som finnes, siden man styrer livet sitt ut ifra hva man faktisk kan vite eller finne ut av. I tillegg liker jeg selvkorreksjonen som ligger innebygget i skeptisismen. Om ens teorier blir motbevist så forkastes de (ideelt sett), og en skeptiker er ikke redd for å endre standpunkt i lys av ny kunnskap. Det krever langt mer styrke å kunne innrømme feil, og så ta konsekvensene av det, fremfor å hardnakket fortsette å spy ut løgner og fjas i et desperat forsøk på å redde ansikt. Fastlåste mennesker skremmer meg...
« Siste redigering: 01. februar 2010, 09:58:15 av Mona »
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Jonas

« Svar #12 på: 02. februar 2010, 01:50:53 »
Eigenleg trudde eg at eg berre var ein kverulant, og tydeligvis ein tulling som ikkje trudde på 11. september konspirasjonar og synske ifølge mine venner av den litt "naive" typen, men etter å ha funne denne sida trur eg kansje det bur ein liten skeptikar ein stad inni kverulanten :)
Grunnen til at eg er skeptisk er vel at eg tenkar meg om meir enn ein gong, utan å nødvendigvis komme til ein konklusjon.

Utlogget DagT

« Svar #13 på: 02. februar 2010, 09:31:30 »
Eigenleg trudde eg at eg berre var ein kverulant, og tydeligvis ein tulling som ikkje trudde på 11. september konspirasjonar og synske ifølge mine venner av den litt "naive" typen, men etter å ha funne denne sida trur eg kansje det bur ein liten skeptikar ein stad inni kverulanten :)
Grunnen til at eg er skeptisk er vel at eg tenkar meg om meir enn ein gong, utan å nødvendigvis komme til ein konklusjon.

En forskjell er kanskje at du faktisk tenker, og ikke bare "føler på det atte..." .-)

Ellers skal man nok ha en viss kverulantisk legning for å gå imot flertallet på måten du beskriver, for det kan jo være litt gøy også...

Utlogget Yngve B

« Svar #14 på: 02. februar 2010, 11:53:26 »
På en måte er jeg litt takknemlig overfor kreasjonister, religiøse generelt, alternativ behandlere and teh likes. Disse har, noe indirekte, og garantert ikke med vilje, ledet meg inn på å lese bøker om evolusjon (Dawkins, Sean Carroll blant andre), tankefeil og irrasjonalitet (Shermer blant andre), bevissthet (Dennett blant andre), alternativ medisin og medisin (Singh blant andre). Via Shermer ble jeg oppmerksom på foreningen Skepsis :D.

Rare ideer kan med andre ord føre til at jeg prøver å finne ut hvordan ting faktisk henger sammen, og gjør meg oppmerksom på at jeg selv av og til har blindpunkter for egne handlinger. Det ligger en viss tilfredsstillelse i å klare å forstå noe som så mange totalt misforstår, samtidig som man kan få øynene opp for hvilket fantastisk univers vi faktisk lever i.

Mitt problem i denne sammenhengen er at jeg lett blir irritert når jeg blir konfrontert med latterlige påstander. Jeg bidrar derfor i aller høyeste grad til oppfatningen om den "surmagede skeptiker".

Quod gratis asseritur, gratis negatur.