Skrevet av Emne: Hvorfor skeptiker?  (Lest 12684 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Mona

• Master Zombie
Sv: Hvorfor skeptiker?
« Svar #15 på: 02. februar 2010, 12:32:20 »
Mitt problem i denne sammenhengen er at jeg lett blir irritert når jeg blir konfrontert med latterlige påstander. Jeg bidrar derfor i aller høyeste grad til oppfatningen om den "surmagede skeptiker".
Om du virkelig vil fremstå som vanskelig så bør du be om kildehenvisning for utsagnet ;) Ikke noe irriterer folk mer (har jeg funnet ut...).
Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?
-Douglas Adams

"Imponerende. Du har altså utført en randomisert dobbeltblindet studie på ditt eget kontor?" - Atle Klovning

Skepsis - fordi vi bryr oss!

Utlogget Yngve.S

• Gryende fjasbekjemper
« Svar #16 på: 02. februar 2010, 16:02:08 »
Jeg har nok vært skeptiker siden jeg begynte å fundere på "de store spørsmålene" i 10-12 års alderen.
Det at jeg hadde pløyd en god del norrøn mytologi og gresk mytologi på den tiden gjorde meg godt rustet til å gjenkjenne de mytologiske aspektene (selv om jeg ikke viste hva det var på den tiden) ved det som ble sagt i religionstimene mm.
Jenisser, spøkelser og slikt ble fort puttet i samme sekk som religiøse myter og har etterhvert fått selskap av en hel haug med pseudovitenskap og konspirasjonsteoretikeres heller fantasifulle påfunn.

Men mest av alt kommer nok min skeptisisme seg av at opphavet lærte meg å alltid spørre "hvorfor" og "hvordan", stor takk til dem for det :)

Etter at jeg har "blitt voksen" har det blitt mer og mer klart for meg at jeg er skeptiker, om noen nevner "elektroallergi" eller refererer til homøopaten sin så tenker jeg for det meste ARRRGGGGGHHHH! i hodet, mens jeg prøver å la være å himle for mye med øynene. Kommer det til diskusjon prøver jeg å forholde meg til den sokratiske metode da uttrykk som tankefeil, kognitiv dissonnans og bekreftelsesbias ikke alltid er å finne i den woo-befengtes vokabular.
Enhver påstand som fremlegges uten bevis kan forkastes uten bevis.

Utlogget Harald Hanche-Olsen

• Harald Hanche-Olsen
« Svar #17 på: 03. februar 2010, 02:57:58 »
Etter at jeg har "blitt voksen" har det blitt mer og mer klart for meg at jeg er skeptiker, om noen nevner "elektroallergi" eller refererer til homøopaten sin så tenker jeg for det meste ARRRGGGGGHHHH! i hodet, mens jeg prøver å la være å himle for mye med øynene.
Fornuftig. Jeg er sikker på at overdreven himling med øynene  ::) kan være farlig for synet.

Utlogget Karsten Eig

• Karstens meninger om det meste
« Svar #18 på: 03. februar 2010, 09:32:38 »
Det begynte med Däniken og noen ufo-bøker. Trodde på det en stund, men heldigvis likte jeg også dinosaurer og astronomi, og har vært interessert i vitenskap siden jeg var liten. Har alltid hatt en ekstremt lav bullshit-terskel, så jeg måtte jo finne ut hva som stemte. Litt, men ikke altfor, alternativ oppvekst med fokus på ren mat og godt kosthold (positivt), samt kosttilskudd og en dæsj homeopati (gjorde ikke så mye galt), leste Vi&Vårt som ble abonnert på i huset og trodde en periode at man kunne spise seg frisk av kreft. Men, syntes det virket merkelig at legestanden også kunne ta feil.

Fast forward, geologistudier, oppdaget kreasjonisme ved tilfeldig nettsurfing og ble igjen interessert i hva som skjulte seg i religiøse og vitenskapelig perifere miljøer. Oppdaget etter hvert hvor usannsynlig mye tull det er der ute, og fant ut at den burde bekjempes.

Legg til at min alternativmedisinske slektning hevdet å kunne helbrede katteallergien min, men alltid kom med unnskyldninger når den alternative behandlingen ikke virket. Brukte universitetstilgangen til vitenskapelige databaser for å sjekke ut hva som var gjort på de foreskrevne alternativmedisinske teoriene og fant ut at de, som nå forventet, hadde lite for seg. Motargumentet mot det var at "det er bare noe du har lært på Blindern"...

Har etter hvert funnet ut at de fleste alternativmedisinske teorier har et islett av konspirasjonsteori, i hvert fall når man går dem innpå klingen, noe jeg forklarer som en overlevelsesstrategi fra deres side for å forklare hvorfor det ikke er akseptert av mainstream medisin hvis det er så fantastisk.

Utlogget shonny

• Aviare necesse est (også metaforisk)
    • write.one
« Svar #19 på: 03. februar 2010, 13:58:16 »
Dere skeptikere bruker så vidt jeg skjønner en del tid på å sette dere inn i all mulig overtro og lureri, finne ut hvordan en skal debunke det og gjennomføre det i praksis osv.

Dette er jo så absolutt en til de grader prisverdig bruk av egen tid. Men det jeg lurer på er - hvorfor? For meg personlig virker det mye mer givende å forsøke å finne ut av nye ting som ikke er tullball, og å (forsøksvis) finne noen oppegående å kommunisere med framfor å bruke tiden på å forklare opplagtheter for intellektuelt ubemidlede.

Så - hvorfor? Er dere bare så innmari mye mer altruistiske enn oss andre, eller er det noe annet som driver dere?

Skeptisisme er vel også å lære seg å sortere HVA som er tullball ved en kvikk analyse uten å måtte gå gjennom sakene i detalj.
Ligner utsagn på von Dänickens så kommer den røde lampen på.
Er utsagn basert på bibelske sitater vet en at det er snakk om religion og overtro, og kommer det fra Discovery Institute i USA, hjemmet til IDiotene, er det garantert bare løgner og falske påstander.
Og er det fra Nigeria så vet en at det som oftest er noen som er ute etter pengene dine.

Prøv neste gang noen forteller deg noe som skurrer og de spør deg om du ikke tror det, med å svare, "Nei, basert på det du har fortalt meg hittil høres det ikke særlig sannsynlig ut."
Eller varianter av samme basert på hva de prater om.
Er du skeptisk har du ingenting å tape, for fornuftige mennesker aksepterer det.
Er du godtroende blir du antagelig ansett som litt dustete.
Og er det ting som ikke spiller noen rolle, så er det like greit å ikke ha noen mening om det.

Skepsis - når viten er viktigere enn tro
Theology ... is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. - Robert A Heinlein
"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt."
-Bertrand Russell

Utlogget Yngve.S

• Gryende fjasbekjemper
« Svar #20 på: 03. februar 2010, 19:37:57 »
Etter at jeg har "blitt voksen" har det blitt mer og mer klart for meg at jeg er skeptiker, om noen nevner "elektroallergi" eller refererer til homøopaten sin så tenker jeg for det meste ARRRGGGGGHHHH! i hodet, mens jeg prøver å la være å himle for mye med øynene.
Fornuftig. Jeg er sikker på at overdreven himling med øynene  ::) kan være farlig for synet.
Godt poeng. Jeg kan jo alltids alternere med å sakte riste på hodet og hoste *bullshit* etter Dan Børge metoden  ;D
Enhver påstand som fremlegges uten bevis kan forkastes uten bevis.

Utlogget Marky

• "Rockfeller-soldat" og "NWO-lakei"
« Svar #21 på: 04. februar 2010, 12:20:02 »

Fordi det er mye tull dere ute fra tilhengere av alternative behandling som ikke stemmer med etablert dokumentert behandling.

Samtidig som det blir skittkasting om skikkelig helsepersonell.

Dessuten kan folk komme til skade hvis de ikke søker skikkelig hjelp, men tilbys uvirksomme tullebehandlinger.

Når gjerne disse alternativer da også tror på ånder og ufoer osv, blir man vel skeptisk til det også, spesielt når det finnes så mange god argumenter mot teoriene.
Although i realise that your idea of a meaningful critique of the crimes of big pharma is "chemotherapy hurt my grandma that's  why i love vitaminpills and hate the vaxxxines lol freedom.

Ben Goldacre

Utlogget nitusen

• Evig Poesi (musikk)-blogg
« Svar #22 på: 04. februar 2010, 23:26:24 »
Fordi vitenskapen VIRKER mens religion gjør deg enten gal eller intellektuelt nummen.
--------------------------
http://evigpoesi.com

Utlogget Kimbara

« Svar #23 på: 04. mars 2010, 00:38:36 »
For å adressere trådstarters opprinnelige spørsmål:

Jeg personlig finner det fascinerende å observere hvordan mennesker forholder seg til tro og annen irrasjonell tenking. Hvordan reagerer de dersom noen presenterer faktuell kunnskap som umuliggjør deres tro? Hvordan forholder de seg til annen tro? Hvorfor nekter man å innse at man kan ta feil?

Jeg mener dette er noe man pr. i dag forsker altfor lite på, til tross for at det er så ufattelig viktig. Vi ser at irrasjonell tankegang er populært i form av healing, spådom, konspirasjonsteorier, krystaller (og annet dilldall), "alternativ" barneoppdragelse, osv. Det er noe som i aller høyeste grad former samfunnet både nå og i fremtiden.
Hvordan skal man møte dette i egenskap av å være et menneske som forstår verdien og viktigheten i rasjonell tankegang, logikk og fornuft?

Pluss, selvfølgelig, at jeg liker å komme til bunns i så mye som mulig. Jeg tror samtlige skeptikere ville vært i ekstase dersom man faktisk fant ut vitenskapelig at healing (for eksempel) fungerer utover placeboeffekten. Det er ikke bare for å debunke jeg debunker - det er for å bedre forstå påstandene.
"Learn to swim"

Utlogget Kenneth

« Svar #24 på: 04. mars 2010, 18:05:14 »
Har alltid vært en mistroisk jævel, resten går av seg selv. Er vel mer fascinert av hva folk får seg til å tro enn Skeptiker med stor S. I det minste slik flertallet her ser ut til å definere det. Debunkingen utover det åpenbare man møter i dagliglivet overlater jeg til andre. Er for øvrig relativt uinteressert i naturvitenskap. Her er jeg kun en autoritetstro drone som følger det myndighetene / Illuminati / NWO what ever forteller meg.  :-*

Hvordan jeg havnet her kan enklest forklares på følgende måte: interesse for obskure temaer => man støter før eller senere på navnet Asbjørn Dyrendal => oppdager forening Skepsis.

Utlogget Magnus L

« Svar #25 på: 10. mars 2010, 23:59:34 »
Jeg er skeptiker fordi:
1) Jeg har vokst opp i en humanetikerfamilie som har holdt seg langt unna kvakksalveri, og har ikke tatt skade av det.
2) Jeg har vokst opp med to storesøsken, så jeg har vært nødt til å tenke kritisk så de ikke lurer meg. De har også vært nyttige å diskutere de "store spørsmålene" med. :P
3) Jeg alltid har vært interessert i natur- og samfunnsvitenskap (skryteeksempel: som 7-åring var jeg geografilærer for 6. og 7. klasse i en time).

Utlogget AndersE

« Svar #26 på: 12. mars 2010, 18:01:05 »
Personlig synes jeg det virker å være en del av hjernebarken min. Jeg kunne ikke vært noe særlig annet enn skeptiker. Det virker litt som mitt intuitive og automatiske utsyn på ting gjør meg til en skeptiker. Før trodde jeg folk som ikke var som meg var dumme, men siden har jeg modnet litt og skjønt at det ikke nødvendigvis er tilfellet. De kan f.eks. bare ha en annen intuitiv og automatisk forståelse av verden. Men jeg holder fast på at min er best og mest riktig, og jeg tror det går an å argumentere overbevisende for det, og attpåtil ende med å overbevise folk.

Når det gjelder hvorfor jeg gidder å engasjere meg, handler det dels om at jeg synes det er gøy/spennende/fascinerende, dels at jeg ofte finner folk av altie-typen utrolig provoserende. Selv om jeg har oppgitt at de nødvendigvis er dumme, er de likevel ofte dumme, og i verste fall er det også en komponent av narcisissisme eller arroganse hos dem som kan gjøre meg eitrende sinna (faktisk).

Utlogget Yngve B

« Svar #27 på: 15. mars 2010, 15:56:18 »
Jeg legger denne inn her:

Open-mindedness
Quod gratis asseritur, gratis negatur.

Utlogget EllaGrey

« Svar #28 på: 02. april 2010, 17:48:37 »
Alltid sett folk rundt meg preike en ting og gjøre noe helt annet. Og alltid lurt på HVORFOR folk gjør nettopp det. Kombinert med sterk rettferdighetssans, selvdisiplin og nyskjerrighet. Alltid undret over hva jeg har gjort/gjør galt som tilsynelatende ikke får det til, mens den jevne drittstøvel seiler uanfektet videre.

Utlogget Erik Arnesen

« Svar #29 på: 11. april 2010, 14:51:23 »
Slettet avsporende innlegg fra tråden...
Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is no need to do so, almost everyone gets busy on the proof.

- John Kenneth Gailbrath