Skrevet av Emne: Hvorfor skeptiker?  (Lest 12671 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Varicella

Sv: Hvorfor skeptiker?
« Svar #30 på: 11. april 2010, 21:19:44 »
Jeg er ikke skeptiker(jeg har et lite snev av demens, men jeg får en følelse av at jeg har sagt dette tidligere), men jeg ser på skeptikerforeningen som en god alliert i kampen mot tankeretninger som bryter med ideene fra opplysningstiden. Jeg kom over skepsis.no tilfeldig ved at jeg søkte på forskjellige temaer på "the internets". På de fleste områder blir jeg imponert over kunnskapsnivået, og jeg lærer stadig nye ting både ved å lese bloggen og på forumet. Temaer som opptok(irriterte) meg før jeg oppdaget skepsis var multi- level marketing, alternativ medisin og religion (spesielt kreasjonisme). Nå har jeg oppdaget at alt dette forenes i konspirasjonsmiljøet; et miljø jeg ikke visste mye om før jeg oppdaget skepsis.no. Dette miljøet må ikke få stå uimotsagt, derfor støtter jeg skeptikernes agenda, selv om jeg vet at skeptikere er kritiske til mange meninger jeg har på områder som politikk og økonomi.

Utlogget zero80

• Skeptiker av natur
Sv: Hvorfor skeptiker?
« Svar #31 på: 15. september 2014, 13:14:04 »
Skepsisen gjør at man er nødt å oppsøke informasjon for å finne dekning for en eventuell påstand, dette gjør jo såklart at man tilegner seg ny informasjon om alt man måtte undersøke.
En skeptiker kan undersøke nye ting som gamle, men vi går inn med en litt annen vinkel enn de fleste, vi vil gjerne kunne bevise det som skjer vitenskapelig (jeg hvertfall)!

En herlig måte å utvide sin kunnskap på og noe som har hjulpet meg masse i livet både ved skolen og senere i livet som bygger livserfaring. Synes det er trist at du ser det på den måten å være skeptiker, å være skeptiker er sunt for det tvinger deg til å undersøke å ikke ta alt folk sier for gitt, men etterprøve dette for å være sikker på at man videreformidler korrekt informasjon. :)