harm

Skrevet av Emne: Hjelp med Borgervern gruppe på facebook  (Lest 2519 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget homeapathy

Hjelp med Borgervern gruppe på facebook
« på: 11. april 2014, 01:23:16 »
Hei alle sammen! En situasjon har oppstått i Rogaland og vi trenger hjelp fra skeptikere over hele landet.

For noen måneder siden dukket det opp en gruppe i Rogaland som kaller seg Borgervernet. Når lederen, Øystein Vaule, ble spurt hva målet til gruppa var, så svarte han "når politiet ikke gjør jobben sin, da må befolkningen ta loven i egne hender". De har vært rundt i Rogaland og spredd missinformasjon om et nybygget asylmottak i Sandnes, noe som skapte så stor oppmerksomhet at de til slutt ble invitert på debatt i sølvberget. I debatten viste Vaule et syn på Norge som var både paranoid og konspiratorisk. Samle stedet deres er en Facebook side hvor folk poster konspirasjonsteorier og nyheter som er sensasjons preget.

Greit, det finnes mange slike folk og facebooksider, så hvorfor skal vi bry oss?
Jo, fordi de har tette bånd til den nynazistiske gruppen Nordfront, som har lav terskel for å begå vold. Det er mange som er bekymret for at Borgervernet Rogaland vil bli brukt som en slags "stuerein" rekrutterings-portal for Nordfront. De har allerede bevist at de greier å generere oppmerksomhet, og at de er villige til å utføre aksjoner, og dette gjør at de er mer enn en hvilken som helst facebook gruppe.

Hva kan vi gjøre?
Jeg oppfordrer alle til å bli med i facebook gruppa deres og gi et kritisk blikk på sakene som blir postet der: https://www.facebook.com/groups/borgervernrogaland/
De fleste som er med i gruppa har blitt invitert av noen få aktive medlemmer, og det er sikkert mange der som ikke vet helt hva det går i. Håpet er at hvis folk kan komme med motargumenter i kommentarene, eller poste kritiske artikler, så vil folk tenke seg om før de kjøper ideologien som Borgervernet selger.

Håper å møte dere der! :)

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
Sv: Hjelp med Borgervern gruppe på facebook
« Svar #1 på: 11. april 2014, 18:00:15 »
Innlegget har blitt flyttet hit, fordi det ikke hørte hjemme i forumet for massemedier og sosiale medier. Beskrivelsen av dét underforumet er:
Sitat
Diskusjon av massemediers og sosiale mediers form, presentasjon, journalistikk og redaksjonelle linjer.
Jeg kan ikke se at dette innlegget oppfyller disse kravene. Derimot passer det bedre i underforumet som det nå ligger i.

På vegne av Skepsisforumet understreker jeg at oppfordringen i innlegget over kommer fra bruker 'homeapathy', ikke Skepsisforumet som sådan, jfr. Reglementets pkt. 1.5.:
1.5. Organisasjonen Skepsis, forumets administratorer og moderatorer er ikke ansvarlige for innholdet i de enkelte innleggene.

Inntil videre har jeg latt lenken til Nordfront forbli i innlegget, men viser til dette ('Om lenkeforkorting og PR for dodgy nettsteder') og oppfordrer brukere og lesere av Skepsisforumet til å unngå lenker til Nordfront.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget homeapathy

« Svar #2 på: 11. april 2014, 18:44:10 »
Jeg beklager veldig, Arman. Det er min første post, så jeg er ikke helt satt inn i kulturen på forumet. Jeg setter uansett pris på at tråden har fått lov til å fortsette :)

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #3 på: 11. april 2014, 18:56:35 »
Hva med de av oss som ikke bruker Facebook?
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul