harm

Skrevet av Emne: Hvordan man ikke skal gjøre det hvis man kjører på et levende vesen ...  (Lest 819 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
Fant dette i VG akkurat nå, som en oppfølger til saken om damen i England som fikk et rådyr i grillen på bilen sin.

Sitat
Bilen traff grevlingen i 80 km/t.

- Det dunket ganske bra, men hverken de to passasjerene mine eller jeg så hvor det ble av grevlingen. Vi regnet med at den hadde havnet i veikanten.

Jasså, regnet med det ... Hva med å se etter? Åja ...

Sitat
Kristensen kjørte om lag 1,5 kilometer før han fikk stanset og tatt en titt på bilen. Han ville sjekke skadeomfanget.

På bilen, ja ...  >:(

Sitat
Kristensen kontaktet ikke politiet, viltnemda eller vegvesenet etter påkjørselen, fordi grevlingen så ut til å klare seg,

Ja, hva skal man egentlig med viltnemd og veterinærer ... Man kan jo bare kaste et blikk på dyret, så ser man jo om det er friskt eller ikke.  >:(  >:(

Sånt gjør meg både rasende og frustrert og fortvilet. Ikke helt uten grunn ...  Men la oss først se hva loven sier:

Sitat
Statens Vegvesen skriver på sine hjemmesider at alle bilister har plikt til å hjelpe et dyr som åpenbart er skadet eller hjelpeløst.

Er du utsatt for et uhell oppfordres bilister derfor til å kontakte Viltnemda i kommunen, politiet eller Vegtrafikksentralen.

Til slutt: Dere som gjør sånt, tenker dere på at det sannsynligvis kommer andre etter dere som finner dette dyret og må overta problemet som dere bare stikker fra?

Det hender meg stadig vekk i sommerhalvåret. Jeg har ikke funnet noen grevling, riktignok, det er mest fugler og noen smådyr. Noen er allerede døde, andre må jeg avlive, noen få ser ikke ut til å være skadet så jeg slipper dem når de har kommet til hektene.

Og er det katter, og de klarer å stikke seg bort, er det jeg som må ringe politi og viltnemd, oppsøke naboer og forsøke å gjøre det jeg kan for å hjelpe katten. Mens bilføreren som skulle ha stoppet sitter hjemme og spiser middag mens jeg står i veikanten og krangler med politiet.

Så om dere gir f... i dyra, hvilket er åpenbart, så tenk litt på oss som ikke har samvittighet til å la noen ligge og lide i veikanten.  >:(  >:(  >:( 

Utlogget kingvald

Har aldri (det jeg har merket) kjørt på noe dyr større en insektflekker på frontruta. Men når det skjer, at man kjører på et dyr, så er saken klar:

Stopp så fort som overhode mulig (trygt)!
Varsle, og følg varslede myndigheters instrukser (overstyrer eventuelt nedenstående)!
Sjekk hvis mulig dyret!
Hvis dyret er skadet, og du har mulighet til raskt og humant få avlivet det, gjør dette!

Kjell Ingvaldsen