harm

Skrevet av Emne: Kunnskapshaiking?  (Lest 4637 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kåre

Kunnskapshaiking?
« på: 07. mai 2014, 02:09:54 »
Jeg kaller dette kunnskapshaiking. Det betyr å plukke opp noen begreper her og der, sette seg godt inn i en liten del av et stort fag, og så bruke disse begrepene og den begrensede kunnskapen til å korsfeste folk som har brukt store deler av livet sitt på å lære seg de samme tingene skikkelig.

Jeg skal ikke blande meg inn i denne diskusjonen, så dette blir et lite sidespor. Saken er imidlertid at jeg likte begrepet kunnskapshaiking, for det finnes også andre forumer og andre situasjoner der vi kan observere dette fenomenet. Derfor vil jeg spørre: Finnes det et etablert engelsk ord eller uttrykk for dette? Eller er det noen som eventuelt kan foreslå en god oversettelse til engelsk av "kunnskapshaiking"?

Utlogget kingvald

Sv: Kunnskapshaiking?
« Svar #1 på: 07. mai 2014, 06:46:26 »
Digget også "kunnskapshaiking"! Har du brukt det offentlig i andre sammenhenger, Pernille? Ordet, med din forklaring, burde spres. Dette er jo et utbredt fenomen, og en slik fastsettelse av et klart begrep for det kan bidra til oppmerksomhet om dets uheldige sider.

Kjell Ingvaldsen

Inge

• Gjest
« Svar #2 på: 07. mai 2014, 16:35:22 »
Hitchhiker's fallacy?
« Siste redigering: 07. mai 2014, 16:37:11 av Inge »

Utlogget Kåre

« Svar #3 på: 07. mai 2014, 18:31:16 »
Eller kanskje heller noe med 'hijacking'?

Competance hijacking?

Utlogget Kåre

« Svar #4 på: 07. mai 2014, 20:57:52 »
Competance hijacking?

Skal selvsagt være 'competence ...'. Beklager inkompetansen!

Utlogget kingvald

« Svar #5 på: 07. mai 2014, 21:46:01 »
Likte både den litt snillere haikingen til Pernille, og Kåres litt mer slemme hijacking. Må innrømme at kapring stort sett er mer treffende, men, vel, litt slemt!

Men uansett: Fenomenet vi leter etter ord til er absolutt ikke eksempel på kompetanse! Heller eksempel på grov inkompetanse. Hva med å bruke "information hijacking" på engelsk?

Men er det da eksempel på kunnskap? Tja … ? Det er kapring av litt begrenset kunnskap, som så brukes helt ute av sin sammenheng. Andre ganger så er det omtrent bare et ord som er kunnskapen som kapres, "kvante…". Skal begrepet kun gjelde for de tilfeller hvor det er en smule reelt faktagrunnlag? F.eks. at vitaminer ofte er sunt, men kanskje ikke så sunt som det fremstilles, og på den måten?

Mitt syn er at begrepet brukes, begrenset til de tilfeller hvor det er et reelt, sant, kunnskapsgrunnlag, men som blir misforstått og/eller trukket langt ut av sin sammenheng. I versjonen "kunnskapshaiking" for normalt bruk, men med opsjonen "kunnskapskapring" når det foreligger kynisk utnyttelse av misforståelsen/overdrivelsen. (Engelsk information hitchhaiking og information hijacking.)

Hva tycks?

Skal man forsøke å lansere utrykket, så bør Pernille få æren av å bli den første som sprer det. Da vil hun bli den som blir stående som ordets skaper! Æres den som æres bør!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #6 på: 08. mai 2014, 19:34:35 »
Jeg kaller dette kunnskapshaiking. Det betyr å plukke opp noen begreper her og der, sette seg godt inn i en liten del av et stort fag, og så bruke disse begrepene og den begrensede kunnskapen til å korsfeste folk som har brukt store deler av livet sitt på å lære seg de samme tingene skikkelig.

Jeg skal ikke blande meg inn i denne diskusjonen, så dette blir et lite sidespor. Saken er imidlertid at jeg likte begrepet kunnskapshaiking, for det finnes også andre forumer og andre situasjoner der vi kan observere dette fenomenet. Derfor vil jeg spørre: Finnes det et etablert engelsk ord eller uttrykk for dette? Eller er det noen som eventuelt kan foreslå en god oversettelse til engelsk av "kunnskapshaiking"?

Siden jeg har funnet påd et helt selv, finnes det neppe noen autorisert engelsk versjon. Skal gruble litt på det.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #7 på: 08. mai 2014, 19:36:00 »

Skal man forsøke å lansere utrykket, så bør Pernille få æren av å bli den første som sprer det. Da vil hun bli den som blir stående som ordets skaper! Æres den som æres bør!

Kjell Ingvaldsen

Skal jeg endelig få en plass i historiebøkene, altså? :)

Det er faktisk lenge siden jeg brukte det første gangen, i denne artikkelen. Og her har jeg utdypet med en del eksempler.

Jeg har også brukt begrepet kunnskapstyveri. Damn, I'm good!
« Siste redigering: 08. mai 2014, 19:41:27 av Pernille Nylehn »
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #8 på: 08. mai 2014, 22:06:41 »
Det er faktisk lenge siden jeg brukte det første gangen, i denne artikkelen.

Samt her, et par dagers senere: http://skepsis.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=1353

Men som du skriver her, det trenges i grunnen langt sterkere lut:

Kunnskapshaiking er for mildt for å beskrive dette. Kunnskapsforvrenging og kunnskapstyveri er litt mer dekkende.

Som en som har vært utsatt for slikt, mer enn én gang, ser jeg gjerne noe enda mer beskrivende, treffende og hardtslående.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #9 på: 08. mai 2014, 22:23:06 »
Det er faktisk lenge siden jeg brukte det første gangen, i denne artikkelen.

Samt her, et par dagers senere: http://skepsis.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=1353

Men som du skriver her, det trenges i grunnen langt sterkere lut:

Kunnskapshaiking er for mildt for å beskrive dette. Kunnskapsforvrenging og kunnskapstyveri er litt mer dekkende.

Som en som har vært utsatt for slikt, mer enn én gang, ser jeg gjerne noe enda mer beskrivende, treffende og hardtslående.

Det er bare å lage flere ord. Så kan du òg komme i historiebøkene.

Utlogget kingvald

« Svar #10 på: 09. mai 2014, 07:24:59 »
Pernille, du er jo en skribent med en viss status, har hatt fast spalte i større presseorgan osv., i tillegg til egen blogg. Hva med om du skrev en kronikk om fenomenet, og markedsførte begrepet(/-ene)? Aktuelle steder å forsøke å få det publisert vil være ditt gamle organ Stavanger Aftenblad, eller en av riksavisene. Alternativt kanskje Legeforeningens medlemsblad, hvis den alminnelige presse ikke tar imot kronikken.

Jeg synes ordforslaget er godt, og tror en "offentlig lansering" av begrepet kan bidra til økt allmenn forståelse for fenomenet, og forhåpentlig da økt motstand mot slikt fra allmenheten! Kjør på, forsøk å skape et offentlig anerkjent  ny-ord. Kanskje "kunnskapshaiking" blir årets arvtaker etter slikt som "selfie" og "askefast".

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #11 på: 09. mai 2014, 19:52:21 »
Hm. Skal tenke på det. :) 

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #12 på: 17. mai 2014, 10:32:58 »
Nå har jeg sendt mail til Skeptic's Guide to the Universe og bedt dem foreslå et engelsk  ord for kunnskapshaiking.

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #13 på: 12. juni 2014, 06:28:05 »
den vet mest som vet
jo mer han vet jo mer vet han
at han ikke vet

(kunnskapshaiku)

Utlogget kingvald

« Svar #14 på: 12. juni 2014, 06:51:11 »
Fint dikt! Bør publiseres for et bredere publikum.

Kjell Ingvaldsen