Skrevet av Emne: Hva må man vite om stål?  (Lest 3848 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
Hva må man vite om stål?
« på: 09. mai 2014, 14:02:31 »
Jeg lurer på å kjøpe en dings på e-Bay. Det er denne. (Det er Heavy Metal-genene som gir utslag ...  ;D )

Selger opplyser:
Sitat
Made from genuine medical Surgical Steel 316L (embossing: "Surgical Steel").
Finest Fly-Style® brand quality! Most other offers are not 316L, but 304 stainless steel or even less pure steel.

Min utheving.

Det finnes lignende saker fra Kina til en brøkdel av prisen, og de oppgir også at det er 316L-stål.

Det er sørgelig lite info å finne om stål på Wikipedia, snl osv. Så det jeg lurer på er hva som er forskjellen på 316L-stål og "mindre edelt" stål, og om det isf har noe å si i dette tilfellet? (Selve designet og utførelsen kan jo være dårligere, det jeg lurer på er selve materialet.)

Ingen stor sak, men jeg synes den er litt dyr. I verste fall har denne sjappa kjøpt fra Kina og selger videre.

Utlogget xerab

Sv: Hva må man vite om stål?
« Svar #1 på: 09. mai 2014, 15:59:49 »
Her kan du lese om denne typen stål. http://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=2382
Dette blir blant annet brukt i medisinsk utstyr.

Og her er litt om forskjellen mellom 316L og standard 304 http://www.ajmfg.com/faq/304-vs-316-stainless.html
« Siste redigering: 09. mai 2014, 16:01:44 av xerab »

Dupree

• Gjest
« Svar #2 på: 09. mai 2014, 17:34:04 »
Takk! Det var faktisk interessant også!

Utlogget vidarlo

« Svar #3 på: 09. mai 2014, 18:15:48 »
316SS er såkalla syrefast stål, som vil sei at det stortsett motstår oksidasjon. 302/304 etc er andre legeringer, med andre eigenskaper - som er såkalla rustfrie. Dei ruster generelt ikkje ved vanleg bruk, men det kan oppstå oksidasjon etter mekanisk påverking og ymse andre kjemikalier som saltvatn.

Så ville ikkje brydd meg så ekstremt om det - det aller meste av rustfritt stål utanom maritim næring er 302/304.