Skrevet av Emne: Er brød egentlig så sunt?  (Lest 8164 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
Er brød egentlig så sunt?
« på: 31. mai 2014, 15:27:54 »
Jeg blir stadig utsatt for kritikk fra kolleger, fordi jeg sjelden eller aldri har med noen tradisjonell matpakke på jobben. Det er flere grunner til det; jeg er ikke særlig begeistret for matpakker generelt, jeg sykler eller går, og gidder ikke drasse med meg mat som blir oppvarmet og uappetittelig på veien, og jeg synes ærlig talt det er godt å slippe alt dette melet til enhver tid.

Jeg kjøper av og til en rislunsj, et par bananer, kanskje noen never med nøtter, etc. etc. men dette blir altså ikke betraktet som mat av mine kolleger. Ikke at jeg tar meg så veldig nær av det, da. Jeg er slank som et siv og de er nokså overvektige ... Så noe riktig gjør jeg tydeligvis.  8)

Og jeg har hørt at kornprodukter ikke inneholder så veldig mye næring, og at grunnen til at vi bruker så mye korn er at det er enkelt og billig å produsere, det metter bra, og er ikke veldig fetende (hvis man ikke dynger på med smør og fett pålegg, da). Holdbart er det jo også.

Jeg er faktisk ganske glad i brød, og spiser relativt mye brødmat hjemme. Så jeg lurer bare på om det er noe i veien for å noen ganger bytte ut alt brødet med frukt, nøtter, kanskje et kyllinglår en gang i blant, en boks tunfisk osv.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
Sv: Er brød egentlig så sunt?
« Svar #1 på: 31. mai 2014, 15:41:35 »
Kan ikke skjønne at man skulle være pokka nødt til å spise brød på jobben hvis man ikke vil. Og det det du beskriver, ser ikke så usunt ut det heller ....
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Utlogget Kåre

« Svar #2 på: 31. mai 2014, 16:41:18 »
Brød er livsfarlig. Min oldefar spiste brød til frokost hver dag. Nå er han død.

Utlogget Stephan Brun

« Svar #3 på: 31. mai 2014, 21:10:58 »
Fakern. Hvor er favoritt-knappen.

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

Utlogget LinnD

« Svar #4 på: 01. juni 2014, 17:45:00 »
Når det gjelder mellomgrovt brød så er det vel ikke noe spesielt sunt, men heller ikke usunt.

Lyst brød og loff inneholder omtrent ingenting av næringsverdi. Etter å ha bodd noen år i utlandet er jeg veldig glad for at vi i Norge fyller opp hyllene med ferskt grovbrød, ikke seig loff som har ligget flere uker (grøss).

Grovt brød med flere kornsorter i seg kan være en god kilde til fiber, men grønnsaker er et enda bedre alternativ.
Grunnen til at brød er såpass populært er at det metter godt.

Det er nok andre sukkerholdige varer de spiser ellers som gjør at dine kollegaer er overvektige.
Skjønner ikke helt hvorfor folk legger seg opp i hva andre spiser på jobb.
Jeg har også dager hvor jeg ikke føler for å spise noe særlig og egentlig bare vil ha et eple, men føler at alle ser rart på meg hvis jeg ikke spiser noe mer enn frukt.
Lunsjen din høres bra nok ut den.

Hva som er en god lunsj kommer også an på hvor man jobber. Veldig fysiskt eller mentalt krevende jobber bidrar til at man blir sulten og trenger noe som metter, men da er det jo egentlig enda bedre med et ordentlig varmt måltid enn et par brødskiver.
Selv er jeg veldig glad i brød, og synes Norge er i toppen når det kommer til godt bakverk.

Utlogget kingvald

« Svar #5 på: 01. juni 2014, 22:05:39 »
Nå vil jeg hevde at Kåre tar feil, det er ikke brødspisingen som drepte hans oldefar. Det er livet som er farlig, ingen har overlevd ennå!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Stephan Brun

« Svar #6 på: 01. juni 2014, 22:19:05 »
Korrelasjon =/= kausasjon! ;D

—Charles Mackay.

Utlogget Rams

• Comfortably Numb
    • NWO Disinfodep. Norge avd 3 - Innlandet
« Svar #7 på: 02. juni 2014, 08:58:39 »
Det er livet som er farlig, ingen har overlevd ennå!
Au contraire mon ami. Det er faktisk svært mange som har overlevd til nå. Kanskje så mange som 10% av alle som har forsøkt å leve de siste 70.000 år.
Min hypotese er at Kåres oldefar ganske sikkert gikk med hatt eller sixpence eller annet hodeplagg og at dette er årsak til at han ikke lenger er blant oss. Tidligere gikk alle med slikt, og nå er de alle sammen stort sett døde. Populasjonen i dag er for det meste barhodet og ser dermed ut til å ha betydelig større overlevelsesrate.
Well, you can prove anything with facts, can't you?
-- Stewart Lee's taxi driver

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #8 på: 02. juni 2014, 11:31:47 »
Jeg blir stadig utsatt for kritikk fra kolleger, fordi jeg sjelden eller aldri har med noen tradisjonell matpakke på jobben. Det er flere grunner til det; jeg er ikke særlig begeistret for matpakker generelt, jeg sykler eller går, og gidder ikke drasse med meg mat som blir oppvarmet og uappetittelig på veien, og jeg synes ærlig talt det er godt å slippe alt dette melet til enhver tid.

Jeg kjøper av og til en rislunsj, et par bananer, kanskje noen never med nøtter, etc. etc. men dette blir altså ikke betraktet som mat av mine kolleger. Ikke at jeg tar meg så veldig nær av det, da. Jeg er slank som et siv og de er nokså overvektige ... Så noe riktig gjør jeg tydeligvis.  8)

Og jeg har hørt at kornprodukter ikke inneholder så veldig mye næring, og at grunnen til at vi bruker så mye korn er at det er enkelt og billig å produsere, det metter bra, og er ikke veldig fetende (hvis man ikke dynger på med smør og fett pålegg, da). Holdbart er det jo også.

Jeg er faktisk ganske glad i brød, og spiser relativt mye brødmat hjemme. Så jeg lurer bare på om det er noe i veien for å noen ganger bytte ut alt brødet med frukt, nøtter, kanskje et kyllinglår en gang i blant, en boks tunfisk osv.
Et generelt resonnement:
Karbohydrater og fiber er en av grunnstammene i kostholdet. Du finner ikke et samfunn i verden som ikke har karbohydrater i kostholdet, noen bruker korn, noen bruker ris, noen bruker kassawa. Hvis vi ikke skulle  bruke karbohydrater, måtte vi spist mye mer proteiner og fett. For store deler av  jordas befolkning er det umulig, siden proteiner og fett er dyrere. Og hvis vi skulle brukt matjorda til å produsere proteiner og fett måtte vi hatt et par ekstra kloder. 
"Næringsverdi" er ofte dårlig definert. Næring er bl.a. kalorier, som vi trenger for forbrenning. Karbohydrater, enten de består av poteter eller brød eller whatnot, er en viktig kilde til kalorier.  Når det gjelder andre deler av kostholdet, som vitaminer og mineraler, dekker selvfølgelig ikke brød alle disse, men det er det heller ingen andre av næringskildene som gjør.  Men korn inneholder mineraler og fiber, og visse vitaminer, spesielt B-vitamin. Hvis man spiser bare fint eller halvfint brød går man glipp av en del av disse vitaminene, men finbrød er likevel ikke uten næringsverdi.

Påstandene om at brød ikke har næringsverdi, er fetende og bla bla bla, er moderne vissvass. Korn er en viktig del av norsk kosthold, hvis vi ikke skal spise korn, og ikke vil tappe kloden for ressurser og vann, må vi bruke andre karbohydrater, som ikke nødvendigvis er sunnere enn brød.

Når det er sagt, er jeg helt enig med dem som sier at kollegene dine kan bruke kreftene på noe anna enn å kritisere andres lunsj. Hvis du vil spise rislunsj, hvor halvparten av karbohydratene er tilsatt sukker, eller banan, som er nesten uten fiber, er det opp til deg. Jeg ville heller spist nøtter eller tunfisk, mend et er min sak og min smak.

At du er slank betyr ikke nødvendigvis at du spiser sunt. ;)
« Siste redigering: 02. juni 2014, 11:34:18 av Pernille Nylehn »
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Dupree

• Gjest
« Svar #9 på: 02. juni 2014, 11:52:13 »
Hvis du vil spise rislunsj, hvor halvparten av karbohydratene er tilsatt sukker, eller banan, som er nesten uten fiber, er det opp til deg. Jeg ville heller spist nøtter eller tunfisk, mend et er min sak og min smak.

At du er slank betyr ikke nødvendigvis at du spiser sunt. ;)

Jeg tror nok jeg spiser ganske sunt, bare jeg kunne bli litt mer glad i grønnsaker. Elsker all slags frukt, men grønnsaker er det verre med.

Og det førte til at legen ga meg beskjed om å kjøpe folinsyre på apoteket, så det er ikke sant at leger ikke bryr seg om vitaminer og mineraler. Kanskje jeg kan spise litt gress?  ;D

Det er nokså sjelden det går i rislunsj, egentlig. Tunfisk, nøtter og mandler, derimot ...

Utlogget LinnD

« Svar #10 på: 02. juni 2014, 18:01:06 »
Til og med lyst brød inneholder nok noe næringsverdi ja så legger meg flat for den.
Det var nok mine vonde minner fra matbutikker utenfor Norge som ga meg en trang til å spre mitt hat mot lyst brød.
Vil uansett alltid foretrekke grovbrød, både grunnet smak og næringsverdi.

Jeg har også problemer med grønnsaker, hvilket irriterer meg noe enormt. Frukt smaker så mye bedre, men er ikke akkurat det beste når man vil unngå å legge på seg. Det er likevel mye bedre å spise frukt enn diverse sukkertilsatte frokostblandinger og yoghurter.
Jeg ser at makrell i tomat er et utrolig populært pålegg på jobb. Ganske slitsomt å nyte lunsjen omringet av åpne makrellbokser. Grøss.
Liker fisk, men bare når det er noenlunde ferskt.

Det absolutt sunneste lunsjmåltidet ville kanskje vært en salat med flere typer grønnsaker, nøtter, noe pasta (for å mette bedre) og kanskje noe kylling som kilde til protein.
Gjerne med grovt brød ved siden av.
Men alt det forblir teori for meg. Ender opp med noen slappe brødskiver og frukt uansett. :p

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #11 på: 02. juni 2014, 18:44:14 »
Linn, jeg deler ditt hatforhold til hvitt brød, ubetinget. Jeg synes også mesteparten av brødet som selges her hjemme er for dårlig, oftest er det bare luft selv om det står "grovt" på etiketten. Heldigvis er det begynt å komme skikkelige varianter av dansk brød.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget ikkeno

« Svar #12 på: 02. juni 2014, 22:28:51 »
...
Jeg har også problemer med grønnsaker, hvilket irriterer meg noe enormt. Frukt smaker så mye bedre, men er ikke akkurat det beste når man vil unngå å legge på seg. Det er likevel mye bedre å spise frukt enn diverse sukkertilsatte frokostblandinger og yoghurter.

Jamen, nå er ikke frukt særlig fetende. Riktignok er bananer ca. tre ganger mer fetende enn gulrot, men der finnes jo annen frukt enn bananer.
For å vite noe om dette må man utføre målinger og lage tabeller, slik man har gjort det på UMB, Ås:
http://www.umb.no/iha/artikkel/fedmefaktor-for-ulike-matvarer-boka-er-kommet

Det er allikevel lurt å spise bananer om man har et vektproblem.

Matvare Fedmefaktor
Gulrot     2,7
Appelsin    3,4
Pærer     3,4
Eple          3,9
Banan     8,8

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #13 på: 02. juni 2014, 23:08:48 »
For å vite noe om dette må man utføre målinger og lage tabeller, slik man har gjort det på UMB, Ås:
[url]http://www.umb.no/iha/artikkel/fedmefaktor-for-ulike-matvarer-boka-er-kommet[/url]

Lenken til boka hos Aschehoug (øverst til høyre) fungerer ikke. Men vi har hørt en del om den boka før her i forumet:

Fedmebølgen avlyst? samt Fedmefaktor.

P.S. For øvrig kan vi begrense oss til å diskutere brød her i inneværende tråd.

« Siste redigering: 02. juni 2014, 23:11:03 av Gnisten »

Dupree

• Gjest
« Svar #14 på: 02. juni 2014, 23:51:22 »
Jeg må bare si meg helt enig i alt fælt som blir sagt om hvitt brød. Brrr ... Unntaket er kanskje Hattings halvstekte rundstykker, men selv der er de grove bedre.

Nå er vel mitt vektproblem mer av den omvendte typen. Da jeg kvittet meg med den CO2-spyende bensinslukeren og begynte å sykle og gå i stedet, raste jeg ned flere kilo i løpet av de første par ukene. Ikke særlig bra, siden jeg var nokså tynn fra før. Derfor alle nøttene, mandlene og alt fokuset på proteiner.

Nå er det kanskje slik at biff inneholder mer høyverdig protein enn nøtter, men er man opptatt av miljø spiser man ikke mye biff, rett og slett.

Jeg glemte knekkebrød. Knekkebrød kan jo kombineres med bananer, tunfisk, kylling, frukt, kanskje til og med grønnsaker. Man skulle jo tro at knekkebrød er en like god næringskilde som grovbrød? Litt mer karbohydrat og fiber.