harm

Skrevet av Emne: Rev eller chupacabra?  (Lest 4729 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
Rev eller chupacabra?
« på: 05. juli 2014, 22:14:44 »
Overskriften bør helst oppfattes litt humoristisk, men saken er den at jeg har sett et nokså merkelig dyr like ved huset. Jeg har sett noen reveunger i mitt liv, og alle har vært nokså lik den voksne reven av farge.

Jeg trodde først det var en tynn katt som krysset veien og forsvant bak stauder og kratt. Hannkatten min satt og observerte dyret, han også, men reagerte ikke. Etter en liten stund fikk jeg se det lille dyret komme tilbake fra staudene og krysse veien igjen. Jeg trodde først det var skadet, for det hadde et litt merkelig ganglag, men når jeg tenker meg om, lignet det nokså mye på måten klønete hundevalper hopper av gårde.

Den lille tassen var nokså lang og tynn, forholdsvis lange bein, og halen kunne ligne på en mini-revehale.  :)

Men fargen lignet ikke mye på rev. Den var, så vidt jeg kunne se i farta, temmelig mørk, muligens helt svart. I hvert fall hode, rygg, sider, bein og hale. Buken fikk jeg ikke tid til å merke meg.

Jeg mistenker at det på tross av fargen var en revevalp, da det stadig er en voksen rev i omtrent samme område. Katten min pleier å krangle litt med den (ikke helt trygt, frykter jeg  :( ) Er det mulig at rødrev kan være svarte eller nesten helt svarte som valper?

Det var definitivt ikke grevling, ekorn, røyskatt (for stor og for mørk farge), heller ikke mårhund, ilder, mår eller oter på grunn av de nokså lange beina.

Jeg pleier å kjenne igjen de fleste dyr, men denne her klarer jeg ikke. Forslag?

(Har lagt ut litt kattemat i veikanten, men vil ikke lure det lille dyret ut i veien, så det blir litt vanskelig å se der på andre sida av veien.)

Utlogget kingvald

Sv: Rev eller chupacabra?
« Svar #1 på: 06. juli 2014, 07:32:13 »
En bikkjevalp?
Skadet/syk rev?
Skadet/syk fjellrev? (Rømt pelsdyr eller naturlig "innvandret" til ditt nærområde.)
Friskt dyr som over, men med litt spesiell oppførsel akkurat når du observerte?
Noe helt annet …?

Mange muligheter, dog er nok chupacabra en av de minst sannsynlige.

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #2 på: 07. juli 2014, 11:23:55 »
Mange muligheter, dog er nok chupacabra en av de minst sannsynlige.

Må si meg enig i det, ja. Dyret lignet faktisk veldig lite på en chupacabra også, ikke det spor fryktinngytende ...

Hmmm ... Noen hund var det nesten helt sikkert ikke. Dette var et vilt dyr, raskt og smidig til tross for det merkelige ganglaget (som muligens kan være en følge av at dyret ble oppmerksom på den nokså store katten min som da hadde satt kursen mot dyret).

Men det er noe der nede i skråningen! Hannkatten min er manisk opptatt av stedet, noe jeg bare har tatt som et tegn på at det er mye smågnagere der (og det er det også), mens hunnkatten min ikke vil i nærheten selv om jeg er med. Hun virker rett og slett redd.

Det kan være et hi, men det kan også være at det bare er ruta til dyr som passerer. Det går en gammel skjæringsgrøft der med forbindelse til en liten elv, helt overgrodd og uframkommelig, så jeg regner med at dyr føler seg trygge der inne i krattet.

Skulle vært morsomt å montere et kamera der i grøfta for å se hva som ferdes der. Det er helt bortkastet å forsøke å finne noe ved å brøyte seg vei inn der. Jeg oppnår ikke annet enn å skremme de som evt. bor der.

Sukk ... Vi mennesker har for dårlig hørsel og luktesans.  :(  Det eneste dyret jeg kan komme på som har omtrent riktig størrelse og farge er mink, og det er ikke helt umulig at det kan ha vært en mink. Selv om jeg fikk inntrykk av lange bein, det er lett å se feil i farten.

Utlogget kingvald

« Svar #3 på: 07. juli 2014, 21:43:24 »
Jeg synes du er litt vel rask til å avfeie hund. Lausbikkjer, eller forvillede hunder, kan ha en veldig "vill" oppførsel. Og med tanke på det utrolige spektrum av hunderaser vi har avlet fram … .

Uansett er det noe du ikke har nevnt som mest sannsynlig skiller dette dyret markant fra chupacabra: Dette finnes faktisk!

Kamera, antar såkalt viltkamera, høres ut som en god ide. Og, tenk, kanskje du blir den som beviser eksistensen av c…. Ehhh, vel, heller tvilsomt! ;D

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #4 på: 08. juli 2014, 14:52:19 »
Nei, jeg avfeier ikke muligheten for at det kan ha vært en hund totalt. Men jeg bor i en liten grend der "alle" vet om hvilken katt som bor der, og hvilken hund som hører til der ... Vi har svært god kontroll på dyrene, kan man si. Nå i ferietida kan det selvsagt være at en hund på besøk har kommet seg løs og farter rundt på egen hånd, men dette dyret var nokså lite, lavere enn katta mi, og det er ikke mange hunderaser som er så små ...

I fjor var jeg faktisk med på å redde en liten bissevov som hadde fått panikk under tordenværet og løp rundt i området uten å finne hjem. Den fikk tilbringe natta hos en ekte dyrevenn, og ble gjenforent med eieren dagen etter.  :) Man må jo gjøre noe i slike tilfeller, det løser seg sjelden "av seg selv". (Dagens moralpreken.)

Det blir vel et viltkamera etter hvert. Kanskje jeg kan fange opp gaupe, i det minste. Ulv og bjønn er det (dessverre) liten mulighet for akkurat her.

Jeg håper ikke det bli så varmt at jeg begynner å se chupacabraer ... Skulle det skje, får jeg vel søke fagmessig hjelp. (Optiker eller psykiater virker som gode alternativer.)

Holder en knapp på mink eller revevalp inntil videre. Og av de er revevalp kanskje det mest sannsynlige, og at jeg tok litt feil av fargen.

Utlogget kingvald

« Svar #5 på: 08. juli 2014, 21:24:13 »
Lavere enn katta? Kan nok kanskje være mink! Men jeg vil ikke, med mine mangelfulle, spinkle, amatør-kunnskaper, uten videre utelukke enkelte av de andre dyrene du har nevnt heller.

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #6 på: 10. juli 2014, 00:29:56 »
Jeg følger med, men har ikke sett noe dyr der nede de siste dagene.

Trøster meg med at elgkua "mi" kom for å vise fram den nye kalven i dag.  :)  Eller kanskje hun kom for å stjele en godbit fra hagen. Kalven var i hvert fall bare skjønn, rødbrun og fin. Hun har pleid å ha to, men hun blir vel eldre, hun også.

Utlogget kingvald

« Svar #7 på: 10. juli 2014, 21:59:59 »
Overnattet hos en kamerat i natt. Først en rideøkt på kvelden, etter jobb. Hestene syntes nok det var seint, så de stakk til skogs, men de slapp ikke unna, men måtte jobbe, selv om klokka var 22!

Så en ny økt i morges, før dagens jobb. Da var de også litt uvillige, "jobbe nesten til 23, og så på'n igjen før 07?" Deilig å ri mens det ennå var lite varmt, og før insektene kom ut!

Men ene hesten slapp å jobbe. Hun ble nemlig mamma (for andre gang) for 3 uker siden. Og veslejenta hennes er så kosete, og nyskjerrig! Storesøster er litt mer "voksen" i sin oppførsel. Eller: Prøver til tider å oppføre seg, men så glemmer hun seg. Kunne til og med stå helt alene på beitet uten bråk (en stund).

Kjell Ingvaldsen