harm

Skrevet av Emne: Nord-Trøndelag: Healer tiltalt  (Lest 9673 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Nord-Trøndelag: Healer tiltalt
« Svar #15 på: 12. november 2014, 01:25:59 »
I foregående innlegg siterte jeg i sin helhet Adresseavisens skuffende korte artikkel.

NRK Trøndelag har langt bedre dekning, med to lengre artikler fra rettssakens andre dag:

http://www.nrk.no/trondelag/strid-om-healerens-makt-1.12036780
http://www.nrk.no/trondelag/ber-om-betinga-fengsel-i-healer-saken-1.12037496

Dupree

• Gjest
« Svar #16 på: 12. november 2014, 10:40:54 »
Jeg synes dette er en sak der det er vanskelig å si hva som er riktig og hva som er galt. Og hva loven sier må etter min mening komme i annen rekke når loven kolliderer med hva pasienten selv ønsker.

Det er vel fremdeles ikke slik at dersom man blir alvorlig syk, er man samtidig umyndiggjort? Det er slett ikke sikkert at det er riktig å framstille pasienten som et hjelpeløst offer i denne saken.

Når man er i den situasjon at man har fått en dødsdom, hva er da egentlig hensikten med å skulle leve noen måneder lenger? Hensyn til andre mennesker? Jeg har sett nok av hvordan den siste tiden arter seg for pasienter som får "livsforlengende" behandling, og er rimelig sikker på at dette er ikke noe jeg ville ha ønsket for meg selv.

Dette skriver jeg ikke som noe forsvar for healeren, men mer som et forsvar for pasienten, som er den eneste som bør kunne ta avgjørelsen i en slik situasjon.

At healeren har mottatt penger gjør jo at man tenker sitt, men det endrer likevel ikke på det faktum at pasienten må ha rett til å bestemme selv, særlig i denne saken der dødsdommen var avsagt, og legene ikke kunne tilby noe håp om helbredelse.

Men det er bare min ringe mening.  ???

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #17 på: 13. november 2014, 16:13:55 »
Hvis hun ikke ville ha livsforlengende eller lindrende behandling, hvorfor ville hun da ha healing?
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Dupree

• Gjest
« Svar #18 på: 14. november 2014, 01:24:14 »
Hvis hun ikke ville ha livsforlengende eller lindrende behandling, hvorfor ville hun da ha healing?

Etter det jeg leser, har healeren sagt at han kunne helbrede henne og "brenne vekk kreften". Så han er sikkert like lost som andre som innbiller seg at de har slike evner. Det er vel heller ikke utenkelig at han har hatt økonomiske motiver for å "hjelpe" henne.

Det som får meg til reagere, er at det er mye som er uklart og som tydeligvis ikke har kommet så godt fram her, blant annet at pasienten og healeren kjente hverandre fra før, og var "gamle venner" iflg. pasienten.

Det er heller ikke klart for meg om pasienten ville ha tatt imot cellegiftbehandling hvis healeren ikke hadde vært der.

Smertelindring er nå èn ting, men cellegift er jo i mange tilfelle (vet om noen, dessverre) seigpining av et menneske som burde ha fått lov til å dø så raskt som mulig. (Og så er det andre som opplever cellegiftbehandling som helt all right og som er glad for hver dag ekstra.)

Mulig det bare er min sans for selvråderett og rettferdighet som får meg til å reagere på dette. Jeg støtter ikke på noen måte healere og andre som påstår å ha "gaver" fra høyere makter.

Ville dette ikke ha vært noe annet og mye mer alvorlig dersom prognosen for pasienten hadde vært bedre, og healerens innblanding hadde kostet pasienten livet? I dette tilfellet fikk pasienten et falskt håp, og kanskje det var til hjelp for henne? Hvis hun også avsto fra smertelindring har hun vel hatt store plager som kunne vært lindret, og det må man vel kunne si at healeren har ansvar for.

Edit: Trykkleif

« Siste redigering: 14. november 2014, 01:40:30 av Dupree »

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #19 på: 14. november 2014, 11:10:14 »
Ville dette ikke ha vært noe annet og mye mer alvorlig dersom prognosen for pasienten hadde vært bedre, og healerens innblanding hadde kostet pasienten livet? I dette tilfellet fikk pasienten et falskt håp, og kanskje det var til hjelp for henne? Hvis hun også avsto fra smertelindring har hun vel hatt store plager som kunne vært lindret, og det må man vel kunne si at healeren har ansvar for.

Edit: Trykkleif
Selvsagt ville det vært verre, men det betyr ikke at ikke healeren i denne saken har gjort seg fortjent til den relativt milde straffen han fikk. Prøv å tenke gjennom hvordan du må forandre lovgivning og rettspraksis for å oppnå den emosjonelt tilfredsstillende rettsvurderingen du ønsker og hvilke videre uintenderte konsekvenser det vil få.

Slik jeg ser det handler det først og fremst om bruddet på forbudet mot å gi behandling uten samråd med lege. Hvis denne healeren ikke dømmes for det, hvorfor skal en som gjør det samme i en sak med en pasient der den medisinsk anbefalte behandlingen kan slå kreften helt ned dømmes anderledes. Uten å være i kontakt med lege har jo begge samme utgangspunkt: Jeg kan helbrede denne sykdommen.

Dupree

• Gjest
« Svar #20 på: 14. november 2014, 11:25:07 »
Slik jeg ser det handler det først og fremst om bruddet på forbudet mot å gi behandling uten samråd med lege. Hvis denne healeren ikke dømmes for det, hvorfor skal en som gjør det samme i en sak med en pasient der den medisinsk anbefalte behandlingen kan slå kreften helt ned dømmes anderledes. Uten å være i kontakt med lege har jo begge samme utgangspunkt: Jeg kan helbrede denne sykdommen.

Jeg er faktisk helt enig i dette, og har tenkt på hvordan man skal forhindre det du beskriver. Det som opptar meg er først og fremst pasientens rett til å bestemme over sin egen kropp. Men jeg ser jo at dette kan føre til at gribbene får fri adgang også i andre saker hvis de klarer å overbevise pasienten om at deres behandling er bedre enn skolemedisin.

Det er ikke lett, dette. Spesielt ikke i tilfeller der healer og pasient allerede kjenner hverandre og det ikke er helt klart hvem som har tatt initiativet til "behandlingen". Kanskje derfor straffen ble så mild?

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #21 på: 14. november 2014, 12:33:21 »
… healeren i denne saken har gjort seg fortjent til den relativt milde straffen han fikk.
Kanskje derfor straffen ble så mild?

Det har ikke falt noen dom i saken ennå, så vidt jeg vet. Antar de siterte medier melder fra når det skjer. Vi får følge med.

Dessuten kan dommen, uansett utfall, bli anket tll høyere rettsinstans. Det kan gå år og dag før endelig rettskraftig dom foreligger.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #22 på: 14. november 2014, 13:13:52 »
… healeren i denne saken har gjort seg fortjent til den relativt milde straffen han fikk.
Kanskje derfor straffen ble så mild?

Det har ikke falt noen dom i saken ennå, så vidt jeg vet. Antar de siterte medier melder fra når det skjer. Vi får følge med.

Dessuten kan dommen, uansett utfall, bli anket tll høyere rettsinstans. Det kan gå år og dag før endelig rettskraftig dom foreligger.
Min feil, jeg gikk etter hukommelsen og den blandet den tidligere nevnte straffepåstanden med idømt straff.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #23 på: 20. november 2014, 12:08:41 »
Da er dommen kommet. Artikkelen er stort sett en oppsummering av hva som er referert tidligere fra rettssaken. Siterer det som er nytt:

Healer dømt for kvakksalveri

Healeren fra Innherred som behandlet en kreftsyk kvinne som døde, er dømt til 30 dagers betinget fengsel for brudd på den såkalte kvakksalverloven. 70-åringen slipper å betale erstatning til etterlatte.

[…]

Tingretten finner det bevist at kvinnen nesten daglig var til behandling hos domfelte. Behandlingen skjedde kun ved berøring med hendene. Retten mener dette skjedde etter kvinnens eget ønske.

Av journalnotat fra sykehuset går det frem at kvinnen ba sykehuset begrense besøk fra familien, men at hun ønsket besøk av healeren. Han fortsatte sin behandling av kvinnen, også etter at hun var flyttet over på sykehjem, der hun døde etter ti dager.

Ville lindre smerte

Retten legger til grunn at behandlingen kun gikk ut på å legge hendene på ulike steder på kvinnens kropp for å tilføre energi, som ut fra domfeltes oppfatning skulle være helbredende. I retten har han ikke erkjent å ha behandlet kreftsykdommen, men brukt begreper som smertelindring og lignende som virksomheten. Han har imidlertid forklart at han har helbredet folk tidligere for kreft. På visittkortet hans står det at 90 prosent av dem han helbreder, blir friske.

Retten mener han har overtrådt bestemmelsene i lov om alternativ behandling av sykdom. I beste fall har han handlet grovt uaktsomt. Retten mener også at avdøde ville ha fått forlenget livet om hun hadde tatt cellegiftbehandling.

I straffutmålingen legger retten vekt på at saken er blitt nesten fire år gammel før den ble pådømt, noe domfelte ikke kan lastes for. Han er 70 år og en ubetinget fengselsstraff vil være særdeles belastende for ham.

Kvakksalverloven, som Adressa i ingressen påstår at "helbrederen" er dømt etter, ble opphevet for mer enn ti år siden. Riktig nok står det riktig lov i nest siste avsnitt, men likevel?

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #24 på: 20. november 2014, 12:31:16 »
Etter et par timer på nett ble artikkelen oppdatert med dette avsnittet:

Domfelte ble trodd

Mannens forsvarer, advokat Per Magne Kristiansen i advokatfirmaet Elden, har så vidt rukket å snakke med klienten. 70-åringens umiddelbare kommentar var at han er skuffet over ikke å bli frifunnet. De har ennå ikke rukket å ta stilling til om dommen skal ankes.

På den annen side synes Kristansen det er en god dom, i den forstand at retten legger til grunn at det var avdødes eget ønske at hun ikke ville ha cellegiftbehandling, og ikke domfeltes skyld at hun nektet slik behandling.

–Han er dømt for å ha brutt forbudet mot å behandle syke etter den nye loven, såkalt uvirksom behandling av sykdom. Innholdet i dommen er avklarende og veldig grei. Han frifinnes også for kravet om å betale erstatning til de etterlatte, sier forsvareren.

Saken er prinsippiell, det er den første dommen etter at den nye loven om alternativ behandling av sykdom trådte i kraft, og følgelig mangler rettspraksis.

Dupree

• Gjest
« Svar #25 på: 20. november 2014, 18:21:46 »
Nrk Trøndelag har en litt annen vri på spørsmålet om hvem som ønsket at kvinnen skulle avstå fra cellegift:

Healeren fra Nord-Trøndelag frarådet den kreftsyke kvinnen å ta imot cellegift som kunne ha forlenget livet hennes.

Legene anbefalte kvinnen i 50-årene, som hadde fått kreft i tykktarmen med spredning til leveren, om å starte cellegiftbehandling. Kvinnen valgte å høre på rådet fra healeren om og heller satse på alternativ behandling. Hun var innlagt på sykehus i to perioder og kreften utviklet seg raskt til det verre.

De skriver også at kvinnen selv var helt klar på at hun ønsket behandling kun av healeren:

I formildende retning, skriver dommeren at kvinnen var sterk og klar i sine ønsker om at det kun var healeren som skulle behandle henne.

Og hun hadde også blitt behandlet av ham tidligere, og dette blir lagt til grunn for at han slipper å tilbakebetale pengene:

Inntrøndelag tingrett sier det ikke er tilstrekkelig bevist at healeren har utnyttet kvinnen økonomisk, og mener det ikke er urimelig å tro at kvinnen ønsket å påskjønne healeren som hun hadde kjent, og fått hjelp av, gjennom flere år. Han slipper derfor å betale tilbake de 50000 kronene.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne saken er så spesiell at den ikke kan danne presedens for andre saker? Jeg tenker da på saker der pasient og healer ikke har hatt kontakt med hverandre tidligere, og der healeren eventuelt har kontaktet  pasienten for å tilby sine tjenester uten at pasienten selv har tatt noe initiativ til denne typen "behandling".

Utlogget kingvald

« Svar #26 på: 20. november 2014, 20:24:10 »
Tja … Presedens skapes på mange måter, Dupree. Her har vi en skyldig-dom, med en ikke ubetydelig fengselsstraff, i en sak med flere formildnende momenter. Gis et ganske klart signal om at dommen i saker slik du beskriver vil måtte bli betraktelig strengere. Aktuelt kan være ubetinget fengsel, lengre fengselsstraff, erstatning osv. Fordi presedensen fra denne saken vil vise at selv med slike formildende omstendigheter straffes det så strengt!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget shonny

• Aviare necesse est (også metaforisk)
    • write.one
« Svar #27 på: 17. februar 2015, 12:53:54 »
Da er dommen kommet. Artikkelen er stort sett en oppsummering av hva som er referert tidligere fra rettssaken. Siterer det som er nytt:

Healer dømt for kvakksalveri

Healeren fra Innherred som behandlet en kreftsyk kvinne som døde, er dømt til 30 dagers betinget fengsel for brudd på den såkalte kvakksalverloven. 70-åringen slipper å betale erstatning til etterlatte.

[…]

Tingretten finner det bevist at kvinnen nesten daglig var til behandling hos domfelte. Behandlingen skjedde kun ved berøring med hendene. Retten mener dette skjedde etter kvinnens eget ønske.

Av journalnotat fra sykehuset går det frem at kvinnen ba sykehuset begrense besøk fra familien, men at hun ønsket besøk av healeren. Han fortsatte sin behandling av kvinnen, også etter at hun var flyttet over på sykehjem, der hun døde etter ti dager.

Ville lindre smerte

Retten legger til grunn at behandlingen kun gikk ut på å legge hendene på ulike steder på kvinnens kropp for å tilføre energi, som ut fra domfeltes oppfatning skulle være helbredende. I retten har han ikke erkjent å ha behandlet kreftsykdommen, men brukt begreper som smertelindring og lignende som virksomheten. Han har imidlertid forklart at han har helbredet folk tidligere for kreft. På visittkortet hans står det at 90 prosent av dem han helbreder, blir friske.

Retten mener han har overtrådt bestemmelsene i lov om alternativ behandling av sykdom. I beste fall har han handlet grovt uaktsomt. Retten mener også at avdøde ville ha fått forlenget livet om hun hadde tatt cellegiftbehandling.

I straffutmålingen legger retten vekt på at saken er blitt nesten fire år gammel før den ble pådømt, noe domfelte ikke kan lastes for. Han er 70 år og en ubetinget fengselsstraff vil være særdeles belastende for ham.

Kvakksalverloven, som Adressa i ingressen påstår at "helbrederen" er dømt etter, ble opphevet for mer enn ti år siden. Riktig nok står det riktig lov i nest siste avsnitt, men likevel?

På tide vi får amerikanske forhold her når det gjelder erstatning! Tre - fem millioner i erstatning til etterlatte hadde nok fått flere av svindlerne til å tenke seg om litt mer. Samt muligens fått de godtroende til å bli litt mer skeptiske.
Skepsis - når viten er viktigere enn tro
Theology ... is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. - Robert A Heinlein
"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt."
-Bertrand Russell

Dupree

• Gjest
« Svar #28 på: 17. februar 2015, 14:53:49 »
På tide vi får amerikanske forhold her når det gjelder erstatning! Tre - fem millioner i erstatning til etterlatte hadde nok fått flere av svindlerne til å tenke seg om litt mer. Samt muligens fått de godtroende til å bli litt mer skeptiske.

Det ville jo være helt vilt! Hun var jo uansett dødsdømt, og å forlenge lidelsene ved bruk av cellegift er sjelden noen fornøyelse, kan jeg forsikre deg om.

Det du mener er at om man får en dødelig, uhelbredelig sykdom, er man å regne som umyndiggjort, og det offentlige pluss arvinger skal bestemme over deg?

Man skal ikke engang kunne bestemme selv hvem man vil ha besøk av? Pasienten var muligens fullstendig klar over at hun kom til å dø, og satte pris på besøk av en gammel venn?

Ikke til forsvar for svindlere, altså, men pasienten bestemmer vel fortsatt over seg selv?

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #29 på: 22. september 2015, 03:50:22 »
Healeren anket dommen dommen like etter:
http://www.t-a.no/nyheter/article10449600.ece
http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article10449136.ece

I går startet ankesaken:
http://www.t-a.no/nyheter/article11593356.ece
http://www.nrk.no/trondelag/healeren-mener-han-er-uskyldig-1.12560433

"Frostating lagmannsrett har satt av fire dager til behandlingen av saken." — Skal prøve å følge opp.