Tror du at Skepsis har en skjult agenda?
... hvis ja:
Hvorfor tror du det?
Hva skal den evt. bestå i?
Nei, jeg tror ikke at foreningen Skepsis som helhet har en skjult agenda. Men jeg tror det godt kan være at deltagerne i en diskusjonstråd som ikke svarer på spørsmålene de får, kan ha en skjult agenda. Hva den skjulte agendaen ev. består i kan jeg bare spekulere i.
Ok. Fint. Da er det avklart. Spekulasjonene om akkurat dette foreslår jeg at du enten tar i en tråd på 'Fritt Forum', eller at de forblir i ditt eget hode.
Jeg tror også at enkeltpersoner i foreningen Skepsis (og i en hvilken som helst annen forening) kan finne på å bruke ordet "konspirasjonsteori" kun med det formål å kneble debatten.
Absolutt, helt enig. Derfor er det viktig å avklare om eksempelvis Klimarealistene er konspirasjonsteoretikere. Det har denne tråden til hensikt å gjøre, og nå kan vi kanskje komme i gang med det?
Men først skal jeg svare på spørsmålet ditt, slik at vi har det unnagjort:
Og nå, for å se hvor flinke deltagerne i tråder på Skepsis-forumet er til å svare på spørsmålene de får, vil jeg stille Arman et spørsmål:
Mener du, Arman, at det å "tro at det godt kan være" at noen har en skjult agenda er det samme som å være konspirasjonsteoretiker?
Ikke automatisk, men det er svært nærliggende, i hvert fall i dette tilfellet. Det har blitt mindre nærliggende når du nå har klargjort at du ikke tror at Skepsis har en skjult agenda.
Jeg er, som sagt, enig i at begrepet 'konspirasjonsteoretiker' noen ganger kan sitte for løst. Derfor er det svært viktig å kikke på det sentrale grunnlaget til - i dette tilfellet - Klimarealistene, og det er, iht. deres egen nettside:
• En organisasjon for deg som ikke er enig med FNs klimapanel, IPCC, når de påstår at utslipp av CO2 endrer klimaet dramatisk. CO2 er derimot en ufarlig og livsviktig gass som er helt nødvendig for alt liv på jorda.
• En organisasjon for deg som reagerer negativt på det ensidige og massive budskapet om en menneskeskapt klimatrussel som presenteres i aviser, radio og fjernsyn, og på medienes motvilje når det gjelder å presentere vitenskapelige fakta som forteller en annen historie enn det politisk vedtatte.
• Klimarealistene vil at ytringsfriheten må gjelde for alle fakta om klimaet – også de som utfordrer politisk vedtatte ”sannheter”.
I første omgang vil min analyse av dette gå slik:
Det første punktet er relativt uproblematisk ifht. vårt anliggende, men det faglige grunnlaget er gjenstand for debatt. Den foregår nå (bla.) her:
http://forum.skepsis.no/index.php/topic,4587.0.html Argumentasjonen fra de som (øyensynligvis) støtter Klimarealistene der har ikke så mye preg av hverken vitenskapelighet eller konspirasjonsteorier, som det har av ... noe annet.
I det andre punktet blir mediene beskyldt for å presentere et "ensidig og massivt" budskap, og de beskyldes for kun å gjengi politisk vedtatt stoff om klimaet. Her er det nok på sin plass med en nokså grundig medieanalyse, så det får vi evt. se etter. Språkbruken i punktet er sterk og bastant og det er liten tvil om at den er et ekko av den mediekritikken som kommer fra svært mange andre kilder, spesielt de som allerede er sterkt konspirasjonsteoretiske.
Det tredje punktet følger opp det andre, og antyder også noe om at selve ytringsfriheten til Klimarealistene er truet. Punktets 'face value' er så selvsagt at jeg ikke har noe problem med å si meg enig i det, men sett i kontekst med det foregående punktet, og sammenholdt med forskjellige andre røster er språkbruken svært lik. Både antivaksinister, NoNameNoGame-tilhengere, ekstermalternativister, rasister og klassiske konspirasjonsteoretikere pleier å si nøyaktig det samme.
Når to av tre punkter som Klimarealistene selv velger å presentere på sin forside er mer opptatt av metadebatt enn saklighet/faglighet er det i seg selv noe som også tyder på at man er svært konspirasjonsteoretisk anlagt. Jeg tror ikke Klimarealistene er helt i superkonspirasjonenes landskap enda, til det er det for lite Kurtz-kunst og Icke-ismer på nettsidene deres. Men de tre punktene jeg har sitert levner liten tvil om at de har, eller er i ferd med å få, en sterk tro på en systemkonspirasjon.
Jeg syns f.eks. de hadde stått seg på å legge seg nærmere opp mot det som står under tittelen 'Om Klimarealistene':
Vi vil delta i klimadebatten hovedsakelig på tre områder:
1: I hvilken grad er klimaendringene naturlige eller menneskeskapte,
2: Hva er konsekvensene av klimaendringer, og
3: Hvordan møter vi dem.
KLIMAREALISTENE er en partipolitisk uavhengig organisasjon. Vi er mange som mener at den informasjonen som media og det offentlige gir ikke støttes av klimautviklingen, verken i fortid eller nåtid. Vi er av den oppfatning at vesentlige deler av klimaendringene har naturlige forklaringer. Vi mener at konsekvensene av klimaendringene ofte beskrives som overdrevne, og at det er feil å møte klimaendringene utelukkende gjennom kutt i CO2-utslippene. Vi tror tilpasninger er en langt billigere og mer effektiv strategi for å møte klimaendringer.
Dette er i og for seg en langt mer nøktern politisk plattform, uten glidningen mot konspirasjonsteorier som de tre punktene jeg nevnte lenger oppe representerer. Det er dette som er sentralt i denne tråden - er Klimarealistene på en glideflukt mot de mest typiske konspirasjonsteoriene? Forskjellen mellom disse to framstillingene kan dessverre tyde på det. Den sistnevnte synes å stamme fra konstitueringen av organisasjonen i 2009, mens den andre er av ukjent datering. Hvis den er nyere representerer forskjellen mellom disse to en klar glideflukt.
Klimarealistenes nettsider er omfattende, med MYE materiale. Det vil dermed være en stor jobb å underbygge at de enten er, eller er i ferd med å bli, konspirasjonsteoretikere. Jeg opplever at denne bloggposten illustrerer godt hvor de står per dags dato:
Klima og grunnlovsjubileet
Det er grunnlovsjubileum iår, og hvem skulle vel gjette at klimaspørsmålet skulle bli nevnt i den anledning. Det blir nevnt såvidt i boken Unntakstilstand og forfatning. Boken Ja, vi elsker frihet er mere grundig. Noen av bidragsyderne nevner kun temaer kort, mens andre bidragsydere gir an grundig behandling av temaet. En artikkelforfatter mener attpåtil at klimaet er en fare for friheten, og da er det ikke politikere som vil slå til med skatter og reguleringer, som er problemet. Alt som presenteres, er fra perspektiver fra den såkalte konsensusen. Boken har til og med en artikkel om akademisk frihet. Ja, akademisk frihet, men klimaspørsmålet presentert kun fra det politisk korrekte ståsted.
Posten inneholder ingen lenker til de to omtalte bøkene, og jeg kjenner dem ikke, i farten ikke. Muligens kan det være opplysende å vite mer om de. Det jeg mener er mest betegnende er ordbruk som "den såkalte konsensusen" og "politisk korrekte ståsted" - begge deler er velkjent språkbruk fra eksempelvis 9/11-folk og fra antivaksinister.