harm

Skrevet av Emne: Forskjellen mellom konspirasjon og strategisk tenkning  (Lest 3131 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Inge

• Gjest
Forskjellen mellom konspirasjon og strategisk tenkning
« på: 29. juli 2014, 23:58:57 »
Jeg forstår det slik at Skepsis er opptatt av konspirasjonsteorier. Hvordan skiller dere konspirasjon fra strategisk tenkning? Strategisk tenkning ligger til grunn for stater og statsdannelser, banker og bankvesen, eierskap, industriutvikling, bedriftsutvikling, familieplanlegging - helt ned til personlige klesvaskrutiner. Hvor er skillet?

Utlogget kingvald

Sv: Forskjellen mellom konspirasjon og strategisk tenkning
« Svar #1 på: 30. juli 2014, 06:50:41 »
Selv om jeg ikke en gang er medlem av Skepsis (sorry, i min sløvhet har jeg enda ikke fått ordnet det) så tillater jeg meg å gi et svar.

SNL gir denne forklaringen av konspirasjon: Konspirasjon, en sammensvergelse eller komplott.

Vanligvis forstås det vel å være en sammensvergelse eller et komplott med uærlig hensikt.

Konspiratørene vil så bedrive strategisk tenkning om hvordan det kan oppnå det de har sammensverget seg for. Akkurat som de som ønsker å beskytte seg mot konspirasjoner bedriver strategisk tenkning for å finne ut hva de kan gjøre for å avsløre sammensvergelser. Og for å motvirke at sammensvergelsene lykkes. Og for å planlegge dagens middag, få dekket sitt behov for hvile, osv. osv. …

En konspirasjon er altså en sammensvergelse, vanligvis forstått å ha uærlig hensikt!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #2 på: 31. juli 2014, 01:01:08 »
Konspirasjonsteoretikere påstår å ha kunnskap de ikke har. De «vet» at romvesener blir hold i Area 51, vaksiner fører til autisme, 9/11 var en inside job, globaloppvarming er en løgn, venstresiden slipper inn muslimske immigranter for å ødelegge kristne og den hvite rase, høyresiden er styrt av frimurere, jøder og Israel osv.. Det er ikke noe strategisk tenkning bak det, bare vrangforestillinger som blir fremhevet som sannhet fordi det er enklere å leve i en verden der det er allmektig Satan som står bak alt som er galt og der konspirasjonsteoretikeren kan stå frem som helten som har sett gjennom løgnene. Alle andre er dumme, de har rett samme faen hva. All bevis imot konspirasjonen er en del et cover up, og dermed bevis for konspirasjonen.

En strategisk tenker vil ikke være en konspirasjonsteoretiker. Han/hun kan lure seg selv til å tro på konspirasjonsteorier, men han/hun vil gi dem opp når nye bevis kommer frem som beviser at konspirasjonsteoriene er feil.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #3 på: 31. juli 2014, 12:00:45 »
For det første må det være helt klart: Konspirasjoner finnes, det teoretiseres omkring dem (både utenfra og av de som er del av konspirasjonen) og de har konkrete effekter. Ingen seriøs skeptikere vil benekte dette.

For det andre er det en viss risiko for at en diskusjon som denne, akkurat som en herværende "slektning" på forumet blir både uttværet, spissfindig, semantisk og flisespikkende. Vi får prøve å unngå det.

For det tredje: Når trådstarter innledningsvis sier han forstår det slik at Skepsis er opptatt av konspirasjonsteorier, så håper jeg det betyr at han har satt seg inn i hvordan dette arter seg? Hvis ikke er Skepsis' hovedsider et godt sted å begynne, spesielt emnetaggen 'konspirasjonsteori': http://skepsis.no/index.php?page=nyheter&KatID=7

For det fjerde syns jeg både Kingvald og z har gitt gode svar, og håper i grunnen trådstarter nå kan utdype det innledende spørsmålet sitt litt, gjerne med referanser til tekster han måtte finne på Skepsis' hovedsider.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Inge

• Gjest
« Svar #4 på: 31. juli 2014, 15:58:42 »
Mitt første inntrykk da jeg kom over Skepsis og forumet var at Skepsis var opptatt av to ting: alternativ medisin og konspirasjonsteorier. For eksempel kjente jeg ikke til Nyhetsspeilet før jeg begynte å lese her. (Men jeg hadde sikkert hørt navnet.) Mengden av artikler under emnetaggen "konspirasjonsteori" viser at førsteinntrykket var riktig, selv om Skepsis er opptatt av annet også.

For det første må det være helt klart: Konspirasjoner finnes, det teoretiseres omkring dem (både utenfra og av de som er del av konspirasjonen) og de har konkrete effekter. Ingen seriøs skeptikere vil benekte dette.

Jeg er glad for at du skriver dette, og å få fram en slik innsikt var for så vidt hele hensikten min med å starte tråden. Strategisk tenkning, planlegging, konspirasjon foregår hele tiden, overalt.
« Siste redigering: 31. juli 2014, 16:02:42 av Inge »

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #5 på: 01. august 2014, 09:19:06 »
Konspirasjon og konspirasjonsteori er to veldig forskjellige ting. Virkelige konspirasjoner har ingenting med konspirasjonsteorier å gjøre. Ingen konspirasjonsteori har noen gang vist seg å være riktig. Du kan peke til virkelig konspirasjoner til du blir blå i trynet, men ingen av dem var forutsett av noen konspirasjonsteorier eller avslørt av konspirasjonsteoretikere.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #6 på: 01. august 2014, 10:37:00 »
Konspirasjon og konspirasjonsteori er to veldig forskjellige ting. Virkelige konspirasjoner har ingenting med konspirasjonsteorier å gjøre. Ingen konspirasjonsteori har noen gang vist seg å være riktig. Du kan peke til virkelig konspirasjoner til du blir blå i trynet, men ingen av dem var forutsett av noen konspirasjonsteorier eller avslørt av konspirasjonsteoretikere.

Det kommer an på hva slags begrep "konspirasjonsteori" man bruker. Greit å ha avklart at man bruker ord på noenlunde like måter. Minimumsforståelsen som brukes av Kjell over har minimal berøring med det som vanligvis menes når man bruker "konspirasjonsteori" som betegnelse på noe irrasjonelt.

SNLs artikkel er ellers ikke spesielt god. Vi har mange bedre bidrag på Skepsis sider, skrevet av folk som faktisk har jobbet med temaet. (Ja, det er skamløs egenreklame, både for mine egne og andres bidrag.)

Personlig foretrekker jeg som oftest et begrep om "konspirasjonsteori" som inkluderer de kognitive feilgrep man vanligvis tilskriver forklaringer når de blir stemplet som "konspirasjonsteori". Det vil imidlertid ikke si at de alltid og med nødvendighet kommer til helt gale konklusjoner, men at forholdet mellom slutninger, data og begrunnelse gjør at eventuelle "treff" er tilfeldig.

Utlogget kingvald

« Svar #7 på: 03. august 2014, 23:04:19 »
Spørsmålet, både formulert i trådtittelen, "Forskjellen mellom konspirasjon og strategisk tenkning", og i teksten på trådstarten
… Hvordan skiller dere konspirasjon fra strategisk tenkning? … Hvor er skillet?
gjelder skillet mellom konspirasjon og strategisk tenkning. Det er spørsmålet jeg forsøker å besvare.

Konspirasjonsteori er en hypotese om at det finnes en konspirasjon om et eller annet. Oftest brukt om en irrasjonell hypotese. Og det er en helt annen diskusjon.

Kjell Ingvaldsen