harm

Skrevet av Emne: Medlemskap i foreningen Skepsis og kjønn  (Lest 2957 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tantemøkken

Medlemskap i foreningen Skepsis og kjønn
« på: 31. juli 2014, 10:43:09 »
Jeg har omsider fylt ut skjemaet for medlemskap i foreningen Skepsis nå for litt siden, men jeg ble litt forvirret over å få spørsmål om mitt kjønn, har det noe spesiell relevans for mitt medlemskap? Hvorfor er ikke udefinert et alternativ? (det finnes tross alt, om de enn er en marginal gruppe, mennesker som er født midt mellom kjønnene). Trenges det av statistiske årsaker? Trenges det for å spisse vervingsstrategier?

Innmeldingsside for Skepsis

Alle disse spørsmålene fikk meg nesten til å utsette å melde meg inn ytterligere noe tid (mest i protest mot at det tredje alternativet ikke er der, dette på tross av at jeg er helt trygg på både mitt kjønn, min legning og min kjønnsidentitet, men også i forvirring over at det var nødvendig å oppgi for å få medlemskap).

Utlogget Jon

Sv: Medlemskap i foreningen Skepsis og kjønn
« Svar #1 på: 31. juli 2014, 16:20:14 »
Når jeg så tittelen trodde jeg det var en ny forening på trappene ...

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #2 på: 31. juli 2014, 16:44:24 »
Jeg har omsider fylt ut skjemaet for medlemskap i foreningen Skepsis nå for litt siden, men jeg ble litt forvirret over å få spørsmål om mitt kjønn, har det noe spesiell relevans for mitt medlemskap? Hvorfor er ikke udefinert et alternativ? (det finnes tross alt, om de enn er en marginal gruppe, mennesker som er født midt mellom kjønnene). Trenges det av statistiske årsaker? Trenges det for å spisse vervingsstrategier?

Litt tankeløshet koblet med en god intensjon om å få litt mer nøyaktige data bak inntrykket av "alt for få kvinner". Tror jeg.

Dermed også primært din hypotese nr.2, om jeg husker/resonnerer rett. (Tror ikke jeg var med på å lage det nyeste innmeldingsskjemaet. Det eldste hadde bare navn og adresse.)

Utlogget Tantemøkken

« Svar #3 på: 01. august 2014, 17:54:38 »
Vel, det er sikkert bare meg som er litt for skeptisk...

Og hvis intensjonen er å få mer nøyaktige data bak inntrykket "alt for få kvinner" vil jeg heller anbefale manuell kjønnstesting av medlemmene medlemslistene, da det er lett å krysse feil ved et uhell eller på trass.

Utlogget Tantemøkken

« Svar #4 på: 02. august 2014, 02:20:09 »
Og det kan (i ett ekstremscenario) skje noe a là dette:

Kvinner mister stemmerett i misjonsorganisasjon

Vel, meg og min overdrevne skepsis om det...
(Posting på forum og alkohol er aldri helt trygt å kombinere dessforuten.)