2

Skrevet av Emne: Vikingr  (Lest 2379 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
Vikingr
« på: 22. august 2014, 08:02:10 »
Egentlig er jeg drita lei av "vikinger". Jeg tror ikke på alle disse mytene. Alt maset skygger for en mye viktigere debatt om hva som egentlig foregikk i den yngre jernalderen -- foruten at man gis et feilaktig inntrykk av kontinuitetsbrudd.

Viking. Ordet er et verb. Personlig tror jeg det er utledet av vig, altså (rettmessig) drap, og at begrepet vikingferd følgelig betyr noe slikt som leiesoldat-eventyrer-militærekspedisjon.

Spille ball?

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
Sv: Vikingr
« Svar #1 på: 25. august 2014, 06:04:04 »
Videre: Det later til å være alminnelig konsensus om at "den justinianske pesten" er den mest sannsynlige årsak til en tilsynelatende nedgang i folketall rundt år 550. Dette i seg selv indikerer at handel mot kontinentet, dvs. sjøfart, forelå. Jeg husker ikke helt hvor jeg har dette fra men jeg mener at hvalrossen langs norskekysten ble utryddet før år 600 -- og dermed forsvant den viktigste kilden til skipstau, dvs. den forskjøv seg mot Kvitsjøen/Bjarmeland, og mot Island/Grønland.

Som kjent er ikke seilet i seg selv noen oppfinnelse. Alle som er ute i båt vil oppdage at vinden blæs. Derimot er det å rigge et seil slik at man kan "høste vinden" et godt stykke ingeniørkunst. Da trenger du massevis av tau. Dette tauet må ha visse materialegenskaper mtp. strekkfasthet, elastisitet, bruddstyrke, durabilitet, osv. Man flådde en hvalross slik du f.eks. kan skrelle en appelsin og fikk dermed lange tau uten skjøter -- som også er et anslag til forklaring på hvorfor "viking-gården" på Borg i Lofoten var så himla diger. Eller hvorfor man plutselig "oppdaget" Island.

Da som nå handlet det om å handle med en ettertraktet vare.

Når det gjelder krigføringen som tradisjonelt regnes fra Lindisfarne i 793 er det vel et ikke ubetydelig moment at kong Offa av Mercia angivelig inngikk et slags forbund med Karl den store i 792. Jeg tror ikke man "plutselig" fikk mengder av skip til disposisjon -- og dermed en vei til utløsning av en slags kollektiv ADHD-voldsmentalitet som forekommer naturlig i de nordiske raser. Hele komplekset lar seg forklare med den vanlige menneskelige røra av handel og politikk, ambisjoner og hensynsløshet. Resten er bare PR.

Utlogget Kåre

Sv: Vikingr
« Svar #2 på: 26. august 2014, 14:11:46 »

Viking. Ordet er et verb. Personlig tror jeg det er utledet av vig, altså (rettmessig) drap, og at begrepet vikingferd følgelig betyr noe slikt som leiesoldat-eventyrer-militærekspedisjon.

Det finnes ørten teorier om opphavet til ordet "viking". Siden du har din egen, kunne det være interessant å se en utredning av hvilke svakheter du ser ved de andre teoriene, og hvilken styrke din egen teori har framfor disse.

Sitat
Spille ball?

Det måtte i så fall bli knattleikr.