Skrevet av Emne: Vaksineskepsis  (Lest 18359 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Gnisten

• Administrator
Vaksineskepsis
« på: 02. oktober 2014, 20:39:00 »
Siden i går har vi på norsk en glimrende artikkel som kan brukes i argumentasjon mot vaksinenekterne:

Vaksineskepsis er skepsis eller motstand mot forebygging av smittsomme sykdommer ved kunstig immunisering av mennesker og dyr. Fenomenet har eksistert siden den første vaksinen ble introdusert og som i moderne tid er blitt et økende problem for folkehelsen.

Vaksiner er et av de største vitenskapelige gjennombruddene innen medisin og sparer mange millioner menneskeliv årlig. Samtidig er alvorlige bivirkninger uhyre sjeldne.[1] Likevel er det mange som velger å trosse helsemyndighetenes anbefalinger om vaksinering i frykt for at vaksiner medfører helsefare. Skepsisen mot vaksiner holdes i live hovedsakelig ved hjelp av myter og konspirasjonsteorier, og det er ofte økonomiske motiver som ligger bak spredningen av disse.

Utlogget Arne Kristian

Sv: Vaksineskepsis
« Svar #1 på: 03. oktober 2014, 09:03:52 »
Jøss, den var utrolig gjennomført og saklig.

Fantastisk.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #2 på: 03. oktober 2014, 11:23:37 »
Takk for tips. Har bare kikket kort på den, men den virket utmerket.

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #3 på: 03. oktober 2014, 13:01:30 »
En veldig god artikkel. Takk for denne. En nyttig lenke både for allmennopplysning og til bruk i diskusjoner om vaksinasjon.

Et kjapt småplukk: å omtale troen på at mikrochipper sprøytes inn i folk som vaksineres som "absurd", er en polemisk mer enn en leksikal beskrivelse. Selvsagt er det en absurd forestilling, men det er nyttig å skille mellom debattartikler og encyclopediske artikler.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #4 på: 03. oktober 2014, 13:26:54 »
Et kjapt småplukk: å omtale troen på at mikrochipper sprøytes inn i folk som vaksineres som "absurd", er en polemisk mer enn en leksikal beskrivelse. Selvsagt er det en absurd forestilling, men det er nyttig å skille mellom debattartikler og encyclopediske artikler.
Hjelper det å bytte "absurd" ut med "noe aparte"?  ;)

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #5 på: 03. oktober 2014, 16:28:15 »
eventuelt

den fantasifulle, kreative og paranoide

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #6 på: 05. oktober 2014, 22:15:10 »
Her er en artikkel jeg skrev til NRK ytring i anledning Folkeopplysningens episode om vaksineskepsis i dag.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #7 på: 06. oktober 2014, 08:59:38 »
Her er en artikkel jeg skrev til NRK ytring i anledning Folkeopplysningens episode om vaksineskepsis i dag.

Behagelig velformidlet. Flott!

Dupree

• Gjest
« Svar #8 på: 07. oktober 2014, 17:04:20 »
Jeg var en av de som så og si aldri fikk influensa i voksen alder. Noen ganger kunne jeg merke at jeg var smittet av ett eller annet, litt ute av form og litt snufsete kanskje, dette gikk som regel over etter et par dager.

For et par år siden lot jeg meg overtale til å vaksinere meg mot influensa, selv om jeg ikke hadde noe behov for det av hensyn til meg selv. Jeg merket ikke noe galt, ikke smerter eller ubehag, og alt virket såre vel.

Det som er dumt er at siden denne vaksinen har jeg hatt skikkelig influensa minst fire ganger, og jeg blir jo så syk ... Nå har jeg akkurat vært sykmeldt i to uker for en helt alminnelig influensa, og sliter fremdeles med en hoste som tilsynelatende aldri har tenkt å gi seg. Formen er på bånn og jeg sliter virkelig med å klare å gå på jobben.

Jeg nevnte dette for fastlegen, og han mente at dette er noe man ikke kan vite. Det kan være mulig at enkelte reagerer sånn på en vaksine. Eller kanskje det skyldes noe helt annet ...

Så jeg påstår ingenting. Det jeg håper, er at jeg kan få tilbake den fine immuniteten jeg tidligere hadde. Og jeg kommer aldri til å ta en vaksine som jeg ikke selv behøver heretter, det er helt klart. Ingen skepsis til nødvendige vaksiner, men jeg er ikke lenger villig til å tenke gruppeimmunitet.  >:(

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #9 på: 07. oktober 2014, 20:22:34 »
Høres utrolig tvilsomt ut. All logikk tilsier at du har vært heldig og unngått influensa tidligere og tilfeldigvis har fått skikkelig influensa etter vaksinen.

Du påstår ingenting, men det underliggende i logikken din er at du faktisk har fått og motstått influensasmitte tidligere og at denne immuniteten er borte. Alt vi vet om variabiliteten i sesonginfluensavirusene og hvordan immunsystemet fungerer tilsier at den underliggende tankegangen din er feil.

Dupree

• Gjest
« Svar #10 på: 07. oktober 2014, 21:26:30 »
Høres utrolig tvilsomt ut. All logikk tilsier at du har vært heldig og unngått influensa tidligere og tilfeldigvis har fått skikkelig influensa etter vaksinen.

Du påstår ingenting, men det underliggende i logikken din er at du faktisk har fått og motstått influensasmitte tidligere og at denne immuniteten er borte. Alt vi vet om variabiliteten i sesonginfluensavirusene og hvordan immunsystemet fungerer tilsier at den underliggende tankegangen din er feil.

La oss håpe du har rett. Dette er jo noe jeg aldri kommer til å få svar på. (Jeg hadde influensa som barn, med høy feber og alt som hører til, Hong Kong-influensaen og Asiasyken og enda flere. I voksen alder så og si aldri.)

Men hvor sannsynlig er det at en person slipper unna influensa (eller får milde symptomer) i 40 år, for så å gå over til å bli helt slått ut i samtlige influensaepidemier i løpet av drøyt halvannet år?

Jeg tviler sterkt på at dette er tilfeldig. Det beviser jo ikke at det er vaksinen som har skylda, det kan jo være noe annet som har forandret seg. Men at noe har forandret seg er vel temmelig sannsynlig.

:(

Utlogget bjafosse

« Svar #11 på: 08. oktober 2014, 09:00:06 »
Men hvor sannsynlig er det at en person slipper unna influensa (eller får milde symptomer) i 40 år, for så å gå over til å bli helt slått ut i samtlige influensaepidemier i løpet av drøyt halvannet år?

Vel, det trenger ikke være mer mystisk enn at dette er naturlig variasjon som i tillegg kanskje forsterkes av at du husker feil eller driver subjektiv telling for å oppnå det resultatet du mistenker sterkt. Les historien om Tor Fløysvik, så skjønner du hva jeg mener. Det er også påvist at personer som mistenker at noe er skadelig rapporterer om høyere eksponering for det skadelige enn dem som ikke har mistanke, selv om de eksponeres helt likt. Det betyr at siden du var skeptisk til vaksinen vil du helt ubevisst ha vært mer på utkikk etter negative reaksjoner. Dette er en av grunnene til at man ikke skal trekke konklusjoner ut fra enkeltpersoners egenrapportering. Jeg anerkjenner din opplevelse av at du før vaksinen var frisk som en fisk og etter den har vært jevnlig influensasyk, men den er ikke nødvendigvis en nøyaktig beskrivelse av virkeligheten.

Dupree

• Gjest
« Svar #12 på: 08. oktober 2014, 11:00:12 »
Nei. Det er et faktum at jeg overhodet ikke var skeptisk eller mistenksom til vaksinen. (Sannheten er at jeg er en type person som regner med at det meste går bra, og ikke er det aller minste bekymret for virkingene av det-eller-det.)

Så jeg var absolutt ikke "på utkikk etter" bivirkninger. Og de første månedene merket jeg jo heller ingenting, og tenkte ikke på vaksinen i det hele tatt.

Men nå som jeg gjentatte ganger har ligget skinnflat med høy feber og hele pakka flere ganger i løpet av de siste 18 månedene må det vel være love å begynne å lure?

Det er bare å se på fraværet på jobben for å se at ting har forandret seg drastisk. Det er ikke jeg som husker feil. Det blir for dumt å påstå det, når jeg kan dokumentere fravær før og etter. Jeg kan nok huske litt feil, men tallenes tale er jo tydelig nok.

Det jeg er åpen for, er at forandringen som tydeligvis har skjedd, ikke behøver å ha noe med vaksinen å gjøre. Jeg vet jo ikke det.

Det er også andre som mener å ha erfart det samme, men der er jeg vel mer på bølgelengde med deg og er klar over at det alltid vil være folk som har opplevd noe ...

Som sagt, jeg får aldri noe svar på dette, og har vel ikke tatt steget over i vaksineskeptikernes rekker. Men jeg kommer nok til å være litt mer kritisk til hvilke råd fra helsemyndighetene jeg skal følge (jeg følger jo ikke de andre rådene fra den kanten, heller  ;D ).

Og så regner jeg vel med at dette retter seg etter en stund. Jeg må da for sv ... bli immun mot de virusene jeg får nå for tiden???

Utlogget kingvald

« Svar #13 på: 08. oktober 2014, 13:11:26 »
Jeepp, Dupree, du blir immun mot de virusene man får for tiden. Men er like sårbar for neste som kommer!

Det er sånn det er med influensa.

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #14 på: 08. oktober 2014, 17:38:26 »
Jeepp, Dupree, du blir immun mot de virusene man får for tiden. Men er like sårbar for neste som kommer!

Det er sånn det er med influensa.

Kjell Ingvaldsen

Pussig at det ikke var sånn i de omtrent 40 årene jeg så og si aldri ble rammet, da ...  ;)

Men, det kan jo hende at noe av forklaringen ligger her; folk reiser mye for tiden, og det kommer muligens oftere nye utgaver av viruset nå enn det gjorde før?

Jaja. Det var greit å få luftet det litt, her jeg sitter og hoster. Jeg skjønner jo godt at dette er noe jeg aldri kommer til å få svar på, hvis det ikke blir veldig mange som opplever det samme og forskerne kanskje begynner å se på det.