harm

Skrevet av Emne: Få kritisk tenkning inn i skolen  (Lest 3637 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Gnisten

• Administrator
Få kritisk tenkning inn i skolen
« på: 07. oktober 2014, 07:07:36 »
Et initiativ jeg håper kan føre fram (les hele artikkelen):

- Få kritisk tenkning inn i skolen

KOMMENTAR: Mange av oss vil ikke følge myndighetenes råd om influensavaksine. Folk synes å stole blindt på udokumenterte metoder og fantastiske forklaringer. Løsningen er å lære barn å tenke kritisk, skriver Erik Tunstad.
[…]
Faget Kritisk tenkning bør derfor dukke opp langt nede i grunnskolen. Og det bør være obligatorisk for studenter ved høgskoler og universiteter. Så, kjære utdanningsinstitusjoner over det ganske land: Den kritiske hansken er kastet, skissen ligger klar.

(Min utheving av siste avsnitt.)

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
Sv: Få kritisk tenkning inn i skolen
« Svar #1 på: 07. oktober 2014, 20:14:03 »
Hansken er kastet til feil mottakere. "Langt nede i grunnskolen" og ellers i grunnutdanningen (grunnskole + videregående) er vi prisgitt læreplanene gitt av utdanningsdirektoratet. Kritisk tenking og vitenskapelighet er gitt en bitteliten plass i læreplanene i realfag i videregående, men vi skal rekke resten av pensum også.

Og hvordan læreplanene utarbeides og vedtas det må gudene vite. Jeg har prøvd å finne dokumentasjon fra det holdet fra tid til annen uten å lykkes.

Utlogget frenchisbacan

« Svar #2 på: 10. oktober 2014, 00:20:42 »
No er det 15 år sidan eg sjølv var ein del av grunnskulen, men eg hugsar då vitterleg at kjeldekritikk var på dagsordenen. Vel, hadde me nokre lærarar som var alternative i tanken, men dette var noko dei fleste berre hadde det moro med. Eg hugsar særleg eitt mantra, og det var kjeldekritikk på internett. Vidare var ungdomskulen fyllt av diskusjonar i klasserommet, særleg i fag som kristendom, samfunnsfag og historie.

Det er mogleg skulen har forfalt sidan eg gjekk der, men eg har vanskeleg for å tru det er det generelle biletet (anna enn i media). Eg er rett og slett kritisk til Tunstad sitt premiss for artikkelen, at kjeldekritikk ikkje ligg til grunn for undervisinga i skuleverket. Å ha dette som eit eige kosefag er det neppe plass til, ein bør heller inkorporere det i andre fag - noko eg hadde inntrykk av alt var tilfellet..?

Utlogget kingvald

« Svar #3 på: 10. oktober 2014, 08:26:51 »
inkorporere det i andre fag
vil jeg forsterke til "inkorperere STERKT i ALLE andre fag!"

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Roger

« Svar #4 på: 10. oktober 2014, 10:29:31 »
Kan hende det vil være vanskelig å få gjennomslag så lenge man anvender begrepet "kritisk tenkning".

Påstand: Enhver som har en livsanskuelse som risikerer å bli  ubehagelig pirket borti gjennom kritisk tenkning vil oppfatte det som en trussel og dermed en slags motpol som må bekjempes eller iallefall ikke fores for mye.

Da blir det også vanskelig å vise til at det er de som kommer med en påstand som har bevisbyrden. "Det er jo dere som påstår at det ikke finnes noen gud. Bevis det!"
Plutselig er diskusjonen på feil premisser og det handler om å få tilhengere snarere enn om saklighet.

Selv om ønsket med kritisk tenkning er å begynne nøytralt med et nullpunkt, skal det mye til for at det oppfattes slik.

Hvis du gjør det du alltid har gjort, så får du det du alltid har fått..

Utlogget Roger

« Svar #5 på: 10. oktober 2014, 12:53:42 »
En knakende god artikkel, forresten.

Utlogget kingvald

« Svar #6 på: 10. oktober 2014, 14:27:09 »
La oss ikke la også DENNE tråden utarte til DEN diskusjonen ;)

Men en løsning er jo at man i stedet for å bastant hevde "Det finnes ingen Gud!", så kan man møte de gudstroende med: "Du påstår Gud finnes, kan du underbygge det? Ikke det, nei?"

Tilsvarende også for andre tema.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Roger

« Svar #7 på: 10. oktober 2014, 14:55:22 »
Hvis det er mitt innlegg du mener leder til DEN diskusjonen, foreslår jeg at du leser innlegget mitt en gang til, Kingvald. 
Hovedpoenget mitt er: Hvordan få det inn i skolen? Da er det lurt å se på hvilke hindringer som ligger i veien.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #8 på: 25. oktober 2014, 04:02:50 »
Erik Tunstad utdyper sitt initiativ, som jeg begynte denne tråden med:

Kritisk tenkning – en bruksanvisning

KOMMENTAR: Hvordan skal kritisk tenkning integreres i skolen? Og hva er kritisk tenkning, egentlig?

Utlogget shonny

• Aviare necesse est (også metaforisk)
    • write.one
« Svar #9 på: 13. januar 2015, 10:16:42 »
Erik Tunstad utdyper sitt initiativ, som jeg begynte denne tråden med:

Kritisk tenkning – en bruksanvisning

KOMMENTAR: Hvordan skal kritisk tenkning integreres i skolen? Og hva er kritisk tenkning, egentlig?

Man kunne jo begynne med å kutte ut religion og troslære, og bruke noen år på en analytisk/kritisk gjennomgang av Darwins On the Origin of Species, gjerne på engelsk slik at en slår to fluer i et smekk. Dette verket er vel den beste instruksjonsboken i kritisk tenking som finnes, med tydelige eksempler på innledende hypoteser, problemstilling, observasjon, analyse, argumentering, motargumentering og konklusjoner. Men til motsetning av religion, så krever det jo at elevene BRUKER de små grå og hvite. Og det virker å være et større problem enn noensinne.
Skepsis - når viten er viktigere enn tro
Theology ... is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. - Robert A Heinlein
"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt."
-Bertrand Russell