harm

Skrevet av Emne: Kvit varebil - lokkemenn  (Lest 2301 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget frenchisbacan

Kvit varebil - lokkemenn
« på: 20. oktober 2014, 22:52:43 »
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Pa-mine-14-ar-i-politiet_-kan-jeg-ikke-huske-at-barn-eller-unge-har-blitt-tatt-med-pa-biltur-mot-sin-vilje-3223208.html

Sitat
- På mine 14 år i politiet, kan jeg ikke huske at barn eller unge har blitt tatt med på biltur mot sin vilje
Når mediene skriver om lokkemenn, strømmer det på med meldinger til politiet ...

Lokkemann-meldingene
Politiet har flere lignende eksempler:

-For circa 14 dager siden observerte flere jenter i tenårene en hvit varebil i Fana. Jentene mente at føreren opptrådte mistenkelig. De ble redde, og kontaktet politiet, som forholdsvis raskt la saken vekk siden de hadde lite å gå etter.
-Et foreldrepar på Sotra kontaktet politiet etter at barna hadde kommet hjem og fortalt om et møte med en fremmed mann i en bil. Senere viste det seg at historien ikke var sann, og barna innrømmet å ha funnet på det hele da de kom for sent hjem.
-En mann på Sotra ble kalt inn av politiet etter at han gikk bort for å snakke til noen barn. Barna løp vekk, men det viste seg at mannen kun ville advare dem mot å forlate huset med døren åpen.
-En ung jente kontaktet politiet etter å ha følt at en sjåfør «glante» på henne da han stoppet for å slippe henne over et fotgjengerfelt ...

Hvite varebiler er etter hvert blitt et kjent fenomen. Etterforskningsleder Jannike Johannessen bekrefter at biltypen går igjen når det har vært snakk om lokkemannsaker i hennes distrikt.

- Slike biler synes å være overrepresentert i statistikken, uten at jeg har noen god forklaring på hvorfor. Jeg registrerer bare at det er slik, sier hun ...

Dette minnar meg om min eigen barndom for 20 år sidan. Det var jo ikkje noko som var så moro som å skremme enkelte foreldre i nabolaget med at du var blitt tilbydd godteri av ein framand mann i varebil. At nokre få vert forsøkt dregne inn bilar er då også eit kjent triks ungdommar kan nytte for å skremme yngre. Det ligg nødvendigvis ikkje galnare hensikter bak enn nettopp å skape frykt, som naturlegvis er ille nok, men det handlar mindre om skumle menn i kvite varebilar som køyrer rundt og kidnappar born. Akkurat frykta for kidnapping har då særs lange tradisjonar i ulike kulturar, og det er akkurat denne me her kjenner att i den kvite varebilen.
« Siste redigering: 20. oktober 2014, 22:57:16 av frenchisbacan »

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
Sv: Kvit varebil - lokkemenn
« Svar #1 på: 21. oktober 2014, 18:13:31 »
Jeg skrev litt om folkloren rundt "den hvite varebilen" for en god stund siden, med lenker til andre som har skrevet lenger og/eller bedre om samme:

http://skepsis.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=1557

Utlogget frenchisbacan

Sv: Kvit varebil - lokkemenn
« Svar #2 på: 21. oktober 2014, 22:13:07 »
Ah, takk for info!