harm

Skrevet av Emne: Kunsttråden  (Lest 7431 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
Kunsttråden
« på: 02. november 2014, 22:06:46 »
Jeg tenkte vi kunne ha en tråd på forumet der vi poster eksempler på kunst vi har, kunst vi liker, kunst vi drømmer om å eie en dag, kort sagt; kunst vi av en eller annen grunn har lyst til å dele med andre.

Selv klarte jeg å fullføre både grunn- og videregående skole uten å høre så mye som ett eneste ord om Munch eller noen kunstnere overhodet. Dette er helt klart et hull i en god allmennutdannelse, og jeg synes det er flott at dagens unger lager "reproduksjoner" av kjente kunstneres verk. Det irriterer meg at de ikke lærer å skrive norsk skikkelig, men de lærer kanskje noe som er mer nyttig?

Jeg skal poste det første bildet. Jeg elsket dette bildet fra første sekund, og kunne nesten ha drept for det. (Siden det jeg så på var en plakat til en overkommelig pris, slapp jeg jo heldigvis det.) Jeg var dum nok til å selge plakaten etter noen år, men er helt sikker på at jeg skal skaffe en ny en gang ...

Edward Hopper - Nighthawks, 1942:

Inge

• Gjest
Sv: Kunsttråden
« Svar #1 på: 03. november 2014, 00:18:54 »
Jeg kom over en bok om Henri de Toulouse-Lautrec da jeg var i tenårene, med svart-hvitt-trykk av noen av de mest kjente bildene hans fra bordeller og sirkus, og av plakatene hans.

Dette sirkusbildet er en av favorittene mine.

Henri de Toulouse-Lautrec - Equestrienne (At the Circus Fernando), 1888:

Utlogget Nexuscrawler

• Heavy Metal Hamsters
« Svar #2 på: 03. november 2014, 02:28:53 »
En kunstner som alltid har både fascinert, provosert og nærmest hypnotisert meg med sine verker, er sveitseren Hans Ruedi Giger (05.02.1940-12.05.2014). Hans portrett av hans første kone er så dypt personlig, så beskrivende for hvordan han oppfattet henne og hennes dødelige depresjon som til slutt fikk henne til å ta sitt eget liv. Jeg blir alltid satt i det følsomme hjørnet når jeg ser verket som heter: "Li I". Og, for de av dere som kan noe om maling, at dette er malt med akrylmaling er bare helt sykt.

"The gods made heavy metal and they saw that it was good."

Utlogget pling

Var der, så det!
« Svar #3 på: 03. november 2014, 18:57:54 »

Dette broderiet av Britta Marakatt-Labba er fra striden om utbyggingen av Alta-Kautokeinoelva rundt 1980.
I januar 1981 var det i underkant tusen demonstranter øverst oppe i Tverrelvdalen, i Stilla ved Null-punktet. Demonstrantene lå i lavvoer, i snøhuler og telt og ventet på den endelige konfrontasjonen med mer enn 800 politifolkene, som var forlagt i passasjerskipet Janina nede i Alta. For de som var engasjert i saken, og det var jeg, var stemningen elektrisk hele høsten 1980, til den toppet seg denne kalde dagen 14. januar.
I dagene før, skar glimt fra politiets snøskutere gjennom mørket der de krysset rundt i terrenget mens demonstranter tok seg over fjellet på ski fra Detsika. Om morgenen den 14. januar fikk den lysnende himmelen et tett, svart belte nederst mot horisonten. Politifolk klar til aksjon? Nei, når det lysnet litt mer, fikk en se at det var hundrevis av journalister som dannet denne randen.
Skiferbruddet noen hundre meter nedenfor var opplyst av lyskastere. Da kom de, i silhuett mot de hvite brøytekantene på veien opp til Nullpunktet. Fremfor snømuren var det flere lavvoer og foran de dannet det seg en mørk, tett mur av politifolk med refleks som skinte som kråkeøyne i morgenmørket.
Mitt minne omkring dette broderiet av Britta Marakatt-Labba er at det var enda mørkere, ikke så hvitt, men minnet mitt kan spille meg et puss. Uansett, å se bilder av dette broderiet gir meg ennå i dag frysninger nedover ryggen, ikke bare for opplevelsen, men også fordi denne hendelsen var med på å skape viktig norgeshistorie.
« Siste redigering: 03. november 2014, 19:00:55 av pling »

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Var der, så det!
« Svar #4 på: 04. november 2014, 04:20:52 »
Dette broderiet av Britta Marakatt-Labba er fra striden om utbyggingen av Alta-Kautokeinoelva rundt 1980.

Du gjenforteller en historie som også jeg fulgte intenst med på, sjøl om jeg ikke kom meg til Alta og Stilla, så takk for ditt bidrag!

Gjengivelsen av Britta Marakatt-Labbas broderi er muligens den beste som er tilgjengelig på Internett, men den yder ikke kunstverket den rettferdighet det fortjener. Jeg anbefaler å bruke bortimot sølle fire minutter på denne videoen av Jörgen Stenberg. Se den på fullskjerm, med høyt volum, og nyt hvordan kunstverket utfolder seg:

https://www.youtube.com/watch?v=o2TUN7VhUsg

P.S. Om du kommer så langt som til teksten på slutten, så vær oppmerksom på at det svenske ordet "sinne" ikke betyr "sinne; raseri", men "sans; følelse" etc., i dette tilfellet kanskje noe så høytidelig som "sjel"?

Utlogget pling

Sv: Var der, så det!
« Svar #5 på: 04. november 2014, 17:23:13 »
Gjengivelsen av Britta Marakatt-Labbas broderi er muligens den beste som er tilgjengelig på Internett, men den yder ikke kunstverket den rettferdighet det fortjener. Jeg anbefaler å bruke bortimot sølle fire minutter på denne videoen av Jörgen Stenberg. Se den på fullskjerm, med høyt volum, og nyt hvordan kunstverket utfolder seg:

https://www.youtube.com/watch?v=o2TUN7VhUsg

Helt klart at denne videosnutten yter kunstverket langt mer rettferdighet enn bare det bildet som er tilgjengelig på internett. Sammen med joiken er de tilsammen et nytt lite kunstverk.

Dupree

• Gjest
« Svar #6 på: 04. november 2014, 19:17:50 »
 :)  Broderiet og joiken er absolutt verdt å få med seg, ja! (Skulle bare ønske jeg hadde vært mindre opptatt av tedans og disco den gangen, så hadde jeg kanskje vært der, jeg også.)

Så til en annen kunstner jeg har sans for. Jeg synes bildene hans er like relevante i dag, og kanskje ikke kun sett i sammenheng med krig, men også den siste klimarapporten.   :(

Paul Nash: We are Making a New World.

Inge

• Gjest
« Svar #7 på: 05. november 2014, 17:11:20 »
Jeg fant ikke noe større eller bedre fotografi av dette maleriet på nettet.

Fra Bergen Kunstmuseum: Ludvig Karsten, Nedtagelsen, 1925:

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #8 på: 07. november 2014, 15:50:57 »
M. C. Escher - Circle Limit III, tresnitt 1959

Jeg har alltid latt meg fascinere av Escher. Han er kanskje mest kjent for sine tilsynelatende umulige konstruksjoner hvor tyngdekraften oppheves og perspektivene snus på hodet.
Etter et besøk i Alhambra i 1922 forelsket Escher seg i intrikate mønstre, en forelskelse som skulle vare livet ut. Særlig mønstre som nærmest umerkelig gled over i noe annet. Eller som her, forandrer størelse.

Bildet viser også klart Eschers andre store lidenskap; matematikk og da særlig infinitetsregning. Det tilsynelatende enkle mønsteret glir over i det uendelig lille mot kanten av bildet.
Bare for å vise nivået av matematikk som må til for å mestre dette er her et utdrag av hva wikipedia skriver om bildet.
Escher seems to have believed that the white curves of his woodcut, which bisect the fish, represent hyperbolic lines in the Poincaré disk model of the hyperbolic plane, in which the whole hyperbolic plane is modeled as a disk in the Euclidean plane, and hyperbolic lines are modeled as circular arcs perpendicular to the disk boundary. Indeed, Escher wrote that the fish move "perpendicularly to the boundary".[1] However, as Coxeter demonstrated, there is no hyperbolic arrangement of lines whose faces are alternately squares and equilateral triangles, as the figure depicts. Rather, the white curves are hypercycles that meet the boundary circle at angles of cos−1((21/4 − 2−1/4)/2), approximately 80°.[2]

The symmetry axes of the triangles and squares that lie between the white lines are true hyperbolic lines. The squares and triangles of the woodcut have the same incidence pattern as the faces of the tritetragonal tiling of the hyperbolic plane, but their geometry is not the same: in the tritetragonal tiling, the sides of the squares and triangles are hyperbolically straight line segments, while in Escher's woodcut they are arcs of hypercycles, so that the smooth curves of Escher correspond to polygonal chains with corners in the tritetragonal tiling. The points at the centers of the quadrilaterals, where four fish meet at their fins, form the vertices of an order-8 triangular tiling, while the points where three fish fins meet and the points where three white lines cross together form the vertices of its dual, the octagonal tiling.[2] Similar tessellations by lines of fish may be constructed for other hyperbolic tilings formed by polygons other than triangles and squares, or with more than three white curves at each crossing.[6]

Euclidean coordinates of circles containing the three most prominent white curves in the woodcut may be obtained by calculations in the field of rational numbers extended by the square roots of two and three.

For mer om Escher:
http://www.mcescher.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/M._C._Escher

Inge

• Gjest
« Svar #9 på: 07. november 2014, 18:38:13 »
Jeg husker ikke helt historien, men jeg tror de hadde kranglet. Edvard løp ut. Da han kom hjem fant han sin far i bønn.

Dette er til deg som har mistet din far som du var glad i.

Edvard Munch - Old Man praying

« Siste redigering: 07. november 2014, 18:40:40 av Inge »

Inge

• Gjest
« Svar #10 på: 18. november 2014, 00:20:02 »
Jeg skal prøve å ikke okkupere kunsttråden til Dupree helt, fikk bare lyst til å dele den fantastiske scenen fra Ferris Bueller's Day Off, fra Art Institute of Chicago:

https://www.youtube.com/watch?v=RbkRmGUGSEU

Utlogget kingvald

« Svar #11 på: 18. november 2014, 19:49:15 »
Har noen dager tenkt å bidra her, med en skulptur.

Reasons to hang around, Irene Nordli. Ligger i Storgata i Lillestrøm, ved krysset med Nittedalsgata.

Statuen er ment å være tilgjengelig for unger å klatre på osv. Den skal ikke være opphøyet og distansert kunst. Selv setter jeg stor pris på "varulven" som har tatt seg en lur midt i Storgata.

Dagslys-bildet tok jeg i dag. Der ser dere også noen representanter for en gruppe hvor "varulven" er populær. Akkurat disse pusherne brukte dog ikke statuen som ekstra hylle/stativ til sin stand, det er ellers populært for den yrkesgruppen. Men en rask telefon til kommunen viste at heller ikke dagens pushere av tvilsomme kosttilskudd hadde tatt seg bryet med å innhente tillatelse, slik at de kunne stå der lovlig. Irriterende når slik tvilsom virksomhet forsøpler offentlige gater og plasser. Og særlig når de misbruker offentlig utsmykking i sin ulovlige virksomhet (noe dog ikke dagens pushere altså ikke gjorde). Det er også annen offentlig kunst i Lillestrøm som er populær for ulovlige selger-stands.

Mørke-bildet er hentet fra kunstnerens nettsteds side om verket (komprimert av meg av hensyn til vedleggs-begrensningene).

Kjell Ingvaldsen

Inge

• Gjest
« Svar #12 på: 19. november 2014, 17:54:13 »
Det blodrøde lyset passer.

Utlogget kingvald

« Svar #13 på: 19. november 2014, 21:35:57 »
Jepp! Varulven er pen i dagslys, med sin skinnende, varierende, røde mosaikkoverflate. Og så i mørket, med sin lyssetting, da blir'n ikke akkurat styggere!

Tør jeg anbefale dere en tur for å se'n "live"? Vil i så tilfelle anbefale kveldstid ved advent/juletider, så dere også får med Lillestrøms berømte julegate! Er også annen flott offentlig kunst der i byen, noe av det best egnet i mørket.

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #14 på: 20. november 2014, 19:12:05 »
Tør jeg anbefale dere en tur for å se'n "live"? Vil i så tilfelle anbefale kveldstid ved advent/juletider, så dere også får med Lillestrøms berømte julegate! Er også annen flott offentlig kunst der i byen, noe av det best egnet i mørket.

Kjell Ingvaldsen

Hvor lenge har den vært på stedet? Det er noen år siden jeg sist var i Lillestrøm, og jeg kan ikke huske å ha sett noen skulptur der du beskriver. Ser veldig fin ut!  :)