harm

Skrevet av Emne: Kunsttråden  (Lest 7611 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kingvald

Sv: Kunsttråden
« Svar #15 på: 20. november 2014, 20:14:52 »
Den har "hengt rundt" der i noen vintre nå. Kom i forbindelse med den store (og kostbare) ombyggingen av Storgata til gågate. Noen år, men ikke så mange, altså.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #16 på: 21. november 2014, 19:34:26 »
Lillestrøm

[...]

Er også annen flott offentlig kunst der i byen, noe av det best egnet i mørket.

Kjell Ingvaldsen
Flott at renessansen har ankommet Lillestrøm.

For ca. ti år siden strandet jeg i (på?) Lillestrøm og lurte på om det var noen kulturelle aktiviteter det var verd å få med meg. Kart og litteratur ble anskaffet, men det eneste som var angitt som severdighet var Fetsund lensepumper en mil unna.
Litteraturen kunne derimot fortelle at det skulle finnes en statue av Henrik Sørensen på stedet, men ikke hvor.
Etter å ha forespurt flere til ingen nytte fikk jeg med meg en venninne, og lokalpatriot, med til rådhuset for å spørre.
Damen bak disken ble lett forvirret ved henvendelsen og forsvant etter litt leting på dataen inn i de indre gemakker. En stund etterpå kom hun tilbake med en like forvirret dresskledd herre som litt stotrende måtte fortelle at den nok befant seg på lager, men de var ikke helt sikker på hvor...
Det var bare å returnere med uforrettet sak.

Et par år senere ble jeg i jobbsammenheng sittende ved siden av en ansatt i Skedsmo kommune på et seminar. Jeg fortalte min lille historie før hun stivnet til og utbrøt:
-Gode gud! Var det deg?

Det hele hadde avstedkommet en større leteaksjon over flere dager, hvor nærmest hele Lillestrøm var blitt endevendt. Hun trodde den var kommet til rette, men var ikke helt sikker.

Utlogget kingvald

« Svar #17 på: 21. november 2014, 23:01:37 »
I Lillestrøm, som altså er en liten husklynge langt ute på elvesletta lengst nede i sørøstre hjørne  av Skedsmo kommune. Dessverre sliter våre kommunepamper (valgte og ansatte) med å løfte blikket fra denne husklynga og å se at det finnes annet i kommunen. Særlig vi på Skedsmokorset og Leirsund, mer enn halve arealet, og bortimot 40% av befolkningen, må lide under det! Lite stor offentlig kunst her oppe i nord, gitt.

Men, altså, noe bra i Lillestrøm, med ovennevnte verk, samt kunstparken langs elva. Den har de til og med blitt nødt til å strekke ut av byen og vestover inn i kommunens andre, og eldre, industritettsted, Strømmen.

I elva, altså på grensa mellom Lillestrøm (i Skedsmo kommune) og nabokommunen Rælingen, ligger et av kunstparkens andre flotte verk, "Sagbladet". Vedlagte bilde ble tatt av min mor for et par år siden.

Kjell Ingvaldsen

Inge

• Gjest
« Svar #18 på: 24. november 2014, 22:02:47 »
Jeg gikk på folkehøyskole en gang, hvor en av klassene var musikklytting. De som ønsker det kan lete opp Mussorgskys "Pictures at an exhibition", for å høre hvordan bilder kan tolkes musikalsk. Jeg husker ikke om akkurat denne musikken var del av vår musikklytting, men klassen ga meg interesse for klassisk musikk.
« Siste redigering: 24. november 2014, 22:05:57 av Inge »

Utlogget kingvald

« Svar #19 på: 30. november 2014, 18:04:07 »
Et par år senere ble jeg i jobbsammenheng sittende ved siden av en ansatt i Skedsmo kommune på et seminar. Jeg fortalte min lille historie før hun stivnet til og utbrøt:
-Gode gud! Var det deg?

Det hele hadde avstedkommet en større leteaksjon over flere dager, hvor nærmest hele Lillestrøm var blitt endevendt. Hun trodde den var kommet til rette, men var ikke helt sikker.
Gode gud! Var det denne? I så tilfelle så var den strengt tatt lagret utafor Lillestrøm. Generelt er det ikke mange steder i lille Lillestrøm som slikt kan lagres, og ingen av dem er kommunale.

Rart egentlig, hvordan noe som i så stor grad er Lillestrøm-relatert kan bli så ignorert av Skedsmos kommunepamper. Henrik Sørensen er jo i så stor grad knyttet nettopp til byen, og ikke noe ellers i Skedsmo. Og hans Kristus-bilde fra Lillestrøm kirke kunne jo passet inn i denne tråden.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #20 på: 01. desember 2014, 11:34:01 »
Gode gud! Var det denne?

Se der ja!
Du skal bare se at de kommunale koryféene på Skedsmo leser skepsisforumet.

Inge

• Gjest
« Svar #21 på: 01. desember 2014, 18:59:34 »
Med historien om den gjenfunnede statuen ble denne tråden litt vakker i seg selv.

Utlogget kingvald

« Svar #22 på: 20. november 2015, 20:26:07 »
Oppdatering!

Siste nytt om Sørensen-monumentet i Lillestrøm: Hever «Regnbuen» over byen etter 13 år på lager

Ting tar tid i Skedsmo Kommune, men noen ganger skjer det laaaaaaangt om lenge noe.

Kjell Ingvaldsen
(Skedsmo-borger (men ikke Lillestrøm))

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #23 på: 21. november 2015, 20:54:16 »
Hever «Regnbuen» over byen etter 13 år på lager

Sitat
Kjære leser!
For å fortsette må du ha et abonnement og være innlogget. Logg inn

Til og med overskriften forsvant bak et sprettopp-vindu. Denne trenden eskalerer eksponentielt. Man må jo være millionær hvis man skal ha abonnent på de kanskje hundre avisene man gjerne finner lenker til i løpet av f.eks. en ukes tid. Kanskje du kan sitere det vesentligste av denne artikkelen?

Utlogget kingvald

« Svar #24 på: 22. november 2015, 17:57:44 »
Å f***, var det pluss-artikkel! (Ingen garanti for at lenker også går til slike.)

Her er teksten:

Hever «Regnbuen» over byen etter 13 år på lager

LILLESTRØM: Helt siden den ble fjernet fra kultursenteret i 2002 har monumentet over bykunstner Henrik Sørensen vært savnet.

Nå jobber heisekranene med å heve det sju meter høyde og flere tonn tunge monumentet opp igjen foran Skedsmo rådhus.

Monumentet «Regnbuen» ble laget av Ragnhild Butenschøn (1912–1992) i 1968, som en hyllest til maler Henrik Sørensen (1882-1962). I 2002 måtte monumentet vike da Lillestrøm kultursenter skulle utvides, og siden har vært ligget blant rør og bildekk på kommunens lager i Leiraveien.

Innbyggere har kalt behandlingen skammelig, og når debattene har rast om ny kunst i byrommet, om hvorvidt «Yes to All » er helseskadelig eller et uttrykk for vår higen etter det materielle, har savnet etter den gamle og trygge kunsten kommet.

Politikerne har fulgt opp med vedtak om midler til plassering og gjenreisning. 13 år tok det.

FAKTA

Henrik Sørensen (1882-1962) bodde i Lillestrøm fra han var 12 til 18 år gammel.

Malte blant annet altertavlen i Lillestrøm kirke, og flere av hans bilder henger lokalene til Lillestrøm videregående skole.

Ragnhild Butenschøn (1912-1992) var utdannet billedhugger. Bosatt i Enebakk.

«Regnbuen» ble reist i 1968 som en hyllest til Sørensen.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget kingvald

« Svar #25 på: 07. juli 2016, 09:15:14 »
Oppdatering!

Det har skjedd mer med Sørensen-monumentet. Nå har omgivelsene blitt "forskjønnet".

Har fulgt arbeidet fra bussen noen uker, og hadde i dag anledning til å avfotografere Regnbuen i sine opprustede omgivelser.

Kjell Ingvaldsen