harm

Skrevet av Emne: Nessie var ikke død ...  (Lest 6324 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Stephan Brun

• ateist, stoiker, filosof, illuminist, mentat.
Nessie var ikke død ...
« på: 04. august 2012, 05:56:22 »
En korrespondent har gitt meg denne lenken, som viser at folk fremdeles ser Nessie. Agurkenes tid er ennå ikke omme.
cetervm·censeo·carthaginem·stvpiditatem·esse·delendam!
—fritt etter M. Porcivs Cato

Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
—Charles Mackay.

prvdentia·fortitvdo·ivstitia·temperantia

Dupree

• Gjest
Nessie var ikke død ...
« Svar #1 på: 13. november 2014, 11:25:27 »
Så er da igjen en som har fanget "noe merkelig" på film i Loch Ness.

Selv sier Collis at han ikke er sikker på hva filmen viser.

- Jeg er skeptisk til det meste før jeg får se det med egne øyne, og jeg ville ikke trodd det jeg så dersom noen andre hadde fortalt meg det, sier Collins ifølge Daily Record.

En som er enda mer skeptisk, er

Jon-Arne Sneli er marinbiolog og professor ved biologisk institutt ved NTNU. Han tror objektet på videoen til Collis er en trestokk eller en bit av en gren.

Og typisk for slike observasjoner er vel

Det er bare så synd at det alltid er et bilde elle en video tatt på lang avstand og med ganske utydelig fokus, sier Sneli.

Selv synes jeg det ligner veldig på en trestokk, og på ting jeg selv observerer så og si hver eneste dag ved kryssing av Norges lengste elv.  ;D

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Nessie var ikke død ...
« Svar #2 på: 13. november 2014, 22:47:29 »
Det som nå er første innlegg i dette emnet er i dag splittet fra emnet Sjøormen i Seljord.

Så slo jeg det sammen med Duprees nye innlegg av i dag. Dette for å samle alle Loch Ness-Nessier i ett emne.

Vi har også dette emnet her i vår egen andedam: Canadas "Nessie"? Eller tømmerstokker?

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #3 på: 14. november 2014, 09:19:48 »
Fant en stor nettside som har som mål å undersøke og finne sannheten om Nessie. Minner meget om utallige UFO-sider slik jeg husker dem fra slutten av 1990-tallet og utover:

http://www.lochnessinvestigation.com/index.html   —   http://www.lochnessinvestigation.com/whatsnew.htm

Virker overbevisende — sjekk det gapet; ligner på en isbjørn? http://www.lochnessinvestigation.com/creature090814.html

Dupree

• Gjest
« Svar #4 på: 14. november 2014, 09:33:17 »
Virker overbevisende — sjekk det gapet; ligner på en isbjørn? http://www.lochnessinvestigation.com/creature090814.html

Eller kanskje en hund? Tydeligvis et landlevende dyr som puster, i hvert fall.

Utlogget kingvald

« Svar #5 på: 14. november 2014, 12:17:00 »
Dette dyret, har vi i det hele tatt noe som tilsier at det er filmet i Loch Ness? Sikker på at det ikke er bikkja til naboen i dammen nede i parken?

(Eller isbjørnen i den lokale zoo?)

Og hvis det ER filmet i Loch Ness, fortsatt sikker på at det ikke er bikkja til naboen?

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #6 på: 14. november 2014, 12:20:24 »
Bjørn Are Davidsen har nå satt sitt stempel på også denne Nessie-historien:

Agurktid for tørrpinner

I en verden med et mangfoldig og endrende trusselbilde, er det én trussel media aldri unnlater å ta hensyn til - agurktid.

Lurer du på når det er agurktid, finner du ikke svaret i almananakken, men i antall oppslag om sjøorm.

Utlogget Nexuscrawler

• Heavy Metal Hamsters
« Svar #7 på: 21. november 2014, 22:09:17 »

Er nok ingen isbjørn dette. Jeg og min kone hadde en liten diskusjon, og om du ser bak hodet så er der en kropp som forteller oss at det er en havoter.
"The gods made heavy metal and they saw that it was good."

Dupree

• Gjest
« Svar #8 på: 21. november 2014, 22:29:26 »
Er nok ingen isbjørn dette. Jeg og min kone hadde en liten diskusjon, og om du ser bak hodet så er der en kropp som forteller oss at det er en havoter.

Synes også det ligner på en oter, men finnes disse i Loch Ness, da?   ???

Utlogget kingvald

« Svar #9 på: 21. november 2014, 22:42:36 »
To spørsmål: Er det sikkert at dette er i Loch Ness? Og i tilfelle, kan vi utelukke vanlig europeisk oter, som har sin utbredelse på bla. de britiske øyer, hvor jo Loch Ness ligger?

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #10 på: 22. november 2014, 00:23:12 »
Hehe ... Jeg fleipet litt, da. Det kan vel være hvor som helst, etter hva jeg forstår.

Og filmen er ikke av de beste jeg har sett, men dyret ligner mer på havoter enn europeisk oter etter min oppfatning. Er dog ingen oterekspert.

Utlogget Nexuscrawler

• Heavy Metal Hamsters
« Svar #11 på: 13. januar 2015, 05:30:52 »
Og dette er et prakteksempel på en kategori overskrifter som VG spesielt er eksperter på, nemlig misvisende.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/dyrene/er-dette-loch-ness-monsterets-forgjenger/a/23372495/

Man skal ikke være ekstremt interessert i paleontologi for å vite følgende: Dersom det hadde eksistert et Loch Ness monster, så ville det kommet fra superordenen sauropterygia, og mest sannsynligvis  fra ordenen plesiosauria, med elasmosaurus som beste kandidat. Øgla i artikkelen er en ichtyosaur, og sammenlikningen er dermed omtrent like relevant som med en krokodille. Vel, bortsett fra geografien da. (Grunnen til at jeg sier mest sannsynlig, er at det finnes en haug med forskjellige "svanehalsøgler" spredt rundt omkring innenfor forskjellige ordener under sauropterygia, mens de innenfor plesiosauria ser som oftest likest ut med klassiske representasjoner av Nessie).

Utlogget kingvald

« Svar #12 på: 13. januar 2015, 06:36:56 »
Jeg har to kommentarer til dette, Nexuscrawler. En går på ditt innlegg. Ehhhh, er det ikke liiiiiiiitt vel tvilsomt å plassere Nessie som art, slik du gjør, med tanke på at vi ikke en gang vet om Nessie finnes!!!!! Hvis det faktisk var et ukjent vesen i Loch Ness, så ville jeg personlig mistenke pattedyr eller fisk framfor en overlevende art fra krittiden.

Dette argumenter kan jo selvsagt også anføres om VGs artikkel.

Det andre punktet går på noe i VG-oppslaget:
Den nye arten har fått navnet Dearcmhara shawcrossi. Navnet shawcrossi kommer fra fossiljegeren Brian Shawcross, som var den første som fant levninger etter arten på Skye i 1959.

Navnet Dearcmhara – uttales «jark vara» - er gallisk for sjøøgle. Dearcmhara shawcrossi er en av få arter i verden som har fått et gallisk navn.
Nå er det vel mange galliske språk. Med tildels store forskjeller. Her mistenker jeg at VG egentlig mener Skotsk-gælisk, det ene av Skottlands tre språk, og hvis kjerneområde omfatter stedet for fossilfunnet. (De andre er engelsk og skotsk.)

Skotsk-gælisk er bare et av språkene innen den ene grenen av de galliske språkene, Goidelisk.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget kingvald

« Svar #13 på: 13. januar 2015, 06:52:49 »
Mens jeg skrev mitt innlegg ble VG-artikkelen oppdatert. I sitatet lyder det nå (min utheving):
Sitat
Navnet Dearcmhara – uttales «jark vara» - er gælisk for sjøøgle.

Så nå spesifiserer i alle fall VG hvilken gren av gallisk, gælisk er jo et annet navn for goideliske språk.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Nexuscrawler

• Heavy Metal Hamsters
« Svar #14 på: 13. januar 2015, 08:19:34 »
Jeg har to kommentarer til dette, Nexuscrawler. En går på ditt innlegg. Ehhhh, er det ikke liiiiiiiitt vel tvilsomt å plassere Nessie som art, slik du gjør, med tanke på at vi ikke en gang vet om Nessie finnes!!!!! Hvis det faktisk var et ukjent vesen i Loch Ness, så ville jeg personlig mistenke pattedyr eller fisk framfor en overlevende art fra krittiden.

Selvsagt, det var derfor jeg tydelig skrev "sannsynligvis", og forklarte dette sannsynligvis i parantessetningen. De klassiske beskrivelsene av "ye olde monster", samt det sort/hvitt bildet alle har sett er mer en beskrivelse på en svanehalsøgle enn noe annet.