Skrevet av Emne: Kunnskapsministeren ut mot uvitenskapelighet og alternativbransjen!  (Lest 2432 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget MAC-hiavelli

I en kronikk i Bergens Tidende langer kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ut mot vaksinevegring, alternativbransjen og annen styggedom.
Et par smakebiter fra den høyst lesbare kronikken:
Mange norske foreldrene lar være å vaksinere barna sine mot farlige sykdommer hvert år. Blir det lettere å la være å vaksinere barna når man ikke har førstehåndserfaring med sykdommene som det vaksineres mot? Du skal ikke så veldig langt tilbake i tid før sykdommer vi i dag tilnærmet har utryddet som følge av vaksinering eller kan behandle takket være medisinske fremskritt, var dødelige realiteter. Da ble også fremskrittene mottatt med større grad av glede, undring og takknemlighet.

Og:
Derfor er ikke et utsagn som «Lise ble frisk av å spise sjøgress» vitenskap - det er kun en anekdote som er egnet til å selge aviser og ukeblader. Det er nødvendig at en større gruppe forsøkspersoner med samme helseplager, spiser sjøgress, og at resultatene måles opp mot en gruppe som ikke har spist sjøgress. Da går det an å antyde noe vitenskapelig om de helsemessige gevinstene av å spise sjøgress. Først når forsøket er gjentatt mange og uavhengige ganger bør vi bruke fete bokstaver i avisoverskriftene.

Han avslutter med følgende salve:
Første skritt på veien mot en større anerkjennelse for vitenskapens resultater, er å knuse myten om vitenskap som noe sterilt og kjedelig utført av menn og kvinner i hvite frakker. Den store britiske vitenskapsmannen Michael Faraday holdt en gang en forelesning der han sa: «Jeg er ingen poet, men hvis dere tenker selv mens jeg snakker, vil fakta forme et dikt i sinnene deres.«

Da Kavli-prisene ble delt ut tidligere i høst, var det slående i hvor stor grad prisvinnerne beskrev sitt virke med lignende kunstneriske begreper. De snakket om inspirasjon, kreativitet og undring. Om å nærme seg livets mysterier.

Hvem ønsker vel ikke å ta del i det?

Tommel opp fra meg.

Utlogget kingvald

Sv: Kunnskapsministeren ut mot uvitenskapelighet og alternativbransjen!
« Svar #1 på: 11. desember 2014, 18:05:31 »
Tiltredes!

Kjell Ingvaldsen