harm

Skrevet av Emne: Bokklubb på skepsisforumet  (Lest 6608 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Inge

• Gjest
Bokklubb på skepsisforumet
« på: 16. desember 2014, 17:46:27 »
Er noen av dere interessert i konseptet?

Det jeg tenker er omtrent slik: annenhver måned velger forumbrukerne en bok til diskusjon. Det blir seks bøker i løpet av et år, noe vel de fleste har muligheten til å lese og å skaffe seg et overblikk over. Tanken er videre at trådene er åpne for innlegg måneder og år senere for de som oppdager tråden på forumet og som ønsker å delta.

De som er interessert kjøper boka eller låner den på biblioteket. Hvilke bøker vi skal diskutere blir vi enige om.

Dupree

• Gjest
Sv: Bokklubb på skepsisforumet
« Svar #1 på: 16. desember 2014, 18:30:10 »
Jeg synes det er en veldig god idè, selv om jeg sannsynligvis blir nødt til å prioritere fagstoff i noen måneder framover.

Noen ganger lurer jeg på om jeg er den eneste her i distriktet som gidder å lese noe annet enn lokalblekka og "Sønnavind".  :(

Biblioteket skaffer nær sagt hvilke bøker som helst, også fra utenlandske biblioteker.

Utlogget kingvald

« Svar #2 på: 16. desember 2014, 19:29:50 »
God ide!

Men tør jeg foreslå en liten tilpasning? At i alle fall innimellom kjører vi forundringspakke. At vi i stedet for å bli enig om en bok utpeker en til å eneveldig bestemme bok!

Og rent praktisk: Vi bør ha en forumtråd pr. bok! Trådens tittel = Boktittel, forfatter (+ev. forlag)! Ingenting mer!

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #3 på: 16. desember 2014, 19:58:35 »
Og rent praktisk: Vi bør ha en forumtråd pr. bok! Trådens tittel = Boktittel, forfatter (+ev. forlag)! Ingenting mer!

Kjell Ingvaldsen

Da bør vi kanskje ha en egen "avdeling" som heter "Bokklubb", så det blir mer oversiktlig?

Inge

• Gjest
« Svar #4 på: 16. desember 2014, 20:02:17 »
Men tør jeg foreslå en liten tilpasning? At i alle fall innimellom kjører vi forundringspakke. At vi i stedet for å bli enig om en bok utpeker en til å eneveldig bestemme bok!

To gode forslag fra deg.

Hvis vi kan begynne denne bokklubben på nyåret, og siden dette er forumet til Skepsis, så er det kanskje naturlig å begynne med en skepsisbok? Michael Shermer er grunnlegger av The Skeptics Society og har skrevet flere bøker. Noen som ønsker å fremheve en av hans bøker, eller en annen viktig skepsisbok, som en åpningsbok i bokklubben?

Inge

• Gjest
« Svar #5 på: 16. desember 2014, 20:09:49 »

Kjell Ingvaldsen

Da bør vi kanskje ha en egen "avdeling" som heter "Bokklubb", så det blir mer oversiktlig?

Godt forslag. Kanskje eierne kan vurdere dette?

Dupree

• Gjest
« Svar #6 på: 16. desember 2014, 20:16:05 »
Michael Shermer er grunnlegger av The Skeptics Society og har skrevet flere bøker. Noen som ønsker å fremheve en av hans bøker, eller en annen viktig skepsisbok, som en åpningsbok i bokklubben?

Kanskje vi skal kjøre i gang med en trilogi? Den første er: http://www.michaelshermer.com/weird-things/

Som jeg hadde så store planer om å lese, men jeg kom aldri så langt ...  :-[

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #7 på: 16. desember 2014, 20:55:16 »

Som jeg hadde så store planer om å lese, men jeg kom aldri så langt ...  :-[

Mulig den har kommet i nyere utgaver siden jeg leste den, men tittelen lover for mye, og jeg synes ikke den var så veldig god. En bedre tittel hadde vært "Weird things people believe". Den står ihvertfall ikke på lista over bøker jeg vil lese igjen.

For tiden leser jeg The Coming of the Third Reich: How the Nazis Destroyed Democracy and Seized Power in Germany av Richard J. Evans. Dette er bok 1 av 3 om Nazi-Tyskland. De neste to er The Third Reich in Power, 1933 - 1939: How the Nazis Won Over the Hearts and Minds of a Nation og The Third Reich at War: How the Nazis Led Germany from Conquest to Disaster. Dette er forøvrig samme mann som var ekspertvitne mot holocaustbenekteren David Irving da han saksøkte den amerikanske historikeren Deborah Lipstadt for ærekrenkelser. Hans sakkyndigrapport i rettsaken ble senere omarbeidet til en bok, Lying about Hitler, som er interessant lesning om du er interessert i denslags. Men ingen av disse er sånne som du leser ut på en dag. Spesielt de tre første - de er store, omfattende og detaljerte, så man bør ha god tid til å fordøye stoffet :)

That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #8 på: 16. desember 2014, 22:07:53 »
Jeg støtter initiativet, og begynner med å bidra med en (biblioteks)faglig innvending:

Dette dreier seg ikke om en bokklubb, men en lesesirkel.

Så kan jeg prøve å bevege én de tre allmektige administratorer til å opprette en ny kategori: Skepsisforumets lesesirkel.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #9 på: 16. desember 2014, 23:19:36 »
Denne allmektige er i utgangspunktet for, men lurer litt på om det ikke er mulig å gjøre dette innenfor rammene av det nåværende 'Bøker'-forumet? Lesesirkelens tråder kan tagges spesielt med f.eks. LESESIRKEL: <Tittel>, <forfatter> og festes til toppen av dette subforumet. Da blir opplegget minst like synlig. Over tid kan evt. disse flyttes over til et nytt underforum.

Forumets programvare åpner også opp for ulike typer avstemninger, så om man ønsker å gjennomføre noe slikt - f.eks. at alle som har lest en bok gir den karakter (1-6 e.l.).

Jeg vil også tro at et slikt prosjekt kan være interessant for - og publiseres på Skepsis sine hovedsider. Det kan jeg evt. bidra med. Kan i samme slengen nevne at det alt finnes en del anmeldelser på de hovedsidene, her: http://skepsis.no/index.php?page=nyheter&KatID=3

Spørsmål: Ser dere for dere noen sjangerbegrensninger? Bare fakta? Også fiksjon? "Klassikere"? Obskure bøker?
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget kingvald

« Svar #10 på: 17. desember 2014, 05:30:36 »
Tenkt litt det samme om "Bokklubb" kontra lesersirkel eller lignende.

Om genre: Minst mulig begrensning, maks perioder med tema. Dog er det vel en risiko for at nogle tema blir favorisert, med tanke på hva som har bragt oss sammen, Skepsisforumet.

Rent praktisk rundt bokvalg: En fast tråd, LESESIRKEL BOKFORSLAG, hvor man poster og kommenterer forslag, for så å konkludere. Hvordan skal vi konkludere på bokvalg? Når konklusjonen er gjort, så opprettes
LESESIRKEL: <Tittel>, <forfatter>
og vi løper til (klikker på) bokhandel/bibliotek.

Kjell Ingvaldsen

Inge

• Gjest
« Svar #11 på: 17. desember 2014, 13:45:08 »
Siden dette er forumet til Skepsis, ser jeg for meg at bøkene som velges er relevante i forhold til vitenskaplig og filosofisk skeptisisme. Altså faktabasert litteratur. Men det burde være mulig å få relevante diskusjoner ut av det skjønnlitterære også, som f.eks. av Dan Browns bøker. Eller hva med et gjensyn med Den lille prinsen? Bøkenes kvalitet og leseropplevelsen er viktig for at folk ikke skal gå lei.

Rent praktisk rundt bokvalg: En fast tråd, LESESIRKEL BOKFORSLAG, hvor man poster og kommenterer forslag, for så å konkludere. Hvordan skal vi konkludere på bokvalg? Når konklusjonen er gjort, så opprettes
LESESIRKEL: <Tittel>, <forfatter>
og vi løper til (klikker på) bokhandel/bibliotek.

Veldig bra!

Utlogget Arman

• Administrator
« Svar #12 på: 18. desember 2014, 21:52:56 »
Forslag; Hver tredje eller fjerde gang velges det ei bok fra "svartelista". På denne lista finner man bøker som er populære blant "de der borte" - ting som 'The Secret', 'Organisten', 'The science delusion' og/eller 'Det som staten Norge skjuler'. Hvorfor? Fordi Skepsis og Skepsisforumet
"<..>er en uavhengig sammenslutning av engasjerte mennesker med det formål å fremme og publisere resultater av kritiske undersøkelser av fenomener som moderne sagn, mirakelberetninger, astrologi, parapsykologi, UFOer og andre ”okkulte” emner."
===

Dupree

• Gjest
« Svar #13 på: 18. desember 2014, 22:05:10 »
Kult forslag! Her et par kandidater:

Tors hammer

Makten bak makten

Utlogget Arman

• Administrator
« Svar #14 på: 20. desember 2014, 10:36:04 »
Jeg har nå tatt den nyopprettede tråden for bokforslag og 'festet' den slik at den ligger øverst på dette underforumet. Jeg har også presisert at den tråden gjelder forslag til bøker for første runde (Runde 1, Januar 2015). Da kan vi lettere holde forslagene fra hverandre når vi kommer til neste runde. Ved behov slår vi sammen forslagstrådene.

Vil med det samme spørre Inge og dere andre om hvordan dere ser for dere at det blir bestemt hvilken bok som skal leses? Avstemning, konsensus, komitebeslutning? Dette bør dere helst finne ut fram mot nyttår, slik at dette er klart til vi setter i gang.

Med det samme minner jeg om 'Den store bokkjøptråden' og dens onde tvilling 'Bøker du IKKE bør kjøpe!'. Gode tips i begge tråder!
===