harm

Skrevet av Emne: Trøbbel med aksenttegn  (Lest 3569 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
Trøbbel med aksenttegn
« på: 16. desember 2014, 18:41:32 »
Det irriterer meg at jeg ikke lenger er i stand til å bruke riktig aksenttegn når jeg skal skrive ord som "idè". Jeg vet at jeg kan sløyfe aksenten i de fleste tilfeller, men jeg er vant til å bruke den, og synes det ser dumt ut å skrive "ide".

Det er kanskje like dumt å ha aksenten feil vei? Så hvordan skal jeg få dette til? Jeg har Windows 7 Pro, men jeg tror problemet ligger i tastaturet, som er et såkalt "nordisk" tastaturutlegg.

Et lite problem, muligens, men om noen vet råd, er jeg veldig takknemlig.  :)

Utlogget kingvald

Sv: Trøbbel med aksenttegn
« Svar #1 på: 16. desember 2014, 19:21:08 »
Ligger ikke aksentene oppe til høyre et sted? Husker ikke om hvem som ligger hvor, og som 1., 2. eller 3. tegn på de respektive tastene. I alle fall trykker du relevant tast (tastekombinasjon), ingenting skjer, før du trykker e, som da kommer med riktig aksent.

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #2 på: 16. desember 2014, 19:53:58 »
Joda, de ligger på tasten ved siden av "Backspace", og på det gamle tastaturet trykket jeg "Alt Gr" og denne tasten, så kom aksenten når jeg skrev for eksempel "e".

Det er dette som ikke virker lenger. "Shift" kombinert med "aksenttasten" funker, men da blir jo aksenten feil vei.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #3 på: 16. desember 2014, 23:55:59 »
Kanskje noe av det som nevnes her kan hjelpe? http://www.korrekturavdelingen.no/K4aksent.htm

Jeg har Mac, og dermed ingen problemer med å generere et nær sagt hvilket som helst tegn eller språk, uten å taste særskilte tallkoder eller noe sånt.

Dupree

• Gjest
« Svar #4 på: 17. desember 2014, 00:12:49 »
Hmmm ... Jeg gjorde et forsøk i OO, og der funker det faktisk.

Men ikke her: [Shift + \] + e blir: è
                     [Alt Gr + \] + e blir: e

Sjønner ittno je.  ???

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #5 på: 18. desember 2014, 10:30:07 »
Det er et problem med editoren her. Har samme problemer i enkelte andre. Å skrive det samme i noe så enkelt som notepad og lime det inn fungerer, så det er ikke et problem med tastaturet mitt. é

Dupree

• Gjest
« Svar #6 på: 18. desember 2014, 16:46:07 »
Det er et problem med editoren her. Har samme problemer i enkelte andre. Å skrive det samme i noe så enkelt som notepad og lime det inn fungerer, så det er ikke et problem med tastaturet mitt. é

Notepad? Hvor i ¤@&# er den, da? Der, ja.

Det var en god idé ...

Takk skal du ha! Da vet jeg at feilen ikke ligger her hos meg, i hvert fall.

:)