Skrevet av Emne: Vg er slettet fra mine favoritter fra NÅ!  (Lest 10429 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
Vg er slettet fra mine favoritter fra NÅ!
« på: 16. desember 2014, 19:37:55 »
Og jeg tror neppe jeg kommer til å savne denne nettavisen, heller, der man som oftest må lete med lys og lykte etter noe som kan være verdt å lese mellom kjendisenes underbukser og hvem som kan tenkes å være utro og hvilken syngedame som sist brast i gråt.

Det som fikk begeret til å renne over, var selvsagt dette:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/dyrevern/vg-mener-endelig-pelsfakta-paa-bordet/a/23356815/

SHAME, SHAME, SHAME!

Oppfordrer ALLE til å boikotte VG etter at de har klart å vrenge ut av seg en sånn leder som dette!

Og jeg er ingen fanatiker, faktum er at jeg eier og bruker (når det er virkelig kaldt) et par pelskanter laget av pels fra VILLE DYR SOM HAR LEVD ET LIV I FRIHET!

Selvsydde sådanne, av gamle pelsrester. Ikke verdens beste buntmakerarbeid, kanskje, men "man bruker da pels for å holde varmen, ikke fordi det er pent". ELLER HVA?

BARE DET Å HOLDE VILLE DYR INNESPERRET I BUR ER DYREMISHANDLING! OG VG SYNES DET ER GREIT!

Hva med å skrive om all den flotte pelsen av rødrev som bare blir kastet hvert år, fordi det ikke lønner seg for jegerne å ta vare på den og selge den? Ikke fin nok, kanskje? (Til opplysning; rødrev blir jaktet for å holde bestanden i sjakk, i likhet med coyote i USA og mårhund i Finland.)

Kunne jeg melde meg ut av dette råtne samfunnet hadde jeg gjort det! FORLENGST!  >:(   >:(   >:(

Dupree

• Gjest
Sv: Vg er slettet fra mine favoritter fra NÅ!
« Svar #1 på: 16. desember 2014, 23:27:52 »
Kjære Aftenposten! Dere reddet dagen for meg:

Når vi mener Stortinget likevel bør lytte til mindretallet i utvalget som ønsker et forbud, skyldes det altså ikke at næringen er befolket med lovbrytere og dyreplagere. Det skyldes at pelsdyrhold i seg selv ikke kan forsvares.

Rev og mink er rovdyr. De er arter som streifer over store avstander og som etter sin natur har et stort behov for bevegelsesfrihet. Et liv i bur tillater ikke det – uansett hvor forsvarlig helsehjelp, foring, avl og mye annet gjøres.

Begge arter lever også alene i naturen eller i par eller familier. De er ikke flokkdyr. De trives dårligere tett på hverandre i en farm enn flokkdyr som sau og storfe som til alt overmål har en bevegelsesfrihet gjennom beite som pelsdyr i bur bare kan drømme om.

Håper riktig mange av de som i kommentarfeltene stadig forsøker å forsvare pelsdyrindustrien ved å vise til at vi også holder sau og storfe leser dette. Om det nå mot formodning skulle være slik at en gal ting blir bedre ved å vise til andre gale ting ...

Og sånn apropos; i Danmark ble det forsøkt å holde rev på en mer naturlig måte, ved å la dem gå i store inngjerdinger der de kunne grave huler, jakte på gnagere og slike gjøremål som er naturlig for dem. Det gikk ikke så bra, da dyrene tross alt var inngjerdet og ikke fikk streife omkring som i naturen. De gikk etter hvert og tråkket i sin egen avføring med det resultat at de fikk infeksjoner på beina.

Selv her i det kalde nord har vi strengt tatt ikke bruk for pels lenger. Jeg laget mine pelskanter for å bruke når jeg går til og fra jobben, noe som tross alt tar drøyt to timer daglig i all slags vær. Sist vinter hadde jeg dem overhodet ikke på jakkene mine, det var jo ikke kaldt en eneste dag. Og enda varmere kommer det sannsynligvis til å bli i årene som kommer.

Utlogget Anomaly

« Svar #2 på: 04. januar 2015, 11:07:00 »
Hvis det blir ulovlig, så blir det forhåpentligvis mulig å se om minken kan slaktes ned i så stor skala at den nesten kan betraktes som fjernet.
Generelle forbehold
WIKIPEDIA GIR INGEN GARANTI FOR PÅLITELIGHETEN AV INNHOLDET

http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Generelle_forbehold

Dupree

• Gjest
« Svar #3 på: 04. januar 2015, 14:05:26 »
Hvis det blir ulovlig, så blir det forhåpentligvis mulig å se om minken kan slaktes ned i så stor skala at den nesten kan betraktes som fjernet.

Den er jo en fremmed art som har fått fotfeste etter å ha rømt fra pelsfarmer. Den gjør vel en god del skade, men har kanskje ikke hatt riktig så negativ innvirkning på de andre artene som tidligere fryktet?

Jeg vokste opp i en familie som drev med revejakt (ikke på engelsk vis), og var med for å prøve å få has på mink når den ble observert. Det var et håpløst foretagende å jakte mink med børse.  ;D

Veldig pene dyr, uansett ...

Utlogget Anomaly

« Svar #4 på: 05. januar 2015, 03:21:53 »
Den er jo en fremmed art som har fått fotfeste etter å ha rømt fra pelsfarmer. Den gjør vel en god del skade, men har kanskje ikke hatt riktig så negativ innvirkning på de andre artene som tidligere fryktet?

Det er viktig å påpeke at arten har fotfeste etter å ha rømt, OG at kunnskapsløse "dyrevernere" har bidrat med sitt ved å slippe ut store mengder mink.

Minken har hatt såpass negativ påvirkning, og gjort nok skade til at Miljødirektoratet har utviklet handlingsplaner med mål om å fjerne eller minimalisere bestanden.

[url=http://www.miljodirektoratet.no/no/Publikasjoner/Publikasjoner-fra-DirNat/DN-rapporter/Handlingsplan-mot-amerikansk-mink-Neovison-vison/]http://www.miljodirektoratet.no/no/Publikasjoner/Publikasjoner-fra-DirNat/DN-rapporter/Handlingsplan-mot-amerikansk-mink-Neovison-vison/
[/url]
http://www.miljodirektoratet.no/old/dirnat/attachment/2362/DN-rapport-5-2011_nett.pdf

Naturvernforbundet har også minken på sin "svarteliste".

http://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/import/odelegger-mest-article14244-1009.html

Desverre har minken et useende som er lett å like av "estetiske årsaker". Problemet er at vår opplevelse av hva som er "nusselig" eller pent/flott er en irrelevant faktor i et økosystem.

Generelle forbehold
WIKIPEDIA GIR INGEN GARANTI FOR PÅLITELIGHETEN AV INNHOLDET

http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Generelle_forbehold

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #5 på: 05. januar 2015, 12:02:27 »
Dupree, velkommen etter. Jeg har ikke lest VG på 30 år. Har egentlig aldri sett poenget med den, når det finnes aviser man kan lese.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Dupree

• Gjest
« Svar #6 på: 05. januar 2015, 15:48:51 »
Desverre har minken et useende som er lett å like av "estetiske årsaker". Problemet er at vår opplevelse av hva som er "nusselig" eller pent/flott er en irrelevant faktor i et økosystem.

Jeg er jo enig i det, da. Nå tviler jeg på om det lar seg gjøre å fjerne minken helt, å holde bestanden nede er vel et mer realistisk mål.

Å slippe farmdyr ut i naturen er idioti, selv om meningen sikkert er god. Jeg leser en del på nettdebatter som handler om pelsdyr og dyrevern generelt, og vil herved oppfordre både dyrevernere og andre som er glad i dyr til å skaffe seg kunnskap. Det er ikke alltid så enkelt som det kan se ut til.

Dupree

• Gjest
« Svar #7 på: 05. januar 2015, 16:33:34 »
Dupree, velkommen etter. Jeg har ikke lest VG på 30 år. Har egentlig aldri sett poenget med den, når det finnes aviser man kan lese.

Det var godt sagt! Jeg har ikke savnet VG i det hele tatt, og kan vel nå betrakte meg som avvent.  :)

Utlogget shonny

• Aviare necesse est (også metaforisk)
    • write.one
« Svar #8 på: 12. januar 2015, 20:20:40 »
Hvorfor slette VG? Ok, det er i samme kategori som Pravda, Det Beste, Daily Mail (og resten av Murdoch-søppelet), men det er jo greit å vite hva den delen av befolkning som er mest intellektuelt utfordret blir servert. Å lese det er ikke det samme som å godta det. Dessverre er det (såvidt jeg kan se) ingen norske aviser som gir et uhildet bilde av hva som skjer rundt i verden, spesielt ikke når det gjelder overgrep/inngrep begått av de vestlige makter.
Men jeg betaler ikke noe for søppelet, samt har blokkert annonser.
Skepsis - når viten er viktigere enn tro
Theology ... is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. - Robert A Heinlein
"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt."
-Bertrand Russell

Dupree

• Gjest
« Svar #9 på: 12. januar 2015, 22:32:32 »
Hvorfor slette VG?

Det var rett og slett fordi jeg ikke vil generere klikk hos en nettavis som forsvarer å holde ville rovdyr i bur. Pelsdyr, altså.
 >:(

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #10 på: 16. januar 2015, 09:08:27 »
Hvorfor leste du VG til å begynne med?
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Dupree

• Gjest
« Svar #11 på: 16. januar 2015, 12:55:41 »
Hvorfor leste du VG til å begynne med?
???  Nå måtte jeg virkelig tenke meg om ...  Gammel vane fra den tida jeg jobbet på verksted, og dagens høydepunkt var en fersk baguett med masse smør og sånt man ikke får spise nå, samt papirutgaven av VG. Kaffe på firmaets regning og askebeger på skrivebordet. Akk ja, tidene har forandret seg.

Utlogget shonny

• Aviare necesse est (også metaforisk)
    • write.one
« Svar #12 på: 05. mars 2015, 00:45:01 »
Det er vel ikke en eneste avis her i landet som er verdt noe? De hiver seg inn på hysteriet som de får servert fra utlandet, bruker Google oversetter, og er helt ukritiske. Om man blokkerer annonsene så får de ingen inntekter i det hele tatt. Men en kan alltids lese overskriftene selv om de også er forvrengte.
Se forøvrig artikkel av John Pilger som finnes her: http://forum.skepsis.no/index.php/topic,4891.0.html
Skepsis - når viten er viktigere enn tro
Theology ... is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. - Robert A Heinlein
"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt."
-Bertrand Russell

Dupree

• Gjest
« Svar #13 på: 06. mars 2015, 11:42:25 »
Mnei. Jeg beholdt Dagbladet, og gikk over til Aftenposten og Expressen som alternativer. Det er godt mulig nettaviser er verre enn papirutgavene, men det er ofte litt av et kunststykke å sile ut interessante nyheter mellom alle de personlige anekdotene og spørsmål a la "er Cindy Crawfords mageskinn photoshoppet?".

Aftenposten er bedre, men der må man dessverre betale etter å ha lest noen artikler gratis pr. uke.

(Jeg begynner også å utvikle allergi mot ordet "hyller". Det er ikke måte på hvor mange som fortjener å hylles i våre dager, tydeligvis ...  :P  )

Utlogget sawadee

« Svar #14 på: 07. mars 2015, 16:24:14 »
Du kan gå inn på avanserte innstillinger på nettleseren din og slette cookies for Aftenposten,da kan du lese så
mange artikler du vil. :)