harm

Skrevet av Emne: Vg er slettet fra mine favoritter fra NÅ!  (Lest 10413 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
Sv: Vg er slettet fra mine favoritter fra NÅ!
« Svar #15 på: 07. mars 2015, 21:41:21 »
Aftenposten er bedre, men der må man dessverre betale etter å ha lest noen artikler gratis pr. uke.

Slik får du lese Aftenpoften-artikler ut over kvota på 7(?) artikler per uke:
Google Chrome => Høyreklikk på lenka til artikkelen du vil lese, og velg "Open Link in Incognito Window"
Firefox => Høyreklikk på lenka til artikkelen du vil lese, og velg "Open Link in New Private Window"
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Dupree

• Gjest
« Svar #16 på: 08. mars 2015, 10:23:40 »
Du kan gå inn på avanserte innstillinger på nettleseren din og slette cookies for Aftenposten,da kan du lese så
mange artikler du vil. :)

Jeg har ikke fått til dette. Har allerede stilt inn på å slette info om siste økt når leseren lukkes, mest for å unngå den typen reklame som "forfølger" meg, ved ganske enkelt å lukke og åpne leseren igjen.

Det kan vel være noen som gjemmer seg ...

Dupree

• Gjest
« Svar #17 på: 08. mars 2015, 10:26:39 »
Aftenposten er bedre, men der må man dessverre betale etter å ha lest noen artikler gratis pr. uke.

Google Chrome => Høyreklikk på lenka til artikkelen du vil lese, og velg "Open Link in Incognito Window"
Firefox => Høyreklikk på lenka til artikkelen du vil lese, og velg "Open Link in New Private Window"

Jeg har IE, men fikk dette faktisk til likevel! Har bare aldri tenkt på denne løsningen. Nå blir jeg ikke gjenkjent her på forumet engang ...  ;D

Jeg synes ellers det er praktisk å bli gjenkjent der jeg ferdes mest, så slipper jeg innlogging overalt.

Takker så mye for tips!

Utlogget kingvald

« Svar #18 på: 08. mars 2015, 12:01:35 »

Kjekt der man ikke vil bli gjenkjent, som bak Aftenpostens betalingsmur. Men som Dupree så riktig påpeker, ikke like kjekt der man vil gjenkjennes, som her på forumet.

Men det løser man jo (automatisk i Chrome på min telefon) med å ha to adskilte nettleser-økter oppe samtidig.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Hjorthen

• Alles wird gut
    • Blasfemiske ytringer
« Svar #19 på: 08. mars 2015, 14:24:12 »

Kjekt der man ikke vil bli gjenkjent, som bak Aftenpostens betalingsmur. Men som Dupree så riktig påpeker, ikke like kjekt der man vil gjenkjennes, som her på forumet.

Men det løser man jo (automatisk i Chrome på min telefon) med å ha to adskilte nettleser-økter oppe samtidig.

Kjell Ingvaldsen

En annen mulighet er å trykke ctrl-shift-delete og velge å slette cookies når du møter antallsbegrensningen.
Gemini: your birthday party will be ruined once again by your explosive flatulence. Your love life will run into drama when your fiancee hurls a javelin through your chest.
 - Weird Al Yankovic, "Your horoscope for today"

Utlogget kingvald

« Svar #20 på: 08. mars 2015, 16:34:50 »
Mange tips her om noe som vel strengt tatt er svindel …

Kjell Ingvaldsen
Medskyldig

Dupree

• Gjest
« Svar #21 på: 08. mars 2015, 19:31:39 »

Kjell Ingvaldsen
Medskyldig

Nå ... Å slette cookies er absolutt ikke svindel. Og In Private surfing er jo også tillatt, ellers ville vel ikke muligheten for å gjøre det ligget i nettleserene.

Nettaviser kan jo bare gjøre som Dagbladet og andre, der man må abonnere og logge inn for å få lese enkelte artikler.

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #22 på: 08. mars 2015, 21:24:27 »

Vil nå ikke kalle det svindel. Aftenposten vet nok veldig godt hvilke svakheter løsninga deres har, og de har nok gått inn for den med åpne øyne. For min egen del gjør løsninga at jeg stort sett har sluttet å lese Aftenposten, men jeg bruker incognito-browsing for å lese om jeg "må". For Aftenposten sin del holder det jo at de får nok lesere til å betale, så får det vel heller være at noen omgår betalingsløsninga.
« Siste redigering: 08. mars 2015, 21:26:09 av Alvin Brattli »
That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)

Utlogget kingvald

« Svar #23 på: 09. mars 2015, 05:37:26 »
Nå ... Å slette cookies er absolutt ikke svindel. Og In Private surfing er jo også tillatt, ellers ville vel ikke muligheten for å gjøre det ligget i nettleserene.
Nei, det er ikke ulovlig å slette cookies, eller å surfe anonymt. Dog kan ikke det at muligheten ligger i nettleseren brukes som bevis for lovlighet. Det er fritt fram å selge biler i Norge som kan kjøre i langt over 100 km/t. Fartsgrensene gjelder for det!

Det som er ulovlig, svindel, er å bruke anonym surfing, eller å slettes cookies, for å lese artikler tilbyder egentlig krever betalt for. Tilsvarende: Å bære papirutgaven av Aftenposten ut av kiosken er i seg selv ikke ulovlig, men det å forsyne seg med avisa uten å betale er tjuveri.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #24 på: 09. mars 2015, 15:55:11 »
Nei, det er ikke ulovlig å slette cookies, eller å surfe anonymt. Dog kan ikke det at muligheten ligger i nettleseren brukes som bevis for lovlighet. Det er fritt fram å selge biler i Norge som kan kjøre i langt over 100 km/t. Fartsgrensene gjelder for det!

Det som er ulovlig, svindel, er å bruke anonym surfing, eller å slettes cookies, for å lese artikler tilbyder egentlig krever betalt for. Tilsvarende: Å bære papirutgaven av Aftenposten ut av kiosken er i seg selv ikke ulovlig, men det å forsyne seg med avisa uten å betale er tjuveri.
Hvor er brukeravtalen min med Aftenposten der jeg har akseptert de vilkårene? Det er fullt lovlig for meg å gjøre all surfing uten cookies, da får jeg, etter hva jeg kan se, aldri noen beskjed av Aftenposten om at de ikke vil levere meg mer enn åtte artikler i uka. Jeg kan gå med på at det er umoralsk, men lovlig/ulovlig er juridiske begrep.

Man kan si det er et lite paradoks her, for dette er Aftenposten antagelig helt klar over, men de har ingen fordeler av å gjøre det ulovlig i stedet for umoralsk siden de da enten må gjøre det mer tungvint for brukerne, eller informere alle brukere om at det kun er lovlig å hente ned åtte artikler, selv om man ikke lagrer cookies.

Utlogget kingvald

« Svar #25 på: 09. mars 2015, 17:38:09 »
Jeg mener at det er ulovlig, men som B. Tuftin påpeker så er det tvil om Aftenposten ville nå fram i en konkret sak hvor noen har surfet anonymt, eller slettet cookies, da det da ikke holder å vise til brukerbetingelsene, men avisa må også bevise at den saksøkte var kjent med innholdet i, eller i det minste kjente til eksistensen av de aktuelle begrensninger.

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #26 på: 09. mars 2015, 18:34:57 »
Hvis dette er ulovlig, må det stå noe om det i loven, vel? Verken Aftenposten eller andre kan legge begrensninger på hva den enkelte gjør på nettet, så lenge det ikke finnes noen avtale som omhandler dette, og så lenge aktiviteten ikke rammes av andre lovbestemmelser.

Ikke at jeg tar meg særlig nær av å svindle bittelitt, da ...  ;)

Utlogget kingvald

« Svar #27 på: 09. mars 2015, 20:11:16 »
Ikke at jeg tar meg særlig nær av å svindle bittelitt, da ...  ;)
Ehhhhhhh … kanskje ikke jeg heller ;)

Men når der gjelder avtale, så foreligger jo det. Hvis man, uten å "trikse", klikker seg inn på en artikkel for mye, så får man beskjeden: "Du har nå lest dine gratis artikler denne uken. For å lese videre trenger du et digital abonnement på Aftenposten." Aftenposten har med det gitt oss beskjed om at de setter begrensninger på vår gratislesning, og at videre lesning forutsetter betaling. Akkurat som prismerkingen på papiravisa er det som gjør det til tjuveri å ta avis uten å betale.

Så at det er ulovlig er klart. Problemet blir bare for Aftenposten å bevise at den de eventuelt saksøker var kjent med betingelsene, eller ikke er rettslig ansvarlig pga. forståelig rettsvillfarelse.

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #28 på: 09. mars 2015, 21:35:52 »
Hmmm ... Dette må jo oppklares! Jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg. Noen steder får man beskjed om at man ved å klikke seg videre, har samtykket til blablabla. Og da har man vel på en måte inngått en avtale, hvorvidt denne er rettslig bindende, vet jeg ikke, men man har da i det minste samtykket i noen slags vilkår eller betingelser.

Surfer man alltid In Private, vil man jo aldri oppdage at man har adgang til kun et begrenset antall artikler i Aftenposten.

Stjeler man en papiravis, fjerner man avisen med innhold fysisk, og det gjør man jo ikke ved å "tjuvlese" verken ved å surfe anonymt eller ved å lese sidemannens avis på trikken.

Ellers tror jeg nok Aftenposten ville ha en usedvanlig dårlig sak dersom de forsøkte å saksøke noen på dette grunnlaget.

Men det må være noe som er juridisk riktig her! Jurister, hjelp!