harm

Skrevet av Emne: Jesus i India  (Lest 7746 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kåre

Jesus i India
« på: 24. desember 2014, 16:56:49 »
Så er denne historien i omløp igjen:

http://www.nrk.no/verden/new-delhi_-jesu-liv-i-india-1.7922353

Jeg vet ikke om den har vært tatt opp her tidligere, men om noen har noe seriøst og ikke-pseudovitenskapelig stoff om dette, vil jeg sette pris på å lese det.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
Sv: Jesus i India
« Svar #1 på: 24. desember 2014, 17:16:25 »
Olav Hammer redigerte en bok om alternative jesusversjoner for noen år tilbake: http://www.cambridge.org/es/academic/subjects/religion/religion-general-interest/alternative-christs

Antar uten å sjekke at det finnes noe om denne her. Ellers er vel Phil Jenkins gamle bok Hidden Gospels fortsatt lesverdig (skjønt han har nyere ting som ville interessere de fleste langt mer).

Ellers så jeg for noen år siden en morsom sak om Jesu skjulte liv i Japan, hvor han (også) døde mett av dage og etterlot seg familie.

Utlogget Kåre

« Svar #2 på: 24. desember 2014, 19:59:07 »
Ifølge nrk-artikkelen skal det finnes tekster på pali og sanskrit som støtter historien. Pussig nok ble det ikke gitt noen videre informasjon om hvilke tekster dette er, hvor de finnes og nøyaktig hva de inneholder.

Jeg mener å ha lest en forholdsvis grundig debunking av denne historien for en del år siden. Men aner dessverre ikke hvor jeg skal finne dette igjen.

Jeg fornemmer en viss duft av pseudo.

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #3 på: 24. desember 2014, 21:50:58 »
Selvsagt er det pseudovitenskap.

Så på saken nå og kjenner den igjen fra da saken kom på i 2011. Det virket den gang og nå bare som Notovitch om igjen, uten kritiske refleksjoner:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Notovitch#Life_of_Saint_Issa

Kort behandlet i Jenkins bok i sin historiske kontekst, men sikkert fyldigere hos Ehrman og nokså sikkert i Hammers antologi. (Jeg er også nokså sikker på at Bjørn Are Davidsen må ha skrevet om dette i én av sine bøker. Helt sikker på Dekodet.)

Jeg ser ellers frem til at Larsen eller andre skriver om Jesu lange (familie)liv i Japan, hvor slekten selvsagt er buddhister ...

Utlogget Kåre

« Svar #4 på: 25. desember 2014, 21:30:35 »
Og så får vi vente i spenning på bemannet landing på Mars. Der finnes det sannsynligvis gulltavler med inskripsjoner som forteller om Buddhas ferd til Mars i 1604 (iflg. Rudolf Steiner).

Utlogget pling

« Svar #5 på: 27. desember 2014, 03:43:29 »
Selvsagt er det pseudovitenskap.

Så på saken nå og kjenner den igjen fra da saken kom på i 2011. Det virket den gang og nå bare som Notovitch om igjen, uten kritiske refleksjoner:

[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Notovitch#Life_of_Saint_Issa[/url]

Svært så overbevisende wikipedia-artikkel.
Men spørsmålet mitt til en religionsviter er: Finnes det en egen, gammel jesusdyrkelse i India løsrevet fra disse eventyrene?
Joar Hoel Larsens underholdende korrespondentbrev antyder jo dette.

Utlogget kingvald

« Svar #6 på: 27. desember 2014, 05:43:42 »
Vi har jo de Thomas-kristne, men der virker som om artikkelen henspiller på en ikke-kristen Jesus-dyrkelse. I hvilken grad den er en reell foretelse, eller bare et innslag i/utslag av den pseudovitenskaplige teorien nevnt ovenfor er ukjent for meg.

Kjell Ingvaldsen

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #7 på: 27. desember 2014, 11:33:42 »
Men spørsmålet mitt til en religionsviter er: Finnes det en egen, gammel jesusdyrkelse i India løsrevet fra disse eventyrene?
Joar Hoel Larsens underholdende korrespondentbrev antyder jo dette.

Veldig langt fra mitt felt, men misjon spredde og skapte ulike former for kristendom (inkludert varianter de færreste som er oppvokst i læreorientert vestlig kristendom vil gjenkjenne som kristendom) langt og hurtig, inkludert India: http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_India

Inge

• Gjest
« Svar #8 på: 27. desember 2014, 13:19:45 »
Hvis det er noe man kan være sikker på, så er det at NRK og andre norske medier hver jul vil poste ville artikler om Jesus. (Hvis noen er i tvil, så husk dette innlegget til neste jul.) De ser det kanskje som del av sin folkeopplysningsoppgave, eller kanskje journalistene er ateister som ønsker å gi stikk til de kristne.

Uansett: Det store flertallet av historikere som har undersøkt saken er enige om at Jesus var en historisk person slik bibelen forteller oss. Om han var den han presenterte seg som - Guds sønn - er et spørsmål om tro.

Utlogget Kåre

« Svar #9 på: 27. desember 2014, 13:46:09 »

Uansett: Det store flertallet av historikere som har undersøkt saken er enige om at Jesus var en historisk person slik bibelen forteller oss. Om han var den han presenterte seg som - Guds sønn - er et spørsmål om tro.

Siden Inge allerede har klart å avspore tråden med et fjollete flertallsargument, vil jeg bare bemerke at det store flertallet av mennesker som har levd på jorden de siste to tusen årene, er enige om at kristendommen tar feil.

Hvis vi derimot snur oss bort fra "flertallet" og begynner å se kritisk på fakta, taler alt for at denne Jesus ikke har levd.

Inge

• Gjest
« Svar #10 på: 27. desember 2014, 14:12:08 »
Det var ikke meningen å avspore diskusjonen, men å berike den.

Inge

• Gjest
« Svar #11 på: 27. desember 2014, 14:45:32 »
Fra Wikipedia:
Sitat
There is near unanimity among scholars that Jesus existed historically,[6][7][nb 1][nb 2][nb 3][nb 4] although biblical scholars differ about the beliefs and teachings of Jesus as well as the accuracy of the details of his life that have been described in the Gospels.[nb 5][12][nb 6][2]:168-173
http://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_Jesus

Utlogget kingvald

« Svar #12 på: 27. desember 2014, 15:46:24 »

Om han lausungen er en reell historisk person eller ikke, så er vel fakta at vi har bedre kildegrunnlag for ham enn mange andre som ingen bestrider at er reelle personer. Men nøyaktig hvem og hva han var er et annet spørsmål. Presenterte han seg faktisk som Guds sønn, f.eks.?

Kjell Ingvaldsen

Utlogget pling

« Svar #13 på: 27. desember 2014, 16:03:35 »
Hvis det er noe man kan være sikker på, så er det at NRK og andre norske medier hver jul vil poste ville artikler om Jesus. (Hvis noen er i tvil, så husk dette innlegget til neste jul.) De ser det kanskje som del av sin folkeopplysningsoppgave, eller kanskje journalistene er ateister som ønsker å gi stikk til de kristne.

Jeg anbefaler at du leser helt ned til denne teksten i korrespondentbrevet:
Sitat
Slik de to [Jesus og jomfru Maria] fremstilles, er de integrert i indisk kultur og tradisjon. En radikal, og om ikke annet, forfriskende tanke på en dag som denne, der målet uansett må være å utvise toleranse og vende det andre kinn til, selv når teoriene og bevisene synes å være like fantastiske, og utrolige, som en jomfrufødsel.

Eller kanskje nettopp da.

Kanskje du da ser glimtet i øyet til Joar Hoel Larsen.
« Siste redigering: 27. desember 2014, 16:16:33 av pling »

Inge

• Gjest
« Svar #14 på: 27. desember 2014, 16:23:38 »

Om han lausungen er en reell historisk person eller ikke, så er vel fakta at vi har bedre kildegrunnlag for ham enn mange andre som ingen bestrider at er reelle personer. Men nøyaktig hvem og hva han var er et annet spørsmål. Presenterte han seg faktisk som Guds sønn, f.eks.?

Kjell Ingvaldsen
At vi har bedre kildegrunnlag for Jesus enn de fleste andre historiske personer på den tiden er min forståelse også. Hvorvidt han presenterte seg som Guds sønn, og faktisk var det, er et annet spørsmål. Hvis man følger beskrivelsene av den historiske Jesus gjennom bøkene i nytestamentet er det klart at Jesus presenterte seg som Guds sønn.

PS: Hvorfor insisterer du på å kalle Jesus "lausungen"? Er det fordi han ikke hadde en far som var gift med hans mor? Bruker du ordet "lausunge" på alle unger av ugifte? Eller er det ditt kjælenavn på Jesus? Eller hva?