For kort tid tilbake måtte jeg bare innse at jeg ikke lenger vet om vårt naboland i øst lenger er et demokrati. I dag leste jeg i nettavisene at Justisdepartementet nå vil gi politiet adgang til å jamme og avlytte mobiltrafikken i et område uten at en domstol har godkjent dette. Politiet behøver heller ikke å ha konkret mistanke for å gjøre dette, men kan iverksette blokkering og avlytting etter eget forgodtbefinnende.
Vide fullmakter
I høringsbrevet foreslås det to alternative lovendringer. Det ene et at politiet kan lage mobilregulerte soner i alle tilfeller der de vil forebygge eller etterforske lovbrudd på med strafferamme fra tre år og oppover. Departementet foreslår også at politiet kan ta i bruk virkemidlene i følgende scenarioer:
• forebygge og stanse alvorlige ordensforstyrrelser
• pågripelser og ransakinger
• når det er nødvendig for å beskytte liv og helse
• ansamlinger av mennesker som kan ende med vold
• grove trusler
• bruk av droner
• ulovlig omgang med våpen med strafferamme under tre år
• for å iverksette andre politioperative tiltak
Hva det siste punktet innebærer vet jeg ikke, men jeg har en anelse om at det kan vise seg å være nokså fleksibelt ...
- Betenkelig
Advokater, aktivister og ikt-eksperter reagerer kraftig på departementets forlag.
- Det er store kunnskapshull. Det er nesten ikke noe empirisk grunnlag for høringsinstansene for å si noen om hvordan de fullmaktene de har i dag, som kom i fjor, fungerer. Og derfor vet vi ikke om det er behov for å utvide dem, sier advokat Jon Wessel-Aas til Dagbladet.
Wessel Aas har ytringsfrihet, personvern og menneskerettigheter som spesialområde.
- Det er betenkelig å åpne for dette utenfor det straffeprosessuelle sporet, i ren forebyggende virksomhet. Det vil si uten krav om konkret mistanke og uten domstolers godkjenning på forhånd, sier Wessel-Aas.
Er det slik vi vil ha det her i Norge? Er virkelig forholdene her så ille at dette er nødvendig? Selv støtter jeg
bevæpningen av Politiet, jeg synes det er på høy tid at tjenestemennene får bære våpen til å forsvare både seg selv og uskyldige personer. Men dette er noe annet, det er noe som kan komme til å (og helt sikkert vil) ramme helt uskyldige og lovlydige personer som bare er ute etter å vise sin støtte til, eller misnøye med, aktuelle saker ved å stille opp i lovlige demonstrasjoner.
- Bremsene er av
- Det er en trend at man i stadig økende grad kriminaliserer og etterforsker forberedelseshandlinger. Nå er bremsene av, sier Heidi Mork Lomell, leder ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi ved Universitet i Oslo.
- Generelt velger folk trygghet framfor frihet. Det er fordi de tenker at det er andres frihet de ofrer, for å sikre sin egen trygghet. De tror at de selv vil gå fri fra overvåkingen, mens bare andre rammes, sier Lomell til Dagbladet.
- Men det stemmer ikke alltid. I situasjoner som demonstrasjoner er det ikke alltid så lett for politiet å på forhånd skille mellom hva som er eller kan utvikle seg til å bli lovlig og ulovlig og hvem som da bør rammes av overvåking og etterforskning.
At jamming av mobilnettet kan sette liv og eiendom i fare ved å blokkere for nødanrop er jo også et faktum, men jeg håper de foreslåtte lovendringene vil kunne unngås uten å bruke dette som argument. Det får ikke være fritt fram for omfattende inngripen i vanlige folks privatliv selv om man i framtida skulle utvikle og sette i drift et annet nødnett uavhengig av det vanlige mobilnettet. Det bør være prinsippet som teller her.