Skrevet av Emne: LESESIRKEL: The Selfish Gene, Richard Dawkins  (Lest 9135 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Inge

• Gjest
LESESIRKEL: The Selfish Gene, Richard Dawkins
« på: 01. januar 2015, 12:27:08 »
Richard Dawkins Clinton Richard Dawkins (født 26. mars 1941) er en britisk atferdsbiolog, evolusjonsteoretiker og populærvitenskaplig forfatter, som fra 1995 til 2008 hadde et professorat i forskningsformidling ved universitetet i Oxford.

Dawkins er ateist og visepresident i British Humanist Association, og støtter Brights movement, en sosiokulturell bevegelse dannet av mennesker med et naturalistisk syn på verden.

I tillegg til å ha skrevet innflytelsesrike populærvitenskaplige bøker om vitenskap og ateisme, har Dawkins deltatt i en rekke radio- og TV-programmer og offentlige debatter om  samme temaer.  I 2006 grunnla han Richard Dawkins Foundation for Reason and Science,  en organisasjon som arbeider for å fremme undervisning og opplysning om evolusjonslæren, motarbeide kreasjonisme og teorien om intelligent design og støtte humanistiske organisasjoner og sekulære, humanistiske tiltak rundt om i verden.

The Selfish Gene The Selfish Gene er den første og mest kjente boken til Richard Dawkins. Den utkom i 1976 og er i senere utgaver blitt tillagt to nye kapitler og sluttnoter. I boka argumenterer Dawkins for at genet, og ikke individet eller arten, er den viktigste størrelsen i det naturlige utvalget.

I The Selfish Gene innfører Dawkins begrepet memer, "kultureller gener", det vil si idéer som kan repliseres eller spres til nye "generasjoner" av "bærere", "dø ut" og mutere og endre seg over tid og dermed gjennomgå evolusjon.
(Kilde: Wikipedia)

Engelsk utgave: http://www.bookdepository.com/book/9780199291151?redirected=true&gclid=CKXCiJfX8sICFYPUcgode38AOw

Norsk utgave, oversatt av Arne Hem og med innledning av Dag O. Hessen: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4062741&rom=MP&gclid=CI3x1ePW8sICFaLUcgod3VEA8g

Inge

• Gjest
Sv: LESESIRKEL: The Selfish Gene, Richard Dawkins
« Svar #1 på: 16. januar 2015, 20:02:50 »
Er det noen andre som leser/har lest boka og som ønsker å omtale eller kritisere den?

Selv har jeg den siste uka lest de fem første kapitlene pluss mange sluttnoter og innledningen til Dag O. Hessen, og skrevet mange notater. Boka er god som innblikk i rådende teorier om hvordan liv oppstod og om evolusjonsbiologi. Dawkins er kunnskapsrik og flink til å popularisere vitenskapen. Jeg liker hans direkte tale. Men likevel trøtner jeg. Kapittel 6 innledes med nok en understrekelse av det egoistiske genet, og Dawkins gjør nok et forsøk på å snakke seg vekk fra at han tillegger genet bevissthet, hensikt, mening, verdi, om ikke annet så for salgbarhetens skyld. Bøker skal selges, og ideen og tittelen om det egoistiske genet selger. At Dawkins lenge etterpå, i et senere opplag, skriver at boka burde hatt en annen og mindre tendensiøs tittel, virker mest som en nedlatende gest.

Jeg skal skrive mer når jeg har lest hele boka.
« Siste redigering: 16. januar 2015, 20:22:33 av Inge »

Utlogget kingvald

« Svar #2 på: 16. januar 2015, 20:49:03 »
Har så vidt begynt.

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #3 på: 16. januar 2015, 20:58:15 »
Jeg har jo lest den et par ganger, men skal skaffe et eksemplar for å kunne diskutere uten å måtte stole på hukommelsen. Dog kan jeg ikke huske at Dawkins har tillagt genet bevissthet, hensikt ogsåvidere. Han snakker om en mekanisme.

Har du kommet til spillteoriene ennå? De ble jeg veldig fascinert av.  :)

Inge

• Gjest
« Svar #4 på: 16. januar 2015, 21:47:20 »
Jeg har jo lest den et par ganger, men skal skaffe et eksemplar for å kunne diskutere uten å måtte stole på hukommelsen. Dog kan jeg ikke huske at Dawkins har tillagt genet bevissthet, hensikt ogsåvidere. Han snakker om en mekanisme.
Siden du har lest boka kan du ikke ha unngått Dawkins bruk av metaforer. Metaforbruken slår oss i øynene med det samme vi begynner å lese. "Det egoistiske genet" er tittelen på boka. Selv er vi "overlevelsesmaskiner", som er metaforen for genenes innpakning enten de har bakterieform eller menneskeform.

Dawkins skriver selv om ordvalg og om språk og språkets begrensninger i de kapitlene jeg har lest. Han understreker at genet ikke er bevisst, men bruker språket for å smugle inn bevissthet i genet, for deretter å ta avstand fra at han har gjort nettopp det. Skummelt.

Har du kommet til spillteoriene ennå? De ble jeg veldig fascinert av.  :)
Dawkins skriver om spillteori og bruker spillmetaforer i kapittel fire, "Genmaskinen", som handler om atferd, hvis det er det du sikter til. (Og kanskje senere i boka også?)
« Siste redigering: 16. januar 2015, 21:51:01 av Inge »

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #5 på: 17. januar 2015, 00:35:33 »
Dawkins skriver selv om ordvalg og om språk og språkets begrensninger i de kapitlene jeg har lest. Han understreker at genet ikke er bevisst, men bruker språket for å smugle inn bevissthet i genet, for deretter å ta avstand fra at han har gjort nettopp det. Skummelt.

Det er bare en tankeøvelse. W.D Hamilton var glad i denne typen antropomorfisk genetikk som et verktøy til å visualisere evolusjonære effekter og resultater. Dawkins bok er en popularisering av og en illustrasjon av denne tankeøvelsen, som i bunn og grunn er en slags lek hvor man beskuer fenomener som om de besatt intensjonalitet, aka "hvis jeg var et gen, hva ville jeg gjort hvis..."

Det er forøvrig uenighet blant biologer, genetikere og andre som har en kvalifisert mening, om den evolusjonære seleksjonen foregår på flere nivåer, eller om den som hos Hamilton, Dawkins, Williams et al kun foregår på det genetiske nivået.

Dupree

• Gjest
« Svar #6 på: 17. januar 2015, 11:00:59 »
Nå har jeg kjøpt og lastet den ned fra Haugen Bok, kun kr. 69,-. Og installert Adobe Digital Editions, som er gratis!

Jeg har tenkt lenge på å gå over til digitale bøker i stedet for å drepe trær. Nå liker jeg jo godt å sitte foran ovnen i stua og lese, men hvordan blir det med miljøgevinsten dersom jeg skaffer en enhet til å lese e-bøker i tillegg til PC'en?

Jeg er takknemlig for synspunkter på dette, da jeg jo er opptatt av å belaste miljøet minst mulig.  :)

Utlogget kingvald

« Svar #7 på: 17. januar 2015, 14:05:32 »
Bruk din mobiltelefon. Der kan man også diskutere på forumet osv.

Men fikk du tak i den som e-bok? Jeg prøvde, men måtte gi opp, og bestille på papir.

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #8 på: 17. januar 2015, 14:37:59 »
Jeg fant den her:

http://www.haugenbok.no/Det-egoistiske-genet2/I9788292622506

Scrolle nedover siden, så kan du velge nedlastbar e-bok.

Utlogget kingvald

« Svar #9 på: 17. januar 2015, 15:33:22 »
Ahhhh, oversatt! Jeg leser på originalspråket!

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #10 på: 17. januar 2015, 15:58:35 »
Ahhhh, oversatt! Jeg leser på originalspråket!

Kjell Ingvaldsen

Det er jo det beste, tror jeg også. Jeg leste den på originalspråket første gangen. Nå går jeg rundt med et lønnlig håp om å få andre til å lese den, og da er den oversatte utgaven enklest å prakke på andre.  :)

Innholdet er vel det samme, men man går jo glipp av forfatterens svært elegante omgang med språket ...

Utlogget Hardy

« Svar #11 på: 17. januar 2015, 16:10:38 »
Bare et lite innspill fra sidelinjen:
Dawkins’ The Extended Phenotype skal visst være enda bedre, ifølge lederen for Centre for Ecological and Evolutionary Synthesis (CEES) ved UiO.
http://forskning.no/boker/2015/01/den-beste-boka-innenfor-evolusjonsbiologi
Viktigste bok etter Darwin når evolusjonsbiologi er tema, ifølge Nils Christian Stenseth.

Livet er den største av alle overraskelser.

Dupree

• Gjest
« Svar #12 på: 17. januar 2015, 16:47:51 »
Dawkins’ The Extended Phenotype skal visst være enda bedre ...

Vet det, men den finner ikke jeg som nedlastbar utenom Kindle og PDF. Det hadde vært veldig greit å kunne bruke samme leseprogram for alle e-bøkene, men det er kanskje utopi?

Utlogget kingvald

« Svar #13 på: 17. januar 2015, 16:51:01 »
Innholdet er vel det samme, men man går jo glipp av forfatterens svært elegante omgang med språket ...
Muligens derfor jeg ikke helt kjente meg igjen i Inges beskrivelse ovenfor. Jeg ser jo hvordan Dawkins bruker metaforer, bla. selve tittelen, men så poengterer at det bare er metaforer. Har jo ikke den norske oversettelsen, så det blir vanskelig å vurdere om det kan påvirke.

Selv setter jeg stor pris på hvordan metaforene anskueliggjør budskapet.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget kingvald

« Svar #14 på: 17. januar 2015, 19:32:10 »
Bare en kommentar om der jeg har kommet så langt: Hvorfor må Dawkins bruke løgnen om Cornwalls vrakplyndrere? Det finnes ingen ting som tyder på at det er noe annet enn rent litterært dikt! Ingenting som tyder på at noen noensinne i Cornwall eller andre steder faktisk lokket skip til å gå på grunn for å kunne plyndre vraket.

Kjell Ingvaldsen