harm

Skrevet av Emne: LESESIRKEL: The Selfish Gene, Richard Dawkins  (Lest 9136 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
Sv: LESESIRKEL: The Selfish Gene, Richard Dawkins
« Svar #15 på: 17. januar 2015, 19:56:49 »
For å flisespikke, så skriver han jo bare (oversatt til norsk):
Sitat
... men innbyggerne i Cornwall vil nok heller tenke på vrakplyndrerne som i gamle dager brukte lanterner for å lure skipene på grunn på skjærene, og så plyndret lasten som fløt ut fra vrakene

Og det vil de nok sikkert tenke, da det faktisk var folk som ble beskyldt for å ha gjort nettopp slike ting:

It is often alleged that during these periods of low visibility, ships were purposefully deceived by people known as ‘wreckers’, who desired a ship be wrecked so that they could plunder the spoils thereby washed onto the land.

These wreckers would either extinguish the light of beacons, or, contrariwise, they would actually swing a lantern high on the shore so to trick crews into believing that the light was the light of another ship, thus letting the crew think that the shore was more distant than in fact it was.

Despite the folklore surrounding these wreckers, propagated by Daphne du Maurier’s iconic novel, ‘Jamaica Inn’, there are no recorded convictions of this crime, though charges were made for it.

One instance occurred in 1841 when two local men, Hall and Luke of St Levan, were charged with wrecking a large presumed-Belgian ship that had come ashore at the small cove of Porthgwarra.

Another recorded accusation in 1680 involved the lighthouse keeper of St Agnes in the Isles of Scilly who not only failed to light the lighthouse until a Virginian trading vessel had wrecked, but who thereafter also personally looted the ship’s cargo.

This resulted in his sacking, and the subsequent barring of any Cornishman from employment at the lighthouse.

(Sitatet er ryddet i pga. et bilde som ikke er tatt med.)

Men jeg er enig i at han kunne latt være å skrive det, siden det etter alt å dømme bare er en myte.

Utlogget kingvald

« Svar #16 på: 17. januar 2015, 21:45:20 »
Forbrytelsen "wrecking" er å ta gods fra et vrak, ikke å få det til å forlise. I britisk rett tilhører verdiene av vrak kronen, med to unntak. I områder tilhørende hertugdømmet Cornwall, hertugdømmet tildelt denne og andre rettigheter som normalt ligger under kronen. Så der går nå verdiene til Charles, i stedet for til mora hans. Det andre unntaket er hertugdømmet Lancaster, hvor verdien går til monarken i egenskap av å være hertug av Lancaster, og ikke til monarken som innehaver av kronen (det argumenteres at i Lancaster er overhodet "hertug" selv om det er en kvinne, slik som nå).

Kjell Ingvaldsen

Inge

• Gjest
« Svar #17 på: 23. februar 2015, 19:25:33 »
Jeg tvinger meg gjennom boka. Språket er så verdiladet og likevel er det som beskrives - evolusjon fra et ateistisk perspektiv, helt uten verdi, noe Dawkins er åpen om, det skal han ha. Han innrømmer også fritt at han ikke er filosof.

Ifølge boka er evolusjon blind, flat, uten mål og mening, men den beskrives likevel av Dawkins med ord som er ladet med kulturell, sosial, økonomisk, religiøs verdi. Slik sett er boka egnet til å narre folk. Dawkins er en lurendreier og ateistene er hans blinde tilbedere. Det ville vært bedre om han holdt seg til evolusjonsbiologi heller enn til ateistisk misjon.

Dupree

• Gjest
« Svar #18 på: 23. februar 2015, 19:54:00 »
Jeg trodde vi skulle diskutere bokas innhold, hypotesene og teoriene ...

Gidder ikke å kaste bort tida på å krangle om hvorvidt tilværelsen behøver å være uten mål og mening selv om evolusjonen som sådan er det. Til det har min tilværelse altfor mye mål og mening som jeg har brakt inn i den selv!

Gidder heller ikke å forsvare Dawkins, jeg tror neppe han trenger min hjelp ...  ;D

Inge

• Gjest
« Svar #19 på: 23. februar 2015, 21:43:22 »
Dupree,
Tråden er åpen for å diskutere hva som helst om boka. Står min opplevelse av Det egoistiske genet i veien for din? Jeg håper ikke det, så bare kjør på.

At du er for lat til å tenke til å tenke over tilværelsen får være ditt problem. Dette er skepsisforumet. Her diskuterer vi sånt.

Dupree

• Gjest
« Svar #20 på: 24. februar 2015, 20:21:07 »
At du er for lat til å tenke til å tenke over tilværelsen får være ditt problem. Dette er skepsisforumet. Her diskuterer vi sånt.

Noen av oss mener vel at vi er ferdig tenkt! Selv mener jeg bestemt at slike tanker gjorde jeg meg svært fort ferdig med i barndommen, og siden har jeg aldri kommet over noen pålitelig info som tilsier at jeg bør kaste meg ut i nye grublerier.

Tvert i mot, kan jeg vel trygt si.

(Ellers er jeg en stor beundrer av virkelig late mennesker, som klarer det kunststykket å sørge for sitt livsopphold uten å gjøre det skapte grann, og følgelig har all verdens tid til å slite på lenestolen og gruble over alt mellom himmel og jord. Dessverre har det vist seg at jeg fullstendig mangler talent i den retning ...  ;) )

Inge

• Gjest
« Svar #21 på: 25. februar 2015, 20:35:29 »
(Ellers er jeg en stor beundrer av virkelig late mennesker, som klarer det kunststykket å sørge for sitt livsopphold uten å gjøre det skapte grann, og følgelig har all verdens tid til å slite på lenestolen og gruble over alt mellom himmel og jord. Dessverre har det vist seg at jeg fullstendig mangler talent i den retning ...  ;) )

Jeg er glad på dine vegne. God helse er en velsignelse.

Hvis du skriver en god bokanmeldelse av Det egoistiske genet skal jeg vurdere å svare, min ferd på skepsisforumet er ellers stort sett ferdig - her er saa underligt.

Red.: Ordnet opp i feilformatert sitat.
« Siste redigering: 03. juni 2016, 07:05:10 av Gnisten »

Dupree

• Gjest
« Svar #22 på: 25. februar 2015, 21:59:16 »
Hvis du skriver en god bokanmeldelse av Det egoistiske genet skal jeg vurdere å svare, min ferd på skepsisforumet er ellers stort sett ferdig - her er saa underligt.

Jeg trodde du likte deg her ... Og jeg håper du blir her, så vi har noen å være uenige med.  ;)

Jeg vet ikke om jeg får tid til å skrive noen anmeldelse, akkurat. Som jeg sa tidligere, er det veldig mye på tapetet akkurat nå, og det blir nødvendig å prioritere ganske hardt. Men vi får vel se ...

Hvem er det ellers som er med i lesesirkelen, forresten?

Utlogget kingvald

« Svar #23 på: 25. februar 2015, 22:21:53 »
Jeg driver å leser.

Kjell Ingvaldsen