harm

Skrevet av Emne: Hva er en samtaleterapeut?  (Lest 4773 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget bjafosse

Hva er en samtaleterapeut?
« på: 14. januar 2015, 18:36:47 »
Jeg kom litt tilfeldig over nettsiden til HumaNova som tilbyr utdannelse som samtaleterapeut. Utdannelsen bygger på psykosyntese utviklet av den italienske psykologen Roberto Assagiolo, en alternativ retning innen psykiatrien som bl.a. har et spirituelt element. Den faglige anerkjennelsen virker beskjeden, og det fremgår ikke av beskrivelsen av utdannelsen hvordan man konkret skal anvende kunnskapene i en behandlingssammenheng. Utdannelsen starter med et års deltidsstudium i personlig utvikling, og etter fire år kan man titulere seg som diplomert samtaleterapeut.

Som regel kombineres samtaleterapien med andre former for alternativ behandling eller couching. Et eksempel på en slik samtaleterapeut er Jon Harald Gjesdal som driver med noe han kaller Faster EFT, tydeligvis inspirert av tankefeltterapi.

Han skriver bl.a. på sine nettsider:
Sitat
Faster EFT gir raskere forandringer i den mentale helsen og de går dypt.

Mange av mine klienter forteller at dette er den beste behandlingsformen de har prøvd. Les hva de forteller her!

Perfeksjonisme, sinne, hodepine, ryggproblemer, depresjon, angst, sosial angst, PTSD, sorg, voldtekt,  traumer, seksuelt misbruk, ensomhetsfølelse osv. Lista er lang over alt som Faster EFT kan brukes på.

I en tid der det florerer av "motesykdommer" som pasientene selv mener har en fysisk årsak, men som fagfolket ofte mener er psykisk utløst, kan det hende at en slik tilnærming - til tross for sin uvitenskapelige plattform - er mer effektiv enn den skolemedisinske? Er placebo i en medmenneskelig og forståelsesfull kontekst den riktige medisin mot nocebo-lidelser?

På den annen side, bør en samtaleterapeut kunne behandle slike lidelser/traumer som nevnt over? Kan man gjøre vondt verre dersom man ikke har et vitenskapelig fundert kompetansegrunnlag, f.eks. ved at man blir utelukkende bekreftende i sin tilnærming til pasientens historie? Det er jo kjent at det kan ha en betydelig terapeutisk effekt bare det at terapeuten anerkjenner pasientens opplevelse som autentisk, men da er det samtidig en risiko for at terapeuten forsegler pasientens tilholdssted i sin opplevelsesverden hvis man setter likhetstegn mellom opplevelse og virkelighet.

Moderator: Har lagt inn lenke til Gjesdals nettsider og blogg.
« Siste redigering: 14. januar 2015, 20:42:23 av Pernille Nylehn »

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
Sv: Hva er en samtaleterapeut?
« Svar #1 på: 14. januar 2015, 20:39:14 »
Samtaleterapeut er ikke en beskyttet tittel, så enhver som har tatt en eller annen utdannelse kan kalle segd et.

Men Jon Harald Gjesdal, som du henviser til, bryter Lov om alternativ behandling OG Forskrift om markedsføring av alternativ behandling så det ljomer. Han har ikke lov til å behandle alvorlige sykdommer, og flere av sykdommene han ramser opp er nettopp det: Depresjon, angst, PTSD, traumer etter voldtekt og overgrep. Han har heller ikke lov til å bruke pasienthistorier for å promotere behandlingen sin, slik han gjør her.

Det virker som han er en velmenende fyr, men han burde ha satt seg litt mer inn i regelverket før han åpner praksis. Han skriver et sted at det er visse psykiske lidelser han ikke har  lov til å behandle, men på siden den viser til står det ikke noe om det. Dette virker temmelig useriøst, og rette myndighet bør kanskje varsles?
« Siste redigering: 14. januar 2015, 20:43:29 av Pernille Nylehn »
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Roger

« Svar #2 på: 14. januar 2015, 21:03:12 »
Pernille skriver bra om dette bestemte tilfellet. Vil kommentere noen av spørsmålene dine, Bjafosse.

I en tid der det florerer av "motesykdommer" som pasientene selv mener har en fysisk årsak, men som fagfolket ofte mener er psykisk utløst, kan det hende at en slik tilnærming - til tross for sin uvitenskapelige plattform - er mer effektiv enn den skolemedisinske?

Når det gjelder ulike psykoterapiformer, er det noen aspekter ved disse som lett kan oversees eller glemmes.
Psykoterapi er ikke en medisin som gir samme målbare effekt som medikamenter (kan) gjøre. Dermed blir forskning på disse temmelig innfløkt og viser mer tendenser enn eksakte resultater.
Selv om en terapiform forskes på og viser bedre resultater enn andre terapiformer, så gir det ikke mening å hevde at "kun evidensbaserte metoder bør brukes", fordi forskjellene på resultatene de ulike metodene får i slike undersøkelser er ofte små, selv om de kan sies å være signifikante. Når man samtidig vet at man forsker på grupper av pasienter, helst så store som mulig, så er det ingenting som tilsier at den gjennomsnittlige bedre effekten en terapiform måtte ha, er smurt gjevnt ut over hele forsøksgruppa.
Så svaret mitt på spørsmålet ditt er; ja, for de pasientene som møtes bedre gjennom den "uvitenskaplige" terapiformen enn av den terapien som har vist bedre snittresultater og dermed kan kalles evidensbasert, så vil det innebære bedre hjelp.

Sitat
Er placebo i en medmenneskelig og forståelsesfull kontekst den riktige medisin mot nocebo-lidelser?

Noen ganger, og i den grad det kan gjøres på etisk forsvarlig vis. Og det er ikke alltid lett...

Selv om noen terapiformer ikke får gode resultater i undersøkelser, så betyr ikke det at de som får hjelp av disse terapiene utelukkende har en placeboeffekt. Hvis det er endring av et tankesett som bidrar til bedring, så er det ett fett som dette skjer i rammen av kognitiv terapi eller hvilken som helst annen metode. Om det er å finne løsninger og muligheter, så er er det ett fett om dette skjer i rammen av Motiverende Intervju eller annet.

Sitat
På den annen side, bør en samtaleterapeut kunne behandle slike lidelser/traumer som nevnt over? Kan man gjøre vondt verre dersom man ikke har et vitenskapelig fundert kompetansegrunnlag, f.eks. ved at man blir utelukkende bekreftende i sin tilnærming til pasientens historie? Det er jo kjent at det kan ha en betydelig terapeutisk effekt bare det at terapeuten anerkjenner pasientens opplevelse som autentisk, men da er det samtidig en risiko for at terapeuten forsegler pasientens tilholdssted i sin opplevelsesverden hvis man setter likhetstegn mellom opplevelse og virkelighet.

Her snakker du etter min forståelse ikke om terapiformer, men mer om terapeutens holdning til pasienten.
Men denne holdningen kan selvsagt påvirkes av hva du lærer når du utdannes eller trenes i en terapiform.
Hvis du gjør det du alltid har gjort, så får du det du alltid har fått..

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #3 på: 14. januar 2015, 22:36:26 »
I en tid der det florerer av "motesykdommer" som pasientene selv mener har en fysisk årsak, men som fagfolket ofte mener er psykisk utløst, kan det hende at en slik tilnærming - til tross for sin uvitenskapelige plattform - er mer effektiv enn den skolemedisinske?

Når det gjelder ulike psykoterapiformer, er det noen aspekter ved disse som lett kan oversees eller glemmes.
Psykoterapi er ikke en medisin som gir samme målbare effekt som medikamenter (kan) gjøre. Dermed blir forskning på disse temmelig innfløkt og viser mer tendenser enn eksakte resultater.
Selv om en terapiform forskes på og viser bedre resultater enn andre terapiformer, så gir det ikke mening å hevde at "kun evidensbaserte metoder bør brukes", fordi forskjellene på resultatene de ulike metodene får i slike undersøkelser er ofte små, selv om de kan sies å være signifikante. Når man samtidig vet at man forsker på grupper av pasienter, helst så store som mulig, så er det ingenting som tilsier at den gjennomsnittlige bedre effekten en terapiform måtte ha, er smurt gjevnt ut over hele forsøksgruppa.
Så svaret mitt på spørsmålet ditt er; ja, for de pasientene som møtes bedre gjennom den "uvitenskaplige" terapiformen enn av den terapien som har vist bedre snittresultater og dermed kan kalles evidensbasert, så vil det innebære bedre hjelp.

Problemet her er heller hvor gode forutsetninger han egentlig har for å takle alvorlig psykisk sykdom. Jeg vet ikke hvor solid utdannelsen til HumaNova er, men det ikke ut til at de NOKUT-godkjent, noe som burde være et minstekrav til en seriøs skole.
Og egen erfaring med problemer er ikke uten videre en kvalifikasjon. Det kan være en fordel, men det kan like gjerne være en ulempe. Ut fra det Gjesdal skriver, virker det som han mener han har en veldig stor fordel. Han virker rimelig selvsikker, for å si det mildt. 
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Utlogget Roger

« Svar #4 på: 15. januar 2015, 03:53:22 »
Og det siste kan i seg selv genere falske positive resultater. Det er ikke gøy å komme tilbake og fortelle at den fantastiske kjappe og effektive metoden ikke har virket...
Hvis du gjør det du alltid har gjort, så får du det du alltid har fått..

Utlogget kingvald

« Svar #5 på: 15. januar 2015, 05:39:14 »
Kjenner ikke denne behandler, eller denne behandlingsformen spesielt. Men har erfaring med noe tilsvarende. Det var på et kurs for jobbsøkere, hvor kursholderen var glødende tilhenger av fordelen med "å tenke positivt"! Bare man tenkte positivt, fikk seg selv til å tenke på saken med positive begreper, sette positive ord på det, så løste alt seg. Hun hadde sååååååå gode personlige erfaringer med at det løste alt, så!

Vel, mine egne erfaringer er at samma søren om du tenker på noe negativt som et "problem" eller positivt som en "utfordring", så,

1 Er'e du sjæl som må finna en måte å løse det på (ev. hvor du kan få hjelp).
2 Så blir'u gående med huet kvernende rundt mulige løsninger fram til løsningen er funnet!

Og følelsen av å misslykkes blir ikke mindre for de som ikke greier å finne løsningen når de til og med har gjort som "guruen" sa, og tenkt utfordring i stedet for problem!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #6 på: 15. januar 2015, 14:53:20 »
Du bør lese et par av bøkene til Barbara Ehrenreich, Kingvald. F eks Brightsided, om positiv-tenkningbølgen, og Bait and switch, som handler om akkurat det du nevner. Rene grøsserne begge to, men også morsomme. Barbara er en av mine helter!

Utlogget kingvald

« Svar #7 på: 15. januar 2015, 15:02:58 »
Har ikke lest dem, men kanskje. Du kan jo foreslå dem til lesesirkelen! Høres ut som bøker som kan passe der.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Jon69

« Svar #8 på: 18. januar 2015, 11:57:44 »
Hei :)
Jeg synes det er bra at dere har gjort meg oppmerksom på ting jeg bør endre på nettet når det gjelder min terapi virksomhet. Tusen takk for deres innspill! Jeg er nå i gang med å gjøre endringer. Ha en fin dag alle sammen! Mvh Jon Harald

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #9 på: 18. januar 2015, 21:02:53 »
Så fint. Det blir spennende å se hva det blir til.

Utlogget MarhildBorgen

« Svar #10 på: 09. juni 2016, 15:44:07 »
Jeg leste Barbara Ehrenreich's Bait and Switch og syntes den var meget bra!

(Lenke endret til noe som hadde med innhold å gjøre. Burgerspam fjernet.)
« Siste redigering: 09. juni 2016, 16:37:09 av Asbjørn Dyrendal »