Skrevet av Emne: Ad Gud, hva hvis begge sider har litt rett?  (Lest 4421 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kingvald

Sv: Ad Gud, hva hvis begge sider har litt rett?
« Svar #15 på: 07. februar 2015, 05:25:12 »
… men vi har bra peiling på hva som skjedde siden all materien var samlet i en veldig tett klump materie mens det som evt. skjedde før det er mye mer usikkert.
Til tider opplever jeg det som om enkelte mener dette, så skal alle nektes å en gang filosofere om hva som var før og eventuelt er "utenfor" denne klumpen med materie.

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #16 på: 07. februar 2015, 10:07:57 »
Om nå fysikere en gang i framtida vil oppdage en hittil ukjent "naturkraft" som har spilt en rolle ved, og eventuelt før, universets tilblivelse, så betyr da ikke det at denne kraften er den guden de religiøse mener?

Greit at man har fjernet seg et stykke fra den personlige guden med den store boka der han skrev opp hvert enkelt menneskes gode og dårlige gjerninger, men om Gud viser seg å være bare en naturkraft som ikke har mer bevissthet enn tyngdekraften, hva er det da egentlig igjen som man kan kalle en gud?

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #17 på: 07. februar 2015, 13:02:09 »
Ad Big bang, høres det ikke ulogisk ut at verden bare starter som en klump veldig tett materiale? Det er greit at eksplosjonen har vært der, men klumpen har ikke vært der evig og ventet på å eksplodere.

Nei. Ikke mindre logisk enn noen alternativer jeg har blitt presentert. Og da snakker jeg om den første setningen din, den andre synes jeg går inn under "paradokset" "Tiden må jo ha startet en gang, men hva var da før tiden?" og har etter min mening ikke noe bedre svar enn "Tenk på noe annet ellers får du aldri sove."

Utlogget John E

« Svar #18 på: 08. februar 2015, 10:44:00 »
Hvorfor skulle Gud skape oss hvis han ikke brydde seg om oss? Deisme er opphøyet nihilisme.

Det har alltid forundret meg hvordan de kristne vet alt om hvordan guden deres tenker og hvorfor han gjør det ene og det andre. Hvor har de denne viten fra? Svaret vil gjerne være at det står i Bibelen. Men vi vet at Bibelen er skrevet av mennesker og at mennesker har en enestående evne til å dikte opp ting. Vi vet også at det står mye i Bibelen som ikke stemmer med virkeligheten. Så hvordan klarer de kristne å skille mellom det som er sant og som ikke er sant i Bibelen? Det er mange som har stor forståelse for at Gud skapte universet, men overlot resten til naturlovene. Da har han sørget for at menneskene dukket opp etter 13.7 milliarder år og han har dermed gjort det han lovte. Og Inge må vel innrømme at Gud egentlig ikke viser noen særlig omsorg for oss nå til daglig. Og dette stemmer veldig godt med hvordan vitenskapen betrakter verden i dag. For det eneste vitenskapen ikke har full klarhet i, er hvordan universet ble skapt og hva som lå bak denne skapelsen. Vi trenger egentlig ikke Gud for å forklare noe mer. 
« Siste redigering: 08. februar 2015, 11:05:12 av John E »

Utlogget Jon

« Svar #19 på: 08. februar 2015, 14:38:14 »
Det er mange som har stor forståelse for at Gud skapte universet, men overlot resten til naturlovene. Da har han sørget for at menneskene dukket opp etter 13.7 milliarder år og han har dermed gjort det han lovte.

Dette går ikke an. Dersom man forsøker å regne ut konkret hva som vil skje i universet ved å gjøre forenklinger blir resultatet vilkårlig mye feil over tid (altså: universet er kaotisk). En slik gud kunne derfor ikke vite at menneskene (eller for den del vår galakse) ville bli til.

Det hjelper heller ikke å innvende at guden er allmektig. En allmektig gud kunne riktig nok simulere universet i full detalj i 13.7 mrd år for å finne ut hva som ville skje, og så gjøre dette noen milliarder^milliarder ganger for å finne et startpunkt som ville føre til oss. Men siden disse simuleringene må gjennomføres i full detalj er det ingen forskjell på simulerte og ikke-simulerte universer, og siden det er mange flere simulerte må den religiøse da konkludere med at vi sannsynligvis lever i et univers simulert i hjernen til guden deres.

Jeg lurer forresten på hvilke religioner det er snakk om her. Kristendom kan det ikke være, for kristne mener jo at guden grep direkte inn i livet på jorda ved å gjøre en kvinne i midtøsten gravid og sørge for at sønnen hennes ble torturert og drept.

Utlogget shonny

• Aviare necesse est (også metaforisk)
    • write.one
« Svar #20 på: 13. mars 2015, 15:50:12 »
Tatt i betraktning utvalget av guder, hvorfor skulle en være så mye 'bedre' enn alle de andre? Og av utvalget, hvorfor velge den sjalu, rabide psykopaten som er omtalt i bibelen? De gamle norrøne gudene, selv Loke, var rasjonelle i sammenligning.
Så om en skal ta en avgjørelse, så er en på trygg grunn om en sier at de som tror på bibelens gud tar feil og er overtroiske. Ikke noe 'begge har litt rett' basert på det vi vet.
Skepsis - når viten er viktigere enn tro
Theology ... is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. - Robert A Heinlein
"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt."
-Bertrand Russell