Skrevet av Emne: HJELP! Jeg har en liten husflybaby  (Lest 4849 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dupree

• Gjest
HJELP! Jeg har en liten husflybaby
« på: 17. februar 2015, 20:36:03 »
Er det en biolog som kan hjelpe meg? Jeg fant en larve etter å ha vasket soverommet i dag (ødela sannsynligvis oppholdsstedet dens), og mener det er en husflylarve.

Først satte jeg den på vannbrettet utenfor vinduet og tenkte "synd at du fryser i hjel, men jeg kan jo ikke beholde deg." Etter en stund fant jeg ut at det kunne være interessant å forsøke å ta vare på den lille tassen, og se forvandlingen til sommerfugl på nært hold. Så den ble hentet inn igjen, og kviknet fort til ved å få ligge i håndflaten.

Det jeg lurer på er stort sett alt; hvordan skal den ha det for å overleve, temperatur, lys, fuktighet, mat osv osv.

Foreløpig har jeg plassert en korkbrikke nederst i et stort ølglass, satt inn en bit av min gamle trollhassel, og lagt noen biter av stueplanter og brødsmuler som mat. Den gnager på planten og brødsmulene, tror jeg.

Jeg regner med at temperatur, lys og fuktighet er kritisk. Jeg vil helst at den skal forbli larve til utpå våren/sommeren når den ville blitt klekket på naturlig vis.

En veldig liten sak, vet det. Jeg håper noen kan hjelpe. På nettet finner jeg stort sett bare info om hvordan man skal bli kvitt slike dyr ...  :P

Utlogget Jon

Sv: HJELP! Jeg har en liten husflybaby
« Svar #1 på: 17. februar 2015, 23:07:42 »
Jeg kan ikke hjelpe deg (skjønt jeg ville gitt den sukker), men hva skal den hete? Og kunne du kanskje fått satt opp et web-kamera som kan filme dens gjøren og laden 24-7?

Dupree

• Gjest
« Svar #2 på: 17. februar 2015, 23:30:50 »
Hehe ... Det er ikke så mye å filme. Den er kjempeaktiv når jeg stresser den, men ellers gjemmer den seg der det er mørkt, og er ganske stille. Jeg vet ikke om jeg vil gi den sukker, men jeg har fikset litt på "buret", så den kan velge om den vil ha det lyst eller mørkt, og plassert glasset på et sted med omtrent samme temperatur som i rommet der den ble funnet.

Fant noe på nett om at de spiser tørre plantedeler, frø og mel m. m.

Jeg vet jo ikke om det er hun eller han, så den får vel forbli navnløs.  :)

Dupree

• Gjest
« Svar #3 på: 18. februar 2015, 14:32:26 »
Den lever ennå! Utsiktene for suksess er vel noget usikre likevel, da jeg har ødelagt spinnet/kokongen som den skulle vært i. Akkurat det får jeg jo ikke gjort noe med, så jeg får bare håpe det beste.

De skal visst leve av tørre plantedeler, og det skulle ikke være noen umulighet å skaffe.

Navnet får bli Cara, siden det latinske navnet er Caradrina clavipalpis.  :)

Jadda, det er litt sprøtt, men så morsomt hvis det går bra!

Dupree

• Gjest
« Svar #4 på: 24. februar 2015, 20:29:00 »
Den lille tassen later til å trives godt! Jeg synes faktisk den har vokst, men holder muligheten åpen for at hukommelsen spiller meg et puss.

Håper den spiser det jeg gir den. Insekter kan jo leve lenge uten føde, så jeg føler meg slett ikke helt trygg på at den overlever. Men jeg gjør så godt jeg kan for den.

Det er nok det merkverdigste redningsprosjektet jeg noensinne har satt i gang. Det har vært ganske mange i årenes løp. Noen ganger lykkes man, andre ganger ikke.

Dupree

• Gjest
« Svar #5 på: 28. februar 2015, 01:51:59 »
En oppdatering til de som følger dette eksperimentet med stor spenning:   ;D

Nå har larven laget seg en kokong, eller rettere sagt; et slags spinn som tydeligvis tjener som kamuflasje og ingenting annet. Det er fullt av noe som ser ut til å være små biter av korken jeg har lagt nederst i glasset, og var ikke så lett å få øye på.

Det er flott! Jeg var slett ikke sikker på om den kom til å gjøre det. Jeg gikk ut i fra at den allerede hadde laget en kokong som jeg ødela, men vet ikke det sikkert. Men om den hadde, tenkte jeg at den kanskje var "programmert" til å lage kokong kun en gang, og at den derfor ikke ville gjøre det om igjen.

Uansett hvordan dette henger sammen, så ser det ut til at den finner seg til rette og gjør det den skal gjøre for å bli en nattsommerfugl før eller siden!

Det som er litt dumt, er at den har plassert seg akkurat der det vil være svært vanskelig å få brukbare bilder av den. Jeg får se om den forpupper seg, og om det kanskje går an å flytte litt på den da.

:)

Utlogget kingvald

« Svar #6 på: 28. februar 2015, 08:36:05 »
Ahhh, høres fint ut. Du må oppdatere oss når der skjer noe mer med Cara!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #7 på: 01. mars 2015, 17:58:52 »
Bare det ikke går som da Mummitrollet fant den siste dragen i verden.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Dupree

• Gjest
« Svar #8 på: 01. mars 2015, 18:11:19 »
Fortell! Jeg elsker drager ... Har lest alle bøkene om Eragon og Safira, men har gått glipp av Mummitrollet ...

Inge

• Gjest
« Svar #9 på: 02. mars 2015, 17:40:33 »
Biologforeningen har et forum hvor du ganske sikkert kan få hjelp:
http://bio.no/enbiolog/

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
« Svar #10 på: 04. mars 2015, 11:08:53 »
Fortell! Jeg elsker drager ... Har lest alle bøkene om Eragon og Safira, men har gått glipp av Mummitrollet ...

Da har du virkelig mye godt i vente. Jeg husker ikke i farten hvilken av bøkene dragehistorien er i, men den er i en av novellesamlingene. 
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #11 på: 13. mars 2015, 10:03:27 »
Hvor fort vokser disse larvene?
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Dupree

• Gjest
« Svar #12 på: 13. mars 2015, 10:17:22 »
Aner ikke! Jeg tror ikke den har blitt noe større etter at den laget seg en kokong og ligger der inne. Om den er død eller levende vet jeg heller ikke, for jeg kommer ikke til den uten å ødelegge spinnet. Og den kommer ikke ut, så jeg må bare regne med at dette er normal oppførsel.

Det er mulig den spiser av korken jeg har i bunnen av glasset. Et par ganger i uka drypper jeg et par vanndråper ned i glasset av hensyn til luftfuktigheten. Antagelig har det ingen virkning, og er helt unødvendig ...

Den ene siden av hulen dens er siden på glasset, så jeg skal gjøre et forsøk på å fotografere den gjennom glasset. Tror neppe det blir noen suksess, for glasset er nokså tykt akkurat der.

Den er fremdeles larve ...    :)

Dupree

• Gjest
« Svar #13 på: 13. mars 2015, 11:34:17 »
Her er et bilde av larven inne i kokongen sin. Den har laget et spinn som fungerer som tak og vegger, og siden den har vært smart og brukt siden på glasset som en vegg, kan jeg altså se inn til den.  :)

Glasset er dessverre tykt og ripete, og siden jeg ikke har stativ, er jeg avhengig av godt lys, som igjen lager reflekser i ripene.

Spinnet er fullt av små korkbiter, og danner et helt ugjennomsiktig tak sett ovenfra. Ute i naturen ville det vært tilnærmet umulig å få øye på den lille krabaten.

Jeg håper den lever, så jeg får studere forpuppingen og forvandlingen til sommerfugl!

Dupree

• Gjest
« Svar #14 på: 17. mars 2015, 16:11:44 »
Heh. Nå har det skjedd noe med den. Den har skiftet farge, og er nå gyllenbrun. Huden er ikke lenger som den var, men virker hardere, og jeg ser ikke noe til beina lenger.  :o

Det tyder vel på at den er i ferd med å forpuppe seg. Får vel sjekke et par ganger om dagen fra nå ...

Og jeg håper puppestadiet er langvarig; det er ikke noe særlig å ha en sommerfugl flaksende rundt innendørs med seks katter i huset. Tipper den får et kort liv dersom det blir slik.

Bare sommeren kommer tidlig, så jeg kan slippe den ut ...