Skrevet av Emne: Logisk kapitalist  (Lest 2066 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget shonny

• Aviare necesse est (også metaforisk)
    • write.one
Logisk kapitalist
« på: 12. mars 2015, 23:29:59 »
Ok, dustete tittel, men snutten jeg landet på ved et tilfelle er veldig bra, og fornuftig. Og tatt i betraktning at det er en av de superrike som presenter den,  så er den så absolutt verdt en ettertanke. Selv om dette antagelig er feil forum (unnskyld dersom det er noen superrike her), så er det vel noen som vil finne den interessant.
https://www.youtube.com/watch?v=CKCvf8E7V1g
Skepsis - når viten er viktigere enn tro
Theology ... is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. - Robert A Heinlein
"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt."
-Bertrand Russell

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
Sv: Logisk kapitalist
« Svar #1 på: 13. mars 2015, 13:45:36 »
Årevis med altier som poster youtubelenker i hytt og gevær, har hos meg medført en instinktiv uvilje mot å trykke på videolenker hvis det ikke postes en oppsummering eller forklaring på hva den inneholder. Du skriver at den er veldig bra og fornuftig, og at den er verdt ettertanke, men du skriver ikke hva som er bra med den eller hva som er så fornuftig. Du gir ikke engang en enkel beskrivelse av innholdet eller en gjengivelse av eventuelle argumenter.

Håper at det er en timelang video om hamskiftende reptiler, hvis ikke blir jeg skuffet.

Utlogget shonny

• write.one
« Svar #2 på: 13. mars 2015, 14:05:42 »
Dersom du har problemer med å forstå hva jeg skrev, så kanskje det hadde vært en idé å sjekke videoen først? En er ikke forpliktet til å se hele om det ikke interesserer, men det har du kanskje ikke forstått? Og betegnelsen 'snutt' tilsier normalt at det som omtales er kortfattet.
Hvorfor aggressiv? Liker ikke å bli slått i hartkorn med eller omtalt nedsettende som 'altie'! Og min mening om deg er videre forsterket av etterslengt tåpelig kommentar!
Theology ... is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. - Robert A Heinlein
"The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt."
-Bertrand Russell

Utlogget IvarTJ

• A-spies HQ Norway
« Svar #3 på: 13. mars 2015, 14:36:35 »
Presentasjonen argumenterer mot ideen om at rike kapitalister er de reelle jobbskaperne. I stedet er behov sammen med mulighet til å kompensere en jobbskaper. Rike har nødvendigvis ikke større behov å tilfredstille enn folk flest, derfor ville ikke deres større andel av kapital tjene jobbskapning.

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #4 på: 13. mars 2015, 14:45:19 »
Dersom du har problemer med å forstå hva jeg skrev, så kanskje det hadde vært en idé å sjekke videoen først? En er ikke forpliktet til å se hele om det ikke interesserer, men det har du kanskje ikke forstått? Og betegnelsen 'snutt' tilsier normalt at det som omtales er kortfattet.
Hvorfor aggressiv? Liker ikke å bli slått i hartkorn med eller omtalt nedsettende som 'altie'! Og min mening om deg er videre forsterket av etterslengt tåpelig kommentar!

Var ikke meningen å virke aggressiv  :)

Jeg synes bare du kunne gitt en beskrivelse av hva videosnutten handler om. Aka "her er en video av en antilope som jager vekk en flokk hyener" eller "her forteller David Icke om hvordan den britiske dronningmoren morpher seg om til en menneskespisende iguan", isteden for "sjekk denne videoen, den er bra".

En youtube-lenke uten noen nærmere beskrivelse er et dårlig grunnlag for å diskusjon. Jada, jeg kan klikke på den og se meg gjennom 5 minutter med en kar som prater eller en antilope som traver over savannen eller en kjendis som snubler på vei opp rulletrappen, og så kan jeg gjøre meg opp en mening og rapportere tilbake til diskusjonstråden.

Jeg omtalte deg ikke som en altie, men jeg forklarte min uvilje mot å trykke meg inn på kryptiske videolenker som visstnok skal være verdt å se på, uten noen forklaring på hvorfor.

Utlogget shonny

• write.one
« Svar #5 på: 13. mars 2015, 15:39:53 »
Logisk kapitalist i tittelen burde tenne et lys. Siden denne videoen er av en heller uvanlig superrik så jeg ingen grunn til å ta bort overraskelsen. For jeg tror det er en argumentasjon som 'vi vanlige' ikke hadde forventet fra det holdet. Og den er etter min mening forfriskende. Men ingen vits å starte en diskusjon med noen som ikke har sett den, - eller hur?
En annen ting er at med dagens hurtige internett-forbindelser, så anser jeg det ikke særlig problematisk å klikke på noe som viser seg å være uten interesse. Omtrent som å myse på det som er umiddelbart under en overskrift i aviser.
Nok om det noen som har sett snutten, og har noen tanker om de hjemlige forhold? Vi mangler jo ikke lenger disse som har karret til seg langt mer enn de trenger, og som Nick Hanauer sier, ikke skaper fler jobber, men altfor ofte det motsatte, eller flere dårligere betalte jobber. Sosialisme er ikke noe godt svar på de sosiale problemer som finnes, men sosial rettferdighet vil hjelpe langt på vei.
-Bertrand Russell

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #6 på: 14. mars 2015, 10:00:48 »
Ok, har nå sett videosnutten. Investoren Nick Hanauer mener at de superrike er resultatet av et finansielt økosystem som opprettholdes av middelklassens konsum. Derfor er det middeklassen som egentlig skaper jobbene, og ikke de superrike på toppen, siden de som investerer, eier, driver og profiterer på private selskaper er avhengige av at middelklassen er velstående nok til å konsumere produktene de lager og selger. Kort sagt: hvis middelklassen trives så vil de superrike trives. Og hvis den økonomiske ulikheten blir for stor, så taper både overklassen og middelklassen på det. Hanauer mener at alle dermed vil tjene på at de superrike investorene skattlegges mer.

Denne videoen skapte forøvrig kontroverser og ble trukket av TED Talk, da det var valgår, og Hanauers argumentasjon om skattlegging ifølge TED fungerte som en partisk valgkampanjetale for Demokratene.

Selv ble jeg ikke så veldig overbevist av videosnutten. På tross av noen interessante beskrivelser av det finansielle systemet som et økosystem av gjensidig avhengighet, så bunnet det hele ut i en partipolitisk propaganda for økte skatter. At Hanauer selv er rik synes jeg ikke gjør noe fra eller til, da det er plenty av rike investorer, bedriftseiere og formuende som av forskjellige grunner støtter både det demokratiske partiet og økt skattlegging - det er ikke noe uvanlig eller noe unntaksmessig ved det.

Om hjemlige forhold: alle norske politiske partier fra SV til FrP kunne man med amerikanske øyne fint plassert innenfor det demokratiske partiet, altså som forskjellige nyanser av sosialdemokratisk blandingsøkonomi. Overførbarheten lider imidlertid under at det politiske landskapet og de politiske tradisjonene er nokså forskjellige mellom USA og velferdsstatene i nordvesteuropa.

Utlogget John E

« Svar #7 på: 14. mars 2015, 10:34:24 »
Årevis med altier som poster youtubelenker i hytt og gevær, har hos meg medført en instinktiv uvilje mot å trykke på videolenker hvis det ikke postes en oppsummering eller forklaring på hva den inneholder. Du skriver at den er veldig bra og fornuftig, og at den er verdt ettertanke, men du skriver ikke hva som er bra med den eller hva som er så fornuftig. Du gir ikke engang en enkel beskrivelse av innholdet eller en gjengivelse av eventuelle argumenter.

Håper at det er en timelang video om hamskiftende reptiler, hvis ikke blir jeg skuffet.

Jeg er helt enig med Behemoth. Jeg selv henter aldri frem tekster representert ved linker hvis jeg ikke på forhånd får en minimumsantydning om hva de handler om. Jeg har andre ting og bruke tiden på. Det er ikke nok å si at teksten er interessant. For det er veldig subjektivt. Derfor leste jeg ikke den bloggen det var referert til, og det har jeg heller ikke gjort nå. Det er tilstrekkelig for meg hva de etterfølgende innleggene har avslørt. 

Utlogget shonny

• write.one
« Svar #8 på: 14. mars 2015, 11:19:13 »

Jeg er helt enig med Behemoth. Jeg selv henter aldri frem tekster representert ved linker hvis jeg ikke på forhånd får en minimumsantydning om hva de handler om. Jeg har andre ting og bruke tiden på. Det er ikke nok å si at teksten er interessant. For det er veldig subjektivt. Derfor leste jeg ikke den bloggen det var referert til, og det har jeg heller ikke gjort nå. Det er tilstrekkelig for meg hva de etterfølgende innleggene har avslørt.
Så du er stort sett fornøyd med å tro på annenhånds informasjon? Slik at du aldri baserer kunnskaper på direkte kilder, men hva andre syns om kildene? Forøvrig heter det "Jeg har andre ting å bruke tiden på." Lære å lese, for eksempel, da YouTube ikke har blogger?
-Bertrand Russell