Skrevet av Emne: Leserinnlegg media ikke vil publiserere  (Lest 4249 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Erik Strand

Leserinnlegg media ikke vil publiserere
« på: 18. mars 2015, 14:33:49 »
I valgkampen 2013 hadde jeg gleden av å være 1. kandidat for Kystpartiet i Buskerud. Jeg brukte anledningen til å ta opp alvorlige temaer som korrupsjon og maktmisbruk i Norge. Med bl.a. henvisning til Bygdepost-saken begrunnet jeg at forholdene hva gjelder maktmisbruk i Norge og manglende mulighet til å komme til orde i media med påvisning, er så graverende at saksfeltet burde bli det viktigste i valgkampen. Det viste seg at media i Buskerud ikke viste den helt store entusiasmen for en anledning til å ta dekke dette saksfeltet. Men jeg fikk ihvertfall muligheten til å legge frem budskapet for ca. 6000 skoleelever, samt ikke minst en verdifull dokumentasjon av at avisene ikke vil gi spalteplass til innlegg om visse forhold.

Med en hederlig unntagelse, Hallingdølen, ville ikke avisene i Buskerud engang slippe til en stortingskandidat i spalten for leserinnlegg. Etter at jeg fikk et innlegg på trykk i Hallingdølen, forsøkte jeg Laagendalsposten. Jeg skrev et innlegg som man kan lese på http://www.fampo.info/laagendalsposten.html. Som det går frem av lenken, ønsket ikke Laagendalsposten å trykke dette innlegget. Begrunnelsen fra avisen var kort og godt at: "Vurderingen er at dette har begrenset interesse for Laagendalspostens lesere".

Jeg forsøkte så Drammens Tidende (DT). I innlegget jeg sendte den avisen, kunne jeg vise til at et lignende innlegg hadde blitt refusert i Laagendalsposten. Innlegget til Drammens Tidende kan leses her: http://www.fampo.info/et_innlegg_drammens_tidende_ikke_ville_trykke.html. Et par uker gikk uten at jeg så innlegget på trykk. Jeg sendte så ene-post til Drammens Tidendes samfunnsredaktør Odd Myklebust og spurte om det var så at DT ikke ville trykke innlegget. Jeg fikk da følgende svar:

"Hei, vi kommer dessverre ikke til å trykke dette innlegget. Folk må mene hva de vil, men faktagrunnlaget og bakgrunnen for meningene må stemme noen lunde, og det gjør de ikke i dette tilfellet. Du kan jo spørre redaktøren selv som ble oppsagt. Hun vil heller ikke kjenne seg igjen i din beskrivelse av denne saken."

I og med at Myklebust her kom med en beskrivelse av virkeligheten som er ganske annerledes enn det jeg uttrykker i mitt innlegg, utfordret jeg ham i et tilsvar til å begrunne det han skrev om manglende faktagrunnlag. Jeg nevnte at jeg ville skrive om at leserinnlegget ble refusert, på Fampos sider, og at jeg var villig til å publisere et tilsvar fra Myklebusts side. Jeg fikk aldri noe svar.

Så skrev jeg et innlegg i Ringerikes Blads Origo-sone hvor jeg kommenterte at innlegget ble refusert i Drammens Tidende. Det innlegget ble ganske raskt fjernet. Den saken kan man lese om her: http://www.fampo.info/slettet_innlegg.html.

Også etter valgkampen i 2013 har det kommet et par eksempler på at aviser sletter eller refuserer innlegg som tar opp forhold som går på maktmisbruk/konspirasjoner. I fjor sommer publiserte Bygdeposten, en lokalavis i Buskerud, flere artikler om betenkelige forhold i det lokale barnevernet. Det førte til at et par politikere stod frem i avisen og uttalte at de var bekymret for flere enkeltsaker i barnevernet. Den ene av de to politikerne var stortingsrepresentant Morten Wold (FrP). Wold er tidligere journalist i DT. I forbindelse med Bygdepost-saken (saksforholdet rundt oppsigelsen av ansvarlig redaktør i Bygdeposten i 2000) skrev Wold en artikkel om nettopp denne saken. Hvis man blar ned til side 72 i Dag Hiåsens rapport Ytringsfrihetens pris i Det skjulte Norge (www.fampo.info/ytringsfriheten.pdf), vil man se at Hiåsen påviser at Wold kommer med flere usannheter om denne saken.

Jeg valgte å legge inn en kommentar på nettstedet MidtiBuskerud.no, hvor jeg viste til Wolds uttalelser i Bygdeposten og hva han har bedrevet tidligere. Jeg advarte mot at det kunne bli skapt en uriktig forventning om at nå ville politikere rydde opp i forholdene. Dette innlegget ble også raskt fjernet, noe jeg har skrevet om her: http://www.fampo.info/sensurert_av_midtibuskerud.no.html.

Så til sist kommer vi til min lokale avis, Tønsbergs Blad. I juli i fjor sendte jeg avisen et innlegg hvor jeg blant annet skrev om hvordan jeg ble refusert og sensurert i valgkampen, og om innlegget som ble slettet i MidtiBuskerud. For første gang opplevet jeg at Tønsbergs Blad ikke ville trykke et innlegg fra undertegnede. Det tok imidlertid noe tid før jeg fikk bekreftet og begrunnet at avisen ikke ville trykke innlegget. I januar i år fikk jeg imidlertid denne forklaringen fra redaktør Morten Wang: "Tønsberg Blad er en lokalavis for Tønsberg-distriktet, og prioriterer derfor den lokale debatten. Dette innlegget hører hjemme i Buskerud. Det er forklaringen på at det ikke er, eller kommer til å bli brukt i TB."

En interessant ting med begrunnelsen for ikke å trykke innlegget, er at Tønsbergs Blad ofte har tatt inn innlegg som omhandler nasjonale eller endog internasjonale forhold.

Man kan oppsummere med at det er visse saksforhold mange norske aviser ikke vil la bli omtalt. Begrunnelsen kan variere, men virkningen er den samme.

Utlogget Hardy

Sv: Leserinnlegg media ikke vil publiserere
« Svar #1 på: 18. mars 2015, 23:54:02 »
Interessant å lese at din egen lokalavis trykker alt du sender dem, med unntak for et innlegg som ikke var relevant for ditt hjemfylke.

Med det som bakgrunn er du kanskje blant de mer priviligerte.

At Kystpartiet i Buskerud ikke ble prioritert så høyt blant aviser i Buskerud kan vel ha sin helt naturlige forklaring. Hvor mye kyst har Buskerud? Og hvor langt unna var dere mandat?

At du i tillegg prøvde å få oppmerksomhet til ditt parti ved å dra frem en omstridt sak 13 år tilbake høres ikke ut som et vinnertriks. Hadde du hatt en god sak, hadde du sikkert hatt noen nyere eksempler.
« Siste redigering: 19. mars 2015, 00:10:00 av Hardy »
Livet er den største av alle overraskelser.

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #2 på: 19. mars 2015, 00:31:00 »
At Kystpartiet i Buskerud ikke ble prioritert så høyt blant aviser i Buskerud kan vel ha sin helt naturlige forklaring. Hvor mye kyst har Buskerud? Og hvor langt unna var dere mandat?
Av landets 100 915 km. kystlinje ligger 123 i Buskerud.
http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_geografi
http://www.bfk.no/om-buskerud1/om-buskerud2/buskerud-i-tall/
Kystpartiet i Buskerud fikk 135 stemmer ved stortingsvalget i 2013. For å sikre seg et mandat ville de trengt i overkant av 13500. Altså mer enn 100 ganger så mange stemmer som de fikk.
https://no.wikipedia.org/wiki/Stortingsvalget_2013_i_Buskerud
« Siste redigering: 19. mars 2015, 00:33:17 av MAC-hiavelli »

Utlogget frenchisbacan

« Svar #3 på: 25. mars 2015, 00:06:05 »
Det er vanskeleg å gjera gamle saker dagsaktuelle igjen, noko også Erling Folkvord opplevde med cruisebillettane til riksrevisor Per Kristian Foss. Billettane han fekk av Atle Brynestad hadde då gått ut på dato for ti år sidan. Sjølv om Per Kristian Foss openbart hadde vorte dømd for korrupsjon i dag, for det heile forbi nokså stille. Kall det gjerne ein konspirasjon, eg kallar det snøen som fall i fjor - eller for ti år sidan. Hadde Folkvord tipsa om cruisebillettane i det Per Kristian Foss og kona sat ved kapteinen bord, ville Foss' politiske karriere vore over. Dropp konspirasjonen, og arbeid heller for å skrive om dagsaktuelle tema. Det er nok å ta av, noko den pågåande, noko ferskare, Yara-saka vitnar om. Myndigheitene lukkar ikkje augene, men det må då vera ferskt nok til å ikkje vera forelda...
« Siste redigering: 25. mars 2015, 00:08:01 av frenchisbacan »

Utlogget Erik Strand

« Svar #4 på: 18. oktober 2015, 13:16:28 »
Hvis man ser på innlegget jeg sendte til Drammens Tidende under valgkampen (jeg gjentar lenken her: http://www.fampo.info/et_innlegg_drammens_tidende_ikke_ville_trykke.html), ser man at jeg rett nok har fokusert på en sak fra 13 år tidligere.  Dette var imidlertid gjort sammen med en kortfattet generell beskrivelse av forholdene i 2013 (som jo er det vesentlige). Dette var tross alt leserinnlegg, hvor man har et begrenset antall tegn til rådighet.

Mens jeg er helt enig i at nyere eksempler er å foretrekke, er ikke det en regel helt uten unntagelser. Noe av det som gjør Bygdepost-saken såpass interessant mange år etter, er at saken er med på å forklare og illustrere hvordan påviselige saker som dreier seg om maktmisbruk i Norge, ikke blir tatt opp av media i dag. I denne forbindelse er det interessant hvordan denne saken, som formelt sett ble avsluttet i 2001, reaktualiseres gjennom påstander fra debattredaktøren i Drammens Tidende.
I begrunnelsen han gav for ikke å trykke innlegget (se lenken over), finner vi svært lite om enkelte av de forklaringene som noen gir her i tråden for at innlegget ble refusert (gammel sak, Buskerud i liten grad et kystfylke, Kystpartiet har liten oppslutning i fylket). Tvert imot viser jeg i mitt innlegg over til hvordan DTs samfunnsredaktør uttalte seg om en alvorlig sak.

Også i Ringerikes Blads tilfelle var det innholdet i innlegget som gjorde at det ble slettet, se http://www.fampo.info/slettet_innlegg.html. Spesielt disse to tilfellene bekrefter at det er visse temaer media ikke vil ta opp. I tilfellet Ringerikes Blad var det dessuten snakk om et internettforum, og slikt som plass og partiets størrelse skulle være lite relevant.

I ettertid har det også kommet til et nytt eksempel på at avisenes debattfora sletter innlegg om visse temaer. Denne gangen gjaldt det ingen ringere enn VG. Mere om den saken på Kystpartiet i Vestfolds blogg: https://kystpartietvestfold.wordpress.com/2015/04/21/slettet-pa-vg-debatt/.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #5 på: 23. oktober 2015, 08:26:06 »
Hvor mange steder har du postet dette hvor det, som her, ikke har blitt slettet?

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #6 på: 25. oktober 2015, 12:37:33 »
Beklager at det har tatt litt tid å reagere på denne tråden, men altså: Trådstart er omfattende og innholdsrik, men sier ingenting om hva som ønskes diskutert. Jeg ber Erik Strand om å klargjøre dette.

Minner om at Skepsisforumet er en del av skepsis.no, og som sådan også forholder seg til pressens Vær Varsom-plakat. I og med at det kan være forhold knyttet til personvern som gjør at trådstarter ikke har vært tydeligere ber jeg om at Erik Strand kontakter meg via PM før videre posting i tråden.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator