Skrevet av Emne: Severin må lære seg å hogge ved  (Lest 2741 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ikkeno

Severin må lære seg å hogge ved
« på: 19. mars 2015, 11:36:24 »
Så på denne TV-serien her en dag.
http://www.nrk.no/mr/severin-bur-pa-veglaus-gard-1.12250968
Sitat
Sist gong bonden Severin Rønes (32) var på tv, tok han damene med storm. Mannen som bur på ein veglaus gard, vart nedlesst med friarbrev. No dukkar han igjen opp på skjermen.

Masse bra tips å få for byfolk som vil prøve seg som småbrukarar, men det ergrer meg voldsomt å se at han ikke kan hogge ved. Du må bruke en lett øks med langt skaft. Hvis kubben ikkje blir kløyvd ved første forsøk, snur du øksa i lufta og slår øksehammaren i stabben. Håper han har naboer som kan lære han dette.

Dupree

• Gjest
Sv: Severin må lære seg å hogge ved
« Svar #1 på: 19. mars 2015, 16:20:56 »
Man finner gjerne ut av det selv etter hvert også ... ;D

Flott gjort å satse på et sånt liv, forresten! Minner mye om da jeg vokste opp nord i landet. Jeg bare gliser når avisene er fulle av "bygd isolert i to dager" og sånt om vinteren. Herrejemini.

Utlogget John E

« Svar #2 på: 20. mars 2015, 10:34:51 »
Til ikkeno,

Morsomt emne. Men hugstmetoden som du anbefaler gjelder nok ikke ubetinget. Min erfaring med vedhugst tilsier at hvis selve øksen er tyngre enn kubben så lar man kubben treffe stabben først. Hvis derimot kubben er tyngre enn øksen, så er det mest effektivt å gjøre det slik du foreslår. Den metoden du foreslår vil ikke virke hvis kubben er veldig lett, samtidig som den er kronglet med mange kvister.

Utlogget ikkeno

« Svar #3 på: 20. mars 2015, 11:30:31 »
Den metoden du foreslår vil ikke virke hvis kubben er veldig lett, samtidig som den er kronglet med mange kvister.
Helt riktig tenkt av deg. Vi må passe på å kløyve veden når den er våt, slik Severin gjorde det. Da blir små kubber kløyvde ved første forsøk.

For å finne den riktige metode for større kubber må vi lage en matematisk modell for vedkløyving. En enkel modell kan lede oss på rett vei. Kløyveflaten på en vedkubbe er proposjonal med radien. Volumet og bevegelsesenergien til vedkubben er proposjonal med kvadratet av radien. Vi ser da straks at for store kubber får vi en stor gevinst når kubben er øverst når kubbe og øks blir slått mot stabben.

Utlogget kingvald

« Svar #4 på: 20. mars 2015, 13:20:57 »
Som John E sier, så er det ikke noe fasitsvar på vedkløving. Som ikkeno påpeker kan kløving før tørking være lurt. Og vekta til øksa kontra kubben påvirker. Og hvor rettvokst kubben er.

Kjell Ingvaldsen

Dupree

• Gjest
« Svar #5 på: 20. mars 2015, 16:57:19 »
Er det ikke sånn at gran lønner det seg å kløyve rå, mens bjørka er lettere å kløyve tørr?   ???

Og størrelse og vekt på kubbene har da også litt å si. I hvert fall når kubbene har 60 årringer og man ikke klarer å løfte dem uten å bruke begge hender ... (Jeg ga opp, og la dem i en dekorativ haug der alskens småkryp har funnet et hjem.)

Utlogget kingvald

« Svar #6 på: 20. mars 2015, 20:29:44 »
Kronglete fjellbjørk er i alle fall best å kløve rå. Nesten umulig når den er tørr.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget frenchisbacan

« Svar #7 på: 25. mars 2015, 00:13:01 »
Så klart burde han hatt ei lengre øks, men han burde også hatt noko tørrare ved. Det var som om kubbane saug seg fast i øksehammaren, der han stod og hogg. Vondt og sjå på var det.

Utlogget kingvald

« Svar #8 på: 25. mars 2015, 04:35:39 »
Jeg har ikke sett Severins vedhogst, så jeg kan ikke uttale meg om den spesifikt

Men mine egne erfaringer, med fjellbjørk, er at det er når den har blitt for tørr at den "suger seg fast" i øksa. Kløver du kronglete fjellbjørk bør det gjøres mens den er fersk og rå, og så tørke man den ferdigkløvd.

Kjell Ingvaldsen