Skrevet av Emne: Stadig smartere?  (Lest 3459 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
Stadig smartere?
« på: 21. mars 2015, 06:39:20 »
Det er ganske vanlig å tro at mennesker er smartere nå enn før.

Vi kan mer, vet mer, lever lengre, osv. -- hvilket i oversettelse betyr at vi har tilgang til flere data og bedre medisin (eller rettere sagt medisin i det hele tatt) men er det ikke, fra et elementært darwinistisk ståsted, rimeligere å anta at mennesket som art hadde større behov for pragmatisk næringsvett før enn nå... og derfor kan tillate seg å sende hjernen på ferie?

Kort sagt: Jeg er personlig av den oppfatning at mennesker blir dummere og dummere, ikke det motsatte.

Argumenter?

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
Sv: Stadig smartere?
« Svar #1 på: 21. mars 2015, 08:19:07 »
Bias

Utlogget IvarTJ

• A-spies HQ Norway
« Svar #2 på: 21. mars 2015, 11:53:59 »
Dette er et emne som tas opp i komediefilmen Idiocracy, som spiller på teorien om at mer intelligente mennesker får færre barn og at det dermed foregår en devolusjon av intelligens. Man blir kanskje ikke stort klokere av å se den, men jeg synes dog den var morsom.

En relevant Wikipedia-artikkel er 'Fertility and Intelligence'.

Dupree

• Gjest
« Svar #3 på: 21. mars 2015, 15:26:26 »
Det bare virker slik fordi vi ikke er mentalt modne for sosiale media og kommentarfelt.

Utlogget frenchisbacan

« Svar #4 på: 25. mars 2015, 00:15:02 »
... Jeg er personlig av den oppfatning at mennesker blir dummere og dummere, ikke det motsatte.
Du burde prøve og bytte miljø.

Utlogget kingvald

« Svar #5 på: 25. mars 2015, 04:40:41 »
... Jeg er personlig av den oppfatning at mennesker blir dummere og dummere, ikke det motsatte.
Du burde prøve og bytte miljø.
Men hva med at det virker som om de miljøer man da må bytte til blir færre og færre, og stadig mindre?

Kjell Ingvaldsen

Ps
Og ikke for å stjele jobben fra vår kjære "gramatikknazi", men er det ikke "prøve å bytte"?
Ds

Utlogget frenchisbacan

« Svar #6 på: 25. mars 2015, 22:46:11 »
Nein!