2

Skrevet av Emne: Australia fratar vaksinemotstandere barnetrygden.  (Lest 1707 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget MAC-hiavelli

Australia fratar vaksinemotstandere barnetrygden.
« på: 12. april 2015, 15:34:45 »
Siden vaksinemotstand ikke bare medfører folkehelseproblemer, men også økonomiske utgifter, har australske myndigheter vedtatt at foreldre som nekter å vaksinere sine barn kan straffes på pungen.
I Australia må alle barn vaksineres for å få tilgang til enkelte støtteordninger, dersom foreldrene ikke fyller ut et skjema hvor de protesterer mot vaksineringen av personlige, filosofiske eller religiøse årsaker.
Dette kalles et samvittighetsskjema, og er det regjeringen nå skal fjerne.

- Dette betyr at vaksinemotstandere ikke vil få tilgang til disse trygdeytelsene, sier Abbott til avisa.

Familier som ikke vaksinerer barna sine, kan da tape rundt 17 000 kroner per barn, fordi de mister tilgang til forskjellige barnetrygdordninger.
Og videre:
Sitat
39 000 australske barn under sju år er per i dag ikke vaksinert, ifølge Daily Telegraph.
- Vi er et fritt land og vi er for et fritt samfunn, men det betyr ikke at du får ta skattebetalernes penger hvis du ikke vil følge reglene, sa den australske helseministeren, Scott Morrison, nå nylig.

Det vil fortsatt være mulig å nekte vaksinasjon på religiøst eller medisinsk grunnlag, men dette krever at du er medlem av et trossamfunn eller at du får en formell søknad godkjent av myndighetene. Regjeringa håper at de nye reglene skal tre i kraft 1. januar 2016.

- Det er opp til familiene selv om de velger å vaksinere barna sine. Det er statens mening, med bakgrunn i de alle beste helserådene og forskningen, at de bør gjøre det. Men hvis en familie ikke velger det, så gjør det valget at de mister retten på stønader som går på skattebetalernes regning. Spesielt når barna deres plasseres sammen med barn fra familier som velger å vaksinere, sier helseministeren.

Kan dette være noe for Norge? Helseministeren sier nei.
Sitat
Norges helseminister Bent Høie har avvist at det vil bli aktuelt å innføre tvungen barnevaksinasjon i Norge.

- Hvis vi innfører tvang, så risikerer vi at skeptikerne svarer at det kommer fordi man ikke har gode nok argumenter for å vaksinere frivillig. Det kan bli snakk om fritak eller at vaksinasjon ikke følges opp. På sikt kan det føre til lavere oppslutning, sa Høie i Stortingets spørretime 4. mars i år.

Utlogget Pernille Nylehn

• Global Moderator
    • Bloggen min
Sv: Australia fratar vaksinemotstandere barnetrygden.
« Svar #1 på: 12. april 2015, 20:22:49 »
Helt uakseptabelt og usmakelig. Da kunne man like gjerne ta barnetrygden fra folk som røyker, bruker rusmidler, fyllekjører eller har dårlig kosthold. Vi lever i et fritt og demokratisk samfunn, slike tvangstiltak minner om samfunn og historiske perioder vi helst ikke vil sammenlignes med.
Medlemmer av foreningen Skepsis har en mindre aura, dvs. et mer innskrenket bevissthetsfelt, enn den øvrige befolkningen.

Else Egeland, healer og Cand.San.

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
Sv: Australia fratar vaksinemotstandere barnetrygden.
« Svar #2 på: 12. april 2015, 22:20:39 »
I første omgang vil jeg gjerne lenke til opphavet til Dagbladets historie. Utgangspunktet synes å være en kampanje 'No jab no play' som ble startet av de to australske avisene The Sunday Telegraph og The Daily Telegraph. Kampanjens ambisjon var å tette smutthullet. 12. april fikk kampanjen svar fra det liberale partiet i Australia, og det er dette svaret som er utgangspunktet for Db sitt oppslag.

Det er mange skeptikere med ulike meninger om dette der ute - her er et lite utvalg fra en lukket og hemmelig Skeptikergruppe på Facebook med over 2 500 medlemmer*:
Sitat
Skeptiker #1 Vaksinasjonsnekt kan påføre samfunnet ekstra kostnader så da bør du betale for det i såfall mener nå jeg.

Skeptiker #2 Er vaksinedekningen like god i Australia som i Norge?

Skeptiker #3 Dette er å straffe barna for foreldrenes synder, det er ikke greit.

Skeptiker #4 Dette er å gå for langt. Men man kan godt nekte uvaksinerte barn å gå i barnehage.

Skeptiker #1 Vaksinasjonsnenekt kan straffe barn for syndene til andre barns foreldre.

Skeptiker #3 Jeg ville heller støtta å tatt fra foreldrene barna, barna er ikke med på foreldrenes galskap og burde ikke bli redusert til å sitte hjemme i ensomhet imens de indoktrineres videre i galskapen.

Skeptiker #3 men sånn på den praktiske siden, helt greit å holde uvaksinerte barn ute fra barnehagen for å verne om de andre barna, men det burde ikke stoppe der liksom

Skeptiker #5 De straffer vel ikke barna, det er foreldrene som får støtten.

Skeptiker #3 ja, men foreldrenes økonomi = barnas ernæring og muligheter

Skeptiker #6 Kan være et bedre og tydeligere virkemiddel å nekte uvaksinerte i barnehage/skole - men igjen så straffer det barna.

Skeptiker #3 Synes godt at barn kan vaksineres mot foreldrenes vilje i grunnen, det burde slettes ikke være opp til foreldrene å ta en avgjørelse på dette.

Skeptiker #7 De har noen lommer i Australia med ekstremt lav vaksinedekning, pg har hatt en rekke dødsfall av kikhoste. Husler naboen min i Sydney var skikleøig forbannet, en av disse lommene var ikke mange km unna der vi bodde, og det hadde nylig vært kikhoste-epidemi..Tror det var 8 babyer som døde den gangen midten/slutten av 1980- tallet.

Skeptiker #8 Jeg synes slike ordninger med insentiver/disinsentiver er helt ok. Å ikke vaksinere barna sine har potensielt store konsekvenser for barna og alle barna rundt. Samtidig bør man ikke tvangsvaksinere. Dette er derfor en god mellomting (til tross for at Tony Abbott selv er en fullstendig idiot)

Siden jeg først skjener innom Facebook i tråden vil jeg anbefale disse to gruppene:
https://www.facebook.com/groups/174989867948/
https://www.facebook.com/groups/345282602337877/

Min personlige oppfatning av dette er at jeg er enig med Pernille Nylehn, men at jeg er for tiltak som sikrer høy nok vaksinegrad ved behov. Det vil si at dersom vaksinedekningen synker under et på forhånd angitt tall bør man vurdere å innføre tiltak som gjør at den øker. Om dette skal være pisk (påbud og advarsler om straff ved brudd) eller gulrot (økonomiske bonuser - skattelette, reduserte avgifter i barnehager etc. etc.) er jeg ikke helt sikker på, men mener det må vurderes i forhold til den aktuelle sykdommen og farene knyttet til den.

Uansett: Det som skjer i Australia er en konsekvens av omfattende antivaksinekampanjer, noe som igjen har gitt utbrudd av sykdommer som enten har vært utryddet eller holdt i sjakk. Vi ser altså at antivaksinistene blir sin egen verste fiende, fordi samfunnet som helhet (representert ved et politisk flertall) kan komme til å svare med slike tiltak dersom de får nok gjennomslag. Slik sett mener jeg vi bør se på denne historien fra Australia som en relevant advarsel - sånn går det hvis vi lar antivaksinistene i Norge få gjennomslag.

Helt uakseptabelt og usmakelig. Da kunne man like gjerne ta barnetrygden fra folk som røyker, bruker rusmidler, fyllekjører eller har dårlig kosthold. Vi lever i et fritt og demokratisk samfunn, slike tvangstiltak minner om samfunn og historiske perioder vi helst ikke vil sammenlignes med.
Folk som bruker rusmidler og har barn kan risikere å miste omsorgen for egne barn (inkludert barnetrygden), fyllekjørere kan (og bør) bli fratatt førerkortet - men ikke barnetrygden. Røykere og altetere er dårlige forbilder for sine barn, men barna deres påvirkes i motsatt retning av både skole og resten av offentligheten. Konklusjon; jepp, men noen av de du nevner kan altså få reaksjoner knyttet til sine barn dersom det de holder på med skader dem. Det er en tricky balansegang, men den må gjøres og den beste måten å gjøre dette på i et fritt og demokratisk samfunn er ved god og riktig informasjon.

*: Ettersom gruppa er både lukket og hemmelig er navnene anonymisert, først og fremst fordi dette er gjengitt uten å ha spurt om tillatelse. Imidlertid er ei gruppe med over 2 500 medlemmer såpass stor at den - rent teknisk-juridisk - er å regne som offentlig, noe også ytringene i den er.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator