harm

Skrevet av Emne: Hvorfor er du medlem av Human-Etisk Forbund?  (Lest 2608 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Neptun

Hvorfor er du medlem av Human-Etisk Forbund?
« på: 13. april 2015, 22:25:05 »
Mange her er visst medlem av Human Etisk forbund.
Hva er motivasjonen din for medlemsskapet?

Er det kampsakene eller livssynet i første rekke som gjør at du er medlem?
Vil du fortsette å være medlem hvis stat og kirke skiller lag?

Betyr ritene mye for dere?
Er konfirmasjonen som rite viktig uavhengig hva kirker og andre trossamfunn velger å gjøre med sine riter?

Hva er det med det Human Etiske livssynet som er verdifullt i ditt liv?

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
Sv: Hvorfor er du medlem av Human-Etisk Forbund?
« Svar #1 på: 14. april 2015, 15:09:59 »
Opprinnelig var den viktigste grunnen til at jeg meldte meg inn, flere år etter å ha meldt meg ut av DNK, at sekulære formål i samfunnet skulle tilgodeses i større grad.

Jeg fortsetter medlemsskapet fordi jeg i stor grad er enig i det offisielle grunnsynet.

Jeg tror ikke jeg ville benyttet meg av navnefesttilbudet, men gjort dette rent privat, som en del andre venner. Ditto for vielse. Men for gravferd fyller det en rolle jeg ikke kan se for meg å ta ansvar for personlig, og jeg tror konfirmasjonsundervisningen representerer noe svært nyttig, selv om selve riten slik den er i dag har minimal betydning enten den er religiøs eller sekulær.

Hva det er ved livssynet som er verdifullt er jeg ikke sikker på om jeg synes er et meningsfylt spørsmål. Jeg har ikke veid ulike livssyn og valgt det mest verdifulle. Jeg har levd et liv og fått inntrykk og impulser og tenkt tanker som har gjort at jeg har kommet fram til ideer og holdninger som stemmer noenlunde overens med human-etikken.

Utlogget Neptun

« Svar #2 på: 16. april 2015, 19:10:50 »
Jeg tar det at du først og fremst er med på grunn av pragmatiske grunner, og ikke så mye å forplante et livssyn. Riktig?

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #3 på: 19. april 2015, 01:15:30 »
Hva mener du med "forplante et livssyn"?

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #4 på: 19. april 2015, 11:45:35 »
Neptun: Spørsmålsstillingene dine er helt greie, og brukere som føler for det oppfordres til å svare. Men det hadde også vært fint om du sa noe om hvorfor du stiller spørsmålene og hva som er ditt forhold til dem og evt. dine svar, dersom du selv er medlem av HEF.

Kan samtidig understreke at selv om HEF og Skepsis har sammenfallende interesser og engasjement i mange saker, så er det to separate organisasjoner. Det er gode grunner til dét, én av dem er at Skepsis ikke promoterer et bestemt livssyn og er åpen for medlemmer fra alle livssyn.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget frenchisbacan

« Svar #5 på: 23. april 2015, 18:17:36 »
Eg er ikkje medlem, og einaste grunnen eg ser for å vera medlem er å avspise medlemsavgifta til DNK. I dag er det slik at DNK beheld støtta om ein meldar seg ut, og ikkje meldar seg inn i nytt "trussamfunn".

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #6 på: 23. april 2015, 23:03:52 »
Eg er ikkje medlem, og einaste grunnen eg ser for å vera medlem er å avspise medlemsavgifta til DNK. I dag er det slik at DNK beheld støtta om ein meldar seg ut, og ikkje meldar seg inn i nytt "trussamfunn".
Nei. DNK får bevilgning over statsbudsjettet uavhengig av medlemsmassen. Men støtten til andre livssynssamfunn beregnes ut fra bevilgningen og medlemsmassen til DNK, så å melde seg ut øker beløpet de andre får per medlem.

Utlogget frenchisbacan

« Svar #7 på: 24. april 2015, 00:05:42 »
Takk for avklaring. Får vurdere utmelding på nytt då, men eg melder meg ikkje inn i HEF av den grunn.

Utlogget Neptun

« Svar #8 på: 28. april 2015, 19:59:58 »
Neptun: Spørsmålsstillingene dine er helt greie, og brukere som føler for det oppfordres til å svare. Men det hadde også vært fint om du sa noe om hvorfor du stiller spørsmålene og hva som er ditt forhold til dem og evt. dine svar, dersom du selv er medlem av HEF.

Tenker på humanisme er bra eller ikke, og hva mina medskeptikere tror

Kan samtidig understreke at selv om HEF og Skepsis har sammenfallende interesser og engasjement i mange saker, så er det to separate organisasjoner. Det er gode grunner til dét, én av dem er at Skepsis ikke promoterer et bestemt livssyn og er åpen for medlemmer fra alle livssyn.

Kan skepsis til å være et livssyn? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #9 på: 02. mai 2015, 12:41:42 »
Tenker på humanisme er bra eller ikke, og hva mina medskeptikere tror
Greit nok, selv om jeg kunne tenkt meg enda lit mer utdyping.

Kan skepsis til å være et livssyn? Hvorfor eller hvorfor ikke?
Dette spørsmålet er belyst i en hel drøss med tråder på forumet, blant andre:
'Hva er en skeptiker?'
'Hvorfor skeptiker?'
'Skepsis mot skepsis?'
'Skepsisbloggen om "Skeptikere, «sanne skeptikere» og organisert skepsis" '

... og sikkert enda flere.

Dermed skal ikke denne tråden brukes til å diskutere dét!
« Siste redigering: 03. mai 2015, 10:40:01 av Arman »
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator