Skrevet av Emne: Kari Jaquesson stiller spørsmål, men liker ikke svarene  (Lest 7081 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
Sv: Kari Jaquesson stiller spørsmål, men liker ikke svarene
« Svar #15 på: 19. juni 2015, 14:00:34 »
Hun får mye motbør også i kommentarfeltet der borte. Men en påstand er annerledes:

Sitat
Israel har faktisk gitt medisinsk hjelp til IS-krigere. hva sier det om Israels intensjoner for Levanten?

Noen som vet noe om dette?

Ikke egentlig, men jeg gjorde et lite søk. Den beste kilden som sier noe som ligner er

http://foreignpolicy.com/2014/06/11/exclusive-israel-is-tending-to-wounded-syrian-rebels/

Fokuset er vel mer på hvordan IDF søker forbindelse med mer moderate fraksjoner mot Assad (jeg ser også en del om tom al-Nusra, men dårligere kilder), og at israelske sykehus behandler åpenbare soldater uten å stille noe videre spørsmål. Fra artikkelen:

Sitat
Lt. Col. Peter Lerner, a spokesman for the IDF, said the Israeli government has provided medical assistance to more than 1,000 Syrians over the past 14 months. "We give medical aid to people who are in dire need," he said in a telephone interview. "We don’t do any vetting or check where they are from or which group they are fighting for, or whether they are civilians."

Søket forteller også at det er en helt vanlig påstand at Israel behandler soldater fra Daesh/IS/ISIS, at det delvis kommer fra rykter hos israelske drusere. De kildene jeg så fremme slike påstander tilhører gjennomgående det konspiratoriske hjørnet av nettet.

Hvilket selvsagt ikke betyr at det ikke kan finnes bedre kilder som vet og kan dokumentere noe, men det avslørtes ikke umiddelbart i søket mitt. Så et "hvordan og hvorfra vet du dét?" er sikkert på sin plass.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #16 på: 19. juni 2015, 17:14:13 »
Hun får mye motbør også i kommentarfeltet der borte. Men en påstand er annerledes:

Sitat
Israel har faktisk gitt medisinsk hjelp til IS-krigere. hva sier det om Israels intensjoner for Levanten?

Noen som vet noe om dette?

Ikke egentlig, men jeg gjorde et lite søk. Den beste kilden som sier noe som ligner er

[url]http://foreignpolicy.com/2014/06/11/exclusive-israel-is-tending-to-wounded-syrian-rebels/[/url]

Fokuset er vel mer på hvordan IDF søker forbindelse med mer moderate fraksjoner mot Assad (jeg ser også en del om tom al-Nusra, men dårligere kilder), og at israelske sykehus behandler åpenbare soldater uten å stille noe videre spørsmål. Fra artikkelen:

Sitat
Lt. Col. Peter Lerner, a spokesman for the IDF, said the Israeli government has provided medical assistance to more than 1,000 Syrians over the past 14 months. "We give medical aid to people who are in dire need," he said in a telephone interview. "We don’t do any vetting or check where they are from or which group they are fighting for, or whether they are civilians."

Søket forteller også at det er en helt vanlig påstand at Israel behandler soldater fra Daesh/IS/ISIS, at det delvis kommer fra rykter hos israelske drusere. De kildene jeg så fremme slike påstander tilhører gjennomgående det konspiratoriske hjørnet av nettet.

Hvilket selvsagt ikke betyr at det ikke kan finnes bedre kilder som vet og kan dokumentere noe, men det avslørtes ikke umiddelbart i søket mitt. Så et "hvordan og hvorfra vet du dét?" er sikkert på sin plass.

Det er det samme jeg har sett i diskusjoner andre steder på nettet. Ingen pålitelige kilder til annet enn at alvorlig sårede syrere får behandling.

Inge

• Gjest
« Svar #17 på: 19. juni 2015, 17:38:49 »
"Skeptikere" er søte.

Norsk politi har informanter og provokatører i Blitz, i Rødt, i islamske og diverse antimuslimske og antiislamske foreninger. I dyrevernsforeninger. Norge har spioner i alle land vi har kontakt med - en tidligere PST-sjef måtte gå av fordi hun avslørte at Norge har spioner i Pakistan.

Hvor kommer dere fra, egentlig, "skeptikere"? Tror dere virkelig at Israel, med jødenes historie og truslene de står overfor, ikke har informanter og provokatører i IS? Og at ikke stormaktene USA, Russland, Kina, Frankrike, Storbritannia osv, inkludert Norge, har det samme? Skjønner dere ikke at noe annet ville vært uansvarlig?

Diskuter gjerne detaljene, men vær klar over at de er detaljer.

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #18 på: 19. juni 2015, 17:51:18 »
Ingen pålitelige kilder til annet enn at alvorlig sårede syrere får behandling.

Tja, ifølge en FN-rapport antydes det noe mer enn bare medisinsk hjelp, se f.eks

Israel at first asserted the injured were civilians reaching the border of their own initiative and without prior coordination because they could not obtain suitable treatment in Syria. Later, as the numbers increased, Israel said it was coordinating with civilians but not opposition groups. However, the reports reveal direct contact between the IDF and armed opposition members [...] cooperation between the IDF and Syrian rebels that was revealed in UN observer reports does not just include transferring the wounded. Observers remarked in the report distributed on June 10 that they identified IDF soldiers on the Israeli side handing over two boxes to armed Syrian opposition members on the Syrian side.

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #19 på: 19. juni 2015, 18:09:32 »
Hei Inge,

Argumentum ex silencio er ikke noe veldig anerkjent argumentmodus. Snarere tvert i mot.

Husk at Skepsis jo er en front for PST, sponset av CIA for NWO propaganda osv osv.* Med min bakgrunn tar jeg for gitt at relevante etterretningsorgan gjør sitt beste for å ha førstehåndsinformasjon (og potensiell påvirkning) der det er nyttig. Jeg synes det er et eller annet sted mellom besynderlig og søtt hver gang Noen™ innbiller seg at alle andre er fryktelig mye mer naive fordi de ikke er hysterisk opptatt av X (for en hvilken som helst verdi av x slike Noen har fått det for seg at er en viktig innsikt andre ikke har).

Når jeg er i det akademiske (og generøse) hjørnet tenker jeg at det handler om en form for "wysiati".

Hvis du ikke har noe å bidra med til tråden har jeg lyst til å spørre om du ikke tilfeldigvis var nokså aktiv om denne slags tema på Usenet på nittitallet?

*For NySere og tilsvarende: ironialert

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #20 på: 19. juni 2015, 18:13:01 »

Tja, ifølge en FN-rapport antydes det noe mer enn bare medisinsk hjelp, se f.eks

Israel at first asserted the injured were civilians reaching the border of their own initiative and without prior coordination because they could not obtain suitable treatment in Syria. Later, as the numbers increased, Israel said it was coordinating with civilians but not opposition groups. However, the reports reveal direct contact between the IDF and armed opposition members [...] cooperation between the IDF and Syrian rebels that was revealed in UN observer reports does not just include transferring the wounded. Observers remarked in the report distributed on June 10 that they identified IDF soldiers on the Israeli side handing over two boxes to armed Syrian opposition members on the Syrian side.

Denne er også referert i den lenken jeg ga og en rekke andre. 

Inge

• Gjest
« Svar #21 på: 19. juni 2015, 18:41:42 »
Hei Asbjørn,

Må jeg virkelig nevne Christian Høibø eller legge fram mappene til alle i AKP-ml, for at du skal bli fornøyd?

Jeg lærte å bruke en datamaskin på et kurs i 2001, tror jeg det var. Så hvis du følte deg forfulgt på nitti-tallet, var det nok av noen andre.

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #22 på: 19. juni 2015, 19:21:00 »
Hvis du ikke har noe å melde utover "økseskaft" er det selvsagt helt i orden, men gjør det gjerne i en dertil egnet tråd.

Inge

• Gjest
« Svar #23 på: 19. juni 2015, 21:00:24 »
Jeg håper at jeg en dag skal finne et forum hvor ytringer er frie og hvor det er fritt å undersøke verden og virkeligheten. Et forum hvor de som deltar forstår forskjellen mellom fakta og verdi og hvor viktig det er å skille mellom dem.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #24 på: 20. juni 2015, 08:42:12 »

At Israel har kontakt med de væpna gruppene finner jeg ikke overraskende. Men utgangspunktet var altså påstanden om at Israel hadde gitt medisinsk hjelp til IS-krigere og da får vi en hel rekke muligheter for hva noen kan regne som "positiv bekreftelse" og "sterke motindikasjoner" alt etter som hva man har som utgangspunkt.

Personlig heller jeg mot å si at det er bullshit. IS kontrollerer store områder laaangt vekk fra Golan, så vi kan stryke "IS" fra påstanden med ganske stor sikkerhet. Israel har åpenbare grunner til å ha kontakt med de væpna gruppene som faktisk er i området, og jeg avviser ikke at den omtalte medisinske behandlingen er gitt til noen av disse ikke-IS-krigerne _fordi_ de er IS-krigere, men jeg finner det mer plausibelt at kontakten skjer separat fra denne humanitære innsatsen.

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #25 på: 20. juni 2015, 08:46:36 »
"Skeptikere" er søte.

Norsk politi har informanter og provokatører i Blitz, i Rødt, i islamske og diverse antimuslimske og antiislamske foreninger. I dyrevernsforeninger. Norge har spioner i alle land vi har kontakt med - en tidligere PST-sjef måtte gå av fordi hun avslørte at Norge har spioner i Pakistan.

Hvor kommer dere fra, egentlig, "skeptikere"? Tror dere virkelig at Israel, med jødenes historie og truslene de står overfor, ikke har informanter og provokatører i IS? Og at ikke stormaktene USA, Russland, Kina, Frankrike, Storbritannia osv, inkludert Norge, har det samme? Skjønner dere ikke at noe annet ville vært uansvarlig?

Diskuter gjerne detaljene, men vær klar over at de er detaljer.
Det du nevner er også detaljer. Dertil vage irrelevante detaljer.

Men jeg er litt uenig med Asbjørn her. Fram-og-tilbake utvekslingene mellom Kari Jaquesson i denne diskusjonen har _mye_ goddag mann, økseskaft i seg, så på den måten belyser innleggene dine noe relevant.