Skrevet av Emne: Hvordan organisere klassisk musikkplater i platesamlinga?  (Lest 1857 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
Jeg har skaffet meg noen plater med klassisk musikk gjennom årene, men de har alltid havnet i et skap fremfor i platehylla fordi jeg ikke helt vet hvordan jeg skal organisere dem. Vanlige plater går greit. Alfabetisk rekkefølge på både band og artist. Artistnavn behandles som bandnavn, så Miles Davis går under M, Tim Minchin under T, Yngwie J. Malmsteen under Y osv.. Splitalbum under hvilket band som spiller først på splitten og samlealbum med flere artister under tittelen på samlealbumet. Enkelt og greit.

Men det er ikke sånn med klassisk musikk. Det er ikke album og EP-er siden det er musikk skrevet før plateinnspilling var en ting, så jeg kan ikke behandle komponister på samme måte som artister. Ofte er utgivelsene bare med etternavnet, men andre ganger med helt navn. Platene har ofte titler som Haydn in England/Musica Domestica og Maris: Viol Music for the Sun King. Burde jeg jeg plassere førstnevnte under H og sistnevnte under M?

Hva med for eks. diverse Mozart plater? Noen av dem starter med Mozart, mens andre har Wolfgang Amadeus Mozart. Skal jeg plassere førstnevnte under M og sistnevnte under W? Hva med titler som The Best of Mozart og The Romantic Mozart: A Celebration of Mozart's Most Romantic Music? Førstnevnte under B og sistnevnte under R?

Jeg prøver ikke å være vanskelig eller spille dum her. Jeg vet seriøst ikke hvordan jeg skal plassere dem sammen med mine andre plater. Det hadde vært greit at de ble en offisiell del av samlingen og ikke noe som ligger bortgjemt i et skap.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget Jon

Sv: Hvordan organisere klassisk musikkplater i platesamlinga?
« Svar #1 på: 01. juni 2015, 12:46:21 »
Men dette problemet finnes jo ikke lenger siden vi har digital musikk nå ...

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #2 på: 01. juni 2015, 15:22:33 »
Noen av oss liker faktisk musikk og behandler det ikke som bakgrunns støy. Andre er at det eksister noe som heter å ha en hobby. Du vet, som for eks. å samle på plater.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #3 på: 01. juni 2015, 16:29:10 »
Jeg har skaffet meg noen plater med klassisk musikk gjennom årene, men de har alltid havnet i et skap fremfor i platehylla fordi jeg ikke helt vet hvordan jeg skal organisere dem. Vanlige plater går greit. Alfabetisk rekkefølge på både band og artist. Artistnavn behandles som bandnavn, så Miles Davis går under M, Tim Minchin under T, Yngwie J. Malmsteen under Y osv.. Splitalbum under hvilket band som spiller først på splitten og samlealbum med flere artister under tittelen på samlealbumet. Enkelt og greit.

Men det er ikke sånn med klassisk musikk. Det er ikke album og EP-er siden det er musikk skrevet før plateinnspilling var en ting, så jeg kan ikke behandle komponister på samme måte som artister. Ofte er utgivelsene bare med etternavnet, men andre ganger med helt navn. Platene har ofte titler som Haydn in England/Musica Domestica og Maris: Viol Music for the Sun King. Burde jeg jeg plassere førstnevnte under H og sistnevnte under M?

Hva med for eks. diverse Mozart plater? Noen av dem starter med Mozart, mens andre har Wolfgang Amadeus Mozart. Skal jeg plassere førstnevnte under M og sistnevnte under W? Hva med titler som The Best of Mozart og The Romantic Mozart: A Celebration of Mozart's Most Romantic Music? Førstnevnte under B og sistnevnte under R?

Jeg prøver ikke å være vanskelig eller spille dum her. Jeg vet seriøst ikke hvordan jeg skal plassere dem sammen med mine andre plater. Det hadde vært greit at de ble en offisiell del av samlingen og ikke noe som ligger bortgjemt i et skap.
Jeg ville plassert klassisk for seg etter komponist og brukt etternavn. Bach, Haydn, Marais, Mozart. Med mindre du samler på og er interessert i spesifikke orkestre og kan tenkes å gå til platehylla med tanken "Hmm, nå kunne det passet med noe av Oslo Filharmoniske."

Utlogget Jon

« Svar #4 på: 01. juni 2015, 22:54:34 »
Noen av oss liker faktisk musikk og behandler det ikke som bakgrunns støy. Andre er at det eksister noe som heter å ha en hobby. Du vet, som for eks. å samle på plater.

Vi som liker musikk vil vel helst ha mest mulig av den enklest mulig tilgjengelig sånn at vi kan fokusere på musikk og ikke logistikk?

Utlogget Alvin Brattli

• Global Moderator
  • Fysiker
« Svar #5 på: 07. juni 2015, 22:30:12 »
Vi som liker musikk vil vel helst ha mest mulig av den enklest mulig tilgjengelig sånn at vi kan fokusere på musikk og ikke logistikk?

Med fysiske medier er en del av moroa nettopp logistikken - å gå gjennom platesamlinga for å sortere og reorganisere? Uansett, mine sorteringsregler har vært omtrent denne rekkefølgen:
- Artistens etternavn eller kunstnernavn
- Utgivelsesår
Samleplater er problematiske. Der har jeg gjerne sortert det under artisten jeg liker best eller grunnen til at jeg kjøpte den, eller om det ikke er mulig, alfabetisk under et navn som beskriver plata.
Klassisk musikk sorteres etter min mening slik:
- Dersom det bare er én komponist: Komponistens etternavn, så artistens etternavn eller orkesterets navn, så utgivelsesår.
- Dersom det er ett orkester eller én artist, men forskjellige komponister: Orkesterets navn eller artistens etternavn, så utgivelsesår.
- Dersom det er flere artister/orkestre og flere komponister: Havner bakerst, i kategorien "ymse".

That's not right. It's not even wrong.  (Wolfgang Pauli)
The trouble with quotes on the internet is that you can never tell if they are genuine.  (Abraham Lincoln)