avstemning

Er du en humanist?

Ja.
11 (68.8%)
Nei, men likevel en ateist/agnostikere.
5 (31.3%)
Nei, jeg er religiøs.
0 (0%)
Annet.
0 (0%)

Stemmer totalt: 16

Skrevet av Emne: Er du en humanist?  (Lest 9113 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Neptun

Er du en humanist?
« på: 14. juni 2015, 20:21:01 »
Mange skeptikere anser seg være humanister. Andre ikke. Hvordan det ser ut på dette forumet?

Utlogget kingvald

Sv: Er du en humanist?
« Svar #1 på: 15. juni 2015, 02:38:44 »
Jeg stemte ja, men det betyr ikke noe om at jeg bekjenner meg til det human-etiske livssynet. Du kan godt være humanist og kristen, eller humanist og muslim, eller humanist og jøde osv.. At Grunnloven § 2 nå lyder (norsk versjon)
Sitat
Verdigrunnlaget skal framleis vere den kristne og humanistiske arven vår. Denne grunnlova skal tryggje demokratiet, rettsstaten og menneskerettane.
betyr ikke at vi nå har to godkjente livssyn, og de resterende kun tolereres. Henvisningen til humanisme er helt klart ment å være vidtfangende. Ikke begrensende til en liten undergruppe av ikke-religiøse livssyn.

Jeg vil ha meg frabedt at vi som ikke bekjenner oss til den lille varianten av ikke-religiøst livssyn defineres som inhumane!

Kjell Ingvaldsen

Ps
Språkformen på sitatet refereres til som "norsk", da det jeg skriver jo er på midifisert dansk.
Ds

Utlogget Neptun

« Svar #2 på: 01. juli 2015, 23:09:44 »
Mener i henhold til den samme definisjonen som den HEF bruker.

Utlogget kingvald

« Svar #3 på: 01. juli 2015, 23:32:53 »
Mener i henhold til den samme definisjonen som den HEF bruker.
Så du definerer meg som inhuman fordi jeg nekter å aksepter ateisme ("ikke-teistisk") som en ufravikelig forutsetning for etikk? For HEF baserer seg på det meget sterkt begrensende kravet! Så hvis HEFs definisjon er fasit på hva humanisme er, så vil det si at kun to meget sterkt avgrensede livssyn er akseptert i vår norske Grunnlov. Jeg er kjent med et uttall av personer, kristne, muslimer, jøder, sikher, bahaier, hinduer, buddhister, jainer og andre, som jeg tror vil bli storligen overrasket over å få vite at de ikke er humanister!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Neptun

« Svar #4 på: 24. juli 2015, 19:50:12 »
Så hva er argumentene for og mot humanisme (human-etikk)?

Utlogget kingvald

« Svar #5 på: 25. juli 2015, 09:54:52 »
Det er mange argumenter for humanisme, å prøve å skape et samfunn til beste for alle. Det er en del vektige argumenter mot human-etikk, i formen av å kreve at alle skal forkaste gud(er). Den viktigste er det at man påtvinger sitt syn på andre, ikke bare krever at man respekterer de som ikke deler ens eget syn.

Såkalt "humanisme", i form av den gren av human-etikken som aktivt motarbeider gudstro, er i seg selv inhuman!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget B. Tuftin

• Pan Narrans
    • Bjørnar's NoWhere Land
« Svar #6 på: 29. juli 2015, 19:23:37 »
Hvor har du det fra at human-etikk krever at alle skal forkaste gud(er)? Human-Etisk forbund står fullt og helt for religionsfrihet i samfunnet. Har ikke noen tro på at det er flere anti-teister i Human-Etisk forbund enn det er blandt ikke-religiøse humanister generelt.

Utlogget kingvald

« Svar #7 på: 30. juli 2015, 06:00:43 »
B. Tuftin, jeg presiserte at det gjaldt enkelte, og ikke alle former og variasjoner av human-etikk.

Men jeg føler at det som nå pågår av forsøk på å omdefinere humanisme til å bety kun human-etikk i norsk er et forsøk på å "kapre" begrepet. Det er en inhuman krenkelse av religiøse humanister.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #8 på: 30. juli 2015, 10:46:35 »
Så hva er argumentene for og mot humanisme (human-etikk)?
Dette spørsmålet er tvetydig, ettersom ordene 'humanisme' og 'human-etikk' ikke er synonymer og ettersom de hver for seg også har en rekke forskjellige fortolkninger. Ut i fra det du har skrevet lenger oppe i tråden er det rimelig å anta at spørsmålet ditt gjelder hvem som bekjenner seg til HEF sin human-etikk på dette forumet, og den er - av HEF selv - formulert slik:
'Humanismen er et demokratisk, ikke-teistisk og etisk livssyn som fremholder menneskets rett til og ansvar for å forme og gi mening til sitt eget liv. Humanismen avviser overnaturlige oppfatninger av virkeligheten'. Dette er den internasjonale humanistbevegelsens såkalte minimumserklæring.

I forhold til Kingvalds standpunkter slik de framkommer i denne tråden, så er dette ikke å forstå som et konkret krav om at tro på guder skal utryddes. HEF sin human-etikk vektlegger først alle menneskers rett til fritt å velge livssyn, og understreker deretter at humanismen som sådan avviser overnaturlige oppfatninger av virkeligheten. Dette er ikke på noen som helst måte i nærheten av det Kingvald antyder.

Men; det finnes (selvsagt) enkeltmennesker og grupper i både HEF og samfunnet ellers, som både oppgir seg selv som human-etikere, som ateister, og som en bevegelse med ambisjoner om å fjerne religioner. Noen av disse er mer radikale og offensive enn andre, men de forandrer ikke på at HEF står for en langt mer moderat og tolerant linje. Det er pga. disse forskjellene at man har begreper som 'humanetiker', 'ateist' og 'nyateist'.

Enhver relativt orientert humanetiker vil vite at det å bare kalles seg 'humanist'* er et forsøk på en tilsnikelse av et begrep som opp gjennom tiden har fått et ganske omfattende innhold. Som Kingvald påpeker - det finnes både religiøse og ikke-religiøse humanister. Ingen av dem har større rett til begrepet enn andre. Det er heller ikke automatisk slik at dersom den ene gruppen insisterer på å omtale seg som 'humanister' så forsøker de å forby andre å kalle seg det.

Dette er bokmålsordbokas definisjon av 'humanisme':
humanisme

humanisme m1
1 kulturstrømning i renessansen som hadde som mål å skape en verdslig og menneskelig kultur med den klassiske oldtidskulturen som forbilde
2 livssyn som legger vekt på menneskets egenverdi og verdier som frihet, rett og sannhet

I Store Norske Leksikon finner man ordet 'humanisme' i flere artikler, noe som illustrerer hvor forskjellig betydning det har avhengig av kontekst: https://snl.no/.search?query=humanisme

*: Selv om det finnes et magasin ved navn 'Humanist', så er det verdt å påpeke at bladet har en tilknytning til HEF, men at det også redigereres på en helt uavhengig plattform. Spaltene i magasinet har også tradisjonelt vært åpent for folk med andre livssyn, men har - rimeligvis - en grunnlinje som knytter an til HEF sin humanetikk.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Neptun

« Svar #9 på: 06. august 2015, 13:07:07 »
Humanisme vs human-etikk er en for meg uviktig debatt. Jeg mener HEF:s filosofi. Emnet er argumentene for og mot HEF:s filosofi.

Kristne og muslimer har folk som argumenterer for livssynet deras. Er dette noe HEF gjør?

Utlogget Neptun

« Svar #10 på: 06. august 2015, 15:46:48 »
Må humanister/HEF tro på fri vilje og moralsk realisme? ???

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #11 på: 07. august 2015, 10:08:02 »
Humanisme vs human-etikk er en for meg uviktig debatt. Jeg mener HEF:s filosofi. Emnet er argumentene for og mot HEF:s filosofi.
Javel. Ergo er du opptatt av humanetikk. Fint, da har vi innsnevret dette noe.

Kristne og muslimer har folk som argumenterer for livssynet deras. Er dette noe HEF gjør?
Selvsagt.

Hvor er det egentlig du vil med dette?
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #12 på: 07. august 2015, 22:43:58 »

Humanismen omfatter både religiøse og sekulære bevegelser, hvorav HEF faller inn som en variant av sistnevnte. De fleste skeptikere i Norge er vel en slags sekulære humanister av noe slag, om enn ikke alle er medlem av eller nødvendigvis enige med HEFs variant av humanismen i ett og alt. Det finnes forsåvidt også religiøse skeptikere. Sikkert også andre, enda mer perifere avarter.

Du blir neppe kastet ut av HEF hvis du for eksempel mener at opplevelsen av fri vilje egentlig er en nevrokognitiv illusjon.

Utlogget Neptun

« Svar #13 på: 11. august 2015, 00:19:11 »

Humanismen omfatter både religiøse og sekulære bevegelser, hvorav HEF faller inn som en variant av sistnevnte. De fleste skeptikere i Norge er vel en slags sekulære humanister av noe slag, om enn ikke alle er medlem av eller nødvendigvis enige med HEFs variant av humanismen i ett og alt. Det finnes forsåvidt også religiøse skeptikere. Sikkert også andre, enda mer perifere avarter.

Du blir neppe kastet ut av HEF hvis du for eksempel mener at opplevelsen av fri vilje egentlig er en nevrokognitiv illusjon.

Men de sier at humanismen er "uforenelig med alle former for universell determinisme". Og å nekte Humes lov er ikke vellykket...

Utlogget Neptun

« Svar #14 på: 28. august 2015, 19:10:49 »
Noen bevis på at humanismen er sant?