harm

Skrevet av Emne: Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2015  (Lest 9891 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2015
« på: 22. september 2015, 00:49:05 »
DyE - Fantasy - Official Video

Jeg elsker denne musikkvideoen. Låta er OK, men animasjonen er fantastisk. Det er body horror i samme stil som i filmene til David Cronenberg og ikke minst skrekken i klassisk H. P. Lovecraft stil. Jeg kommer til å fokusere en del på H. P. Lovecraft i årets maraton. Ikke i filmvalget, men i poste om hans innflytelse på skrekksjangeren. Jeg kunne ha fint ha bare ha sett filmer inspirert av hans historier eller stil, men som vanlig har jeg planer om å se det jeg føler for fremfor å ha noen virkelig plan i filmvalget. H. P. Lovecraft (1890 -1937) har hatt en enorm innflytelse på science fiction, fantasy og ikke minst skrekk med sine noveller som ble for det meste postet i Weird Tales. Jeg skal ikke gå i for mye detaljer i denne åpningsposten, men vi skal alle få mulighet til å utforske hans mørke verden gjennom de nærmeste dagene.

Her er de tidligere maratonene:

Tråden for Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2010 http://forum.skepsis.no/index.php/topic,1910.0.html

Tråden for Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2011 http://forum.skepsis.no/index.php/topic,3192.0.html

Tråden for Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2012 http://forum.skepsis.no/index.php/topic,4001.0.html

Tråden for Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2013 http://forum.skepsis.no/index.php/topic,4452.0.html

Tråden for Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2014 http://forum.skepsis.no/index.php/topic,4764.0.html

Formatet er det samme som sist:

[filmplakat]
[tittel, året den kom ut]
[kort anmeldelse (eller lang hvis du virkelig føler for det) av filmen]

Målet er å se minst en skrekkfilm hver kveld gjennom hele oktober frem til Halloween. Det er ikke alle som klarert dette så klart, men det er ingenting i veien med å bare se noen filmer i oktober og så poste om dem. Hver kveld er mer en oppfordring eller utfordring for de som har tid og lyst, ikke et krav for å poste i denne tråden. Hvorfor gå gjennom med det? Fordi skrekkfilmer og Halloween ruler. Skrekk er den mest underholdene sjangeren der ute og det er så mye rart og variert som går under skrekk. Skrekk er litt som science fiction i at det er umulig å komme med en god forklaring på hva som er og ikke er skrekk, men du kjenner det igjen når du ser det. Så slå av alle lys, finn frem øl (eller brus om du er den pinglete typen (forresten best at du gjør dette før du slår av alle lys) og snurr film.

Red.: Et par små rettelser etter anmodning fra z.
« Siste redigering: 22. september 2015, 19:16:45 av Gnisten »
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
Sv: Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2015
« Svar #1 på: 28. september 2015, 04:08:55 »
Siden vi skal snakke om Lovecraft i tillegg til skrekkfilmer, så tenkte jeg at vi kan varme opp med hans først historie fra 1917. Ikke hans beste, men en god start.

The Tomb, by H. P. Lovecraft, Horror Audiobook Audio Book

Hans andre historie som kom ut samme år var det første steg mot den mytologien han skapte. Det første steg imot å skrive om de ubeskrivelige gamle gudene som Cthulhu.

H P Lovecraft, Dagon, Audiobook Audio, Horror Occult Gothic Supernatural
« Siste redigering: 28. september 2015, 04:12:24 av z »
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #2 på: 28. september 2015, 04:19:25 »
Andre historien nevner Piltdown Man som en menneskelig forfader. Jeg tror de fleste på dette forumet kan nok vitenskapshistorie til å vite at Piltdown Man var bare juks og bedrag, men på Lovecraft sin tid, så var det nok av de som trodde at det var et virkelig funn http://www.talkorigins.org/faqs/piltdown.html
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #3 på: 30. september 2015, 08:57:58 »
Virkelig synd og skam at så godt som alle plakater postet i de to første trådene er borte. Det er halve moroa å se på dem når man går gjennom de trådene. Jeg brukte imageshack den gang, som suger hardt. Bruk Imgur i stedet http://imgur.com/
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #4 på: 01. oktober 2015, 02:05:05 »

The Black Cat, 1934

Det er over midnatt og teknisk sett første oktober. La maratonen begynne. The Black Cat er ekstremt løst basert på Edgar Allan Poe historien med samme navn (kanskje jeg skal dedikere det neste maratonen til han). Historien er interessant nok selv om den knapt har noe med den originale historien den later som om den er basert på. Et ungt nygift amerikansk ektepar på bryllupsreise havner midt opp i et hevndrama i et ekstremt creepy hus etter en ulykke. Hevndramaet er mellom karakterene spilt av skrekkikonene Bela Lugosi og Boris Karloff. Å se dem sammen i samme film er god nok grunn til at en hver skrekkfan burde se denne filmen. Visuelt er filmen fantastisk. Den tar i bruk lys, skygge og settdesign som er på like godt nivå som mange av de klassiske tyske skrekkfilmene fra 20-tallet. Filmen er bare en time lang, men det skjer veldig mye i den timen som forteller hele historien effektivt. En klassiker.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #5 på: 01. oktober 2015, 06:07:33 »

It Follows, 2014

Nattens første film ble litt kort og min sult for skrekk kan aldri bli mettet. Denne filmen har en veldig bra synth score fylt med en masse stemning. Både på grunn av musikken og hvordan ting ser ut, så har man litt av den gode gamle følelsen skrekkfilmer fra slutten av 70-tallet og utover 80-tallet hadde. Historien er veldig enkel. Et spøkelse følger etter offeret de hjemsøker og dreper dem hvis de tar dem igjen. Eneste måten å kvitt spøkelse på er å ha sex med noen og dermed overfør forbannelsen til dem. Hvis de dør, så er spøkelse etter deg igjen. Man for aldri vite hvordan denne kjeden med offerer startet, hvorfor spøkelse tar så mange forskjellige former og man får ikke se noen slutt på kjeden av offerer som må spre forbannelsen videre for å overleve. Filmen har sterkt fokus på stemming fremfor noe annet, så lar du deg ikke bli fanget av den, så blir dette en veldig treg og kjedelig film. Jeg likte den, men ser for meg at mange andre vill kanskje synes den er kjedelig.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #6 på: 02. oktober 2015, 03:09:26 »

Eyes Without a Face, 1960

Jeg har begynt å interessere meg for fransk film i de siste årene, så det føltes godt å endelig få se denne klassikeren. En kirurg og hans assistent kidnapper unge kvinner for å ta ansiktene deres for å gi datteren et nytt ansikt etter en bilulykke. Det er en ganske morbid og creepy film, men veldig bra filmet. Jeg ser for meg at folk som ser mest på moderne filmer vil synes den er treg, men jeg liker at den tar tid til å bygge opp stemningen og historien.

DVD-versjonen jeg kjøpte hadde den korte dokumentaren Le sang des bêtes fra 1949 som bonusmateriale. Den handler om slaktehus, så vi får se dyredrap og partering i veldig detaljrik filming. Samtidig er det flott filming av Paris. Til tross for hva den handler om, så klarer Georges Franju å få det hele til å bli noe vakkert gjennom genial filming. Det blir en rar surrealistisk dokumentar hvor det groteske og det vakre blir en og samme ting.

Red.: Rettet skrivefeil etter anmodning fra z.
« Siste redigering: 02. oktober 2015, 08:54:20 av Gnisten »
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #7 på: 02. oktober 2015, 18:18:29 »
Vanligvis står jeg ikke opp før 23:30, men siden jeg skal på konsert, så tenkte jeg kunne poste litt mer om H. P. Lovecraft. Jeg har ingen planer om å sitte ned og skrive noen biografi. Slå opp Lovecraft på Wikipedia om dere på død og liv skal lese det. Hva jeg vil snakke om er hans historier. Jeg foretrekker lydbok over å lese, så jeg har ikke lest noen av historiene hans, men hørt dem. The Colour out of Space er den første jeg hørte. Når man tenker monstre fra verdensrommet, så tenker man gjerne bare på monster som ganske enkelt ser ut som mennesker eller dyr. Lovecraft forsto at liv fra en fremmed planet virkelig betyr fremmed. The Colour out of Space tar for seg skrekk fra en annen verden som er så annerledes at vi mennesker ikke kan forstå det på noe som helst nivå. Det er ikke bare frykten for det ukjente som kommer frem i historien, men også håpløsheten med å være hjelpeløs imot noe mektigere enn oss selv. Har dere en time ledig, så er det verdt å bruke en kveld å høre på The Colour out of Space.

The Colour out of Space, by H. P. Lovecraft, Horror Audiobook
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #8 på: 03. oktober 2015, 04:24:41 »

28 Days Later..., 2002

Denne filmen var ganske nyskapende når det kom til zombiesjangeren. I stedet for trege levende døde som du kan slippe unna med å bare gå litt fortere enn dem, så er det løpende rabiesvirusinfiserte som kan ta deg igjen. Hovedpersonen våkner opp etter et koma i sykehus helt alene og finner fort ut a London er helt folketomt. Det er utrolig å se London tom for folk i filmen, og enda mer utrolig at de faktisk klarte å tømme gatene for å filme de scenene. I likhet med de fleste gode zombiefilmer, så er det ikke zombiene som er monstrene, men de overlevende menneskene. Denne filmen anbefales på det sterkeste for en hver zombiefan.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #9 på: 03. oktober 2015, 19:05:42 »
Skal på konsert igjen, så denne gangen presenterer jeg The Shadow over Innsmouth. Dette er i mine øyne den beste av alle Lovecraft sine historier. Jeg er sikker på at noen som ser på tiden på tenker to og en halv time er mye, men tro meg det er verdt tiden. Om dere ikke liker lydbøker, så bare let boken gratis online siden alle hans historier er public domain.

H P Lovecraft, The Shadow Over Innsmouth, Audiobook Audio, Horror Occult Gothic Supernatural
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #10 på: 04. oktober 2015, 04:41:21 »

The Cabin in the Woods, 2012

The Cabin in the Woods er en film tar opp og er dedikert til skrekkfilmklisjeer. Den er selvsagt ikke den første filmen til å gjøre det, men det er den eneste hvor handling spesifikt handler nettopp om akkurat disse klisjéene. Hvorfor er det de samme stereotypene i så mange skrekkfilmer? Hvorfor gjør det de gjør? Hva om det lå en dypere og mer meningsfull grunn bak det hele? Denne filmen utforsker akkurat dette og er som et resultat ekstremt underholdene.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #11 på: 05. oktober 2015, 03:18:20 »

The Exorcist III, 1990

Jeg tror de fleste kan være enig at The Exorcist er en av 70-tallets store klassikere. Jeg tror ikke de fleste vet at det var hele to oppfølgere til den filmen og at de har gått i glemmeboken. Exorcist II: The Heretic kom ut i 1977 og er ansett som en ekstremt elendig og idiotisk film. Jeg har aldri sett den og har ikke hastverk med å sjekke den ut. The Exorcist III på den andre siden er en god oppfølger og en film jeg har hatt lyst til å se i mange år nå. Det føltes godt å endelig se den og jeg likte historien som starter som et mordmysterie. Politiet etterforsker en seriemordersak og sammenhengen mellom dem og den første filmen blir tydelig. Det er mange kule scener og historien er interessant. Jeg anbefaler denne filmen på det sterkeste for fans av den første filmen.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #12 på: 06. oktober 2015, 03:02:27 »

The Innocents, 1961

Jeg har nevnt at jeg er en fan av skrekkfilmen som forgår i gamle herrgårdshus og slott, så denne filmen var herlig å se på siden den foregår i et stort slott i viktorianske England. En ung kvinne blir ansatt til å være guvernante til to barn etter den forrige døde. Hun ankommer slottet og innser at ting er ganske creepy og at ting ikke stemmer helt med barna. Det er en ganske creepy film som er åpning for tolkninger. Er slottet hjemsøkt an hendelsene fra den forrige guvernantens død eller er hun mentalt forstyrret? Personlig, så lener jeg imot at det er snakk om spøkelser og at barna er besatt av fortiden, men jeg sitter samtidig med mye tvil. Kanskje jeg vil skifte mening neste gang jeg ser filmen. Jeg liker at det er så åpent at man tolken filmen i begge retninger. Dette er like mye psykologisk drama som det er en film om spøkelser.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #13 på: 07. oktober 2015, 02:34:16 »

Suicide Club, 2001

Her er en film jeg har sett før, men først nå fått på DVD. Jeg så den en gang på midten av 2000-tallet da jeg oppdaget at BitTorrent var en ting og Something Awful hadde et nedlastingsforum. Jeg lastet bare ned en veldig liten håndfull med japanske skrekkfilmer og jeg har knapt rørt programmet eller piratkopiering siden den gang, men dette var altså en av de filmene jeg lastet ned. Suicide Club åpner med et stort masseselvmord der 54 ungdomsskolejenter hopper foran et tog. Det er en fantastisk splatterscene med mye blod. Resten av filmen fokuserer på politietterforskningen av dette og mange av de andre masseselvmordene som skjer over hele Tokyo. Det hjelper at man har litt kunnskap om japansk kultur, buddhisme og shintoisme for å forstå en del av symbolikken i filmen, men det er ikke på noe vis nødvendig for å sette seg inn i mysteriet og alle de groteske detaljene som dukker opp under etterforskningen. Det er også en del fokus på Internet i filmen, men det føles ikke klønete og teit slik som i de fleste vestlige filmer. Det er en veldig interessant film og dypere enn hva man ofte forventer fra sjangeren.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #14 på: 07. oktober 2015, 02:47:58 »
Siden Tråden er dedikert til Lovecraft, så er det på tide med en ny Lovecraft historie. The Call of Cthulhu er en av hans mest kjente historier siden det er den som mest åpenlyst handler om Cthulhu. Cthulhu er den mest kjente av de gamle gudene som hersket lenge før menneskeheten i det hele tatt eksisterte og Cthulhu dukker i så mye popkultur overalt, at selv de som ikke vet hvem Lovecraft er vet hvem Cthulhu er. Eller i det minste, de har sett Cthulhu referert i et eller annet, enten det er videospill, musikk, filmer eller tegneserier. Personlig er jeg ikke så stor fan av denne historien, men den er en viktig del av mytologien han skapte. Det er også en historie hvor hans rasisme kommer tydelig frem, så det er noe å se frem til hvis man har lyst til å utforske hvor tilbakestående folk var i gamledager.

The Call of Cthulhu, by H. P. Lovecraft, Horror Audiobook, Cthulhu Mythos
forget by black goal
gloal of Satan's soul