2

Skrevet av Emne: Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2015  (Lest 9254 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
Sv: Skrekkfilmmaraton frem til Halloween 2015
« Svar #15 på: 08. oktober 2015, 03:27:43 »

Island of Lost Souls, 1932

Hadde planlagt å se denne annen natt med en rekke gamle filmer som bare varer en time, men DVD-en jeg begynte å se viste seg å være ødelagt ¾ inne i filmen, så dette ble nattens film i stedet. Forhåpentligvis får jeg sett filmen jeg begynte å se på i natt ferdig neste maraton. Hovedpersonen i denne filmen overlever et skipsforlis og havner som ufrivillig gjest på en øy som er eid av den gale vitenskapsmannen Dr. Moreau. Dr. Moreau driver smertefulle eksperimenterer på dyr for å gjøre dem til menneskeaktige vanskapninger. De er stygge, deformerte og selveste Bela Lugosi spiller en av dem. Det mest vellykkete eksperimentet er The Panther Woman, som ser nesten helt menneskelig ut. Jeg likte denne filmen ganske godt. Den er underholdene og den totale mangelen på musikk gjennom hele filmen gav den en creepy atmosfære. En film en hver fan av 30-tallsskrekk burde se.
It cries for you
It's the least that you can do
Like a spiral on the wind
I can hear it screamin' in my mind

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #16 på: 09. oktober 2015, 02:45:54 »

The Babadook, 2014

Jeg har sett blandet anmeldelser av denne filmen, men jeg likte den. Den kombinerer psykologisk skrekk og overnaturlig skrekk sammen veldig bra. Jeg har på følelsen at folk som gnåler om at denne filmen er dårlig er ganske enkelt dumme. Det psykologiske elementet er veldig klart fra starten av. Hovedpersonene er en enslig mor og hennes sønn, som er et problembarn. Faren døde i en bilulykke på vei til sykehuset natten sønnen ble født. Det er ingen tvil at det er et anstrengt forhold når sønnen ødelegger livet hennes med å være umulig å ha med å gjøre og når han ikke sover om natten. Det overnaturlige kommer i form av at de finner en rar barnebok i bokhyllen en kveld med tittelen Mister Babadook. Det er alt annet enn en hyggelig barnebok og sønnen blir enda mer umulig å ha med å gjøre når han tror The Babadook er ute etter å ta han. Ting blir bare verre og verre, og det blir vanskeligere for moren å ignorere at The Babadook kanskje er virkelig. Som sagt, så likte jeg filmen. Jeg anbefaler den.
« Siste redigering: 09. oktober 2015, 02:54:08 av z »
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #17 på: 10. oktober 2015, 03:49:13 »

The Bad Seed, 1956

Jeg husker i fjorårets maraton at kingvald nevnte kvinnelig seriemorder Belle Gunness og at jeg så på hennes Wikipedia side at det var en roman og film veldig løst basert på henne. The Bad Seed er en veldig typisk 50-tallsfilm. Mer drama enn skrekk etter moderne standarder og jeg ser for meg at den vil være for treg for de fleste fans av moderne skrekk. Når det er sagt, så er den absolutt verdt å se for de av oss som er tålmodig nok til å se gamle trege filmer. Filmen handler om en 8 år gammel psykopatisk lita jente som dreper. Barn som dreper er alltid et interessant tema . Som nevnt, er filmen veldig typisk for 50-tallet når det kommer til stil. For noen vil det kanskje hindre dem i å virkelig sette seg inn i handlingen, men har du ikke noe problemer med det, så er dette et veldig bra drama.
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #18 på: 10. oktober 2015, 05:44:42 »
Jeg planlegger å skrive litt om Lovecraft og den type skrekk han skrev, og ikke bare poste diverse historier av han, men her er en til. Det er 4 timer med historie, så det er greit å få den unna. Den er lang i fra min favoritt, men den er en viktig del av mytologien og forklarer mye av historikken bak de gamle gudene og hvor livet på jorden kommer i fra.

At the Mountains of Madness, by H. P. Lovecraft, Horror Audiobook
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #19 på: 11. oktober 2015, 03:10:36 »

Repulsion, 1965

Denne filmen er en av de store klassikerne innenfor psykologisk skrekk. En unge kvinne som tydeligvis sliter med traumer fra fortiden bor sammen med sin søster. Hun er apatisk, fjern og usosial, og når søsteren reiser bort på ferie, så kommer det veldig tydelig frem at hun ikke har det så bra mentalt sett. Det tar halve filmen før noen skrekkrelatert skjer, men det er absolutt verdt ventetiden. Filmen begynner å leve opp til tittelen og ting begynner å gå fryktelig galt. Hun bare går dypere og dypere inn i sin egen marerittverden innestengt i leiligheten. Jeg vil våge å si at dette er en av de beste filmene fra 60-tallet. Ikke bare når det kommer til skrekk, men filmer generelt.
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #20 på: 11. oktober 2015, 16:20:39 »
En artikkel om hvorvidt J.R.R. Tolkien var inspirert av H.P. Lovecraft http://middle-earth.xenite.org/2012/05/28/was-j-r-r-tolkien-influenced-by-h-p-lovecraft/

Det er veldig sannsynlig at Tolkien leste Lovecraft, så jeg tror det er elementer i Tolkiens historier som har elementer av Lovecraft. Artikkelen fokuserer kun på The Lord of the Rings, men Ungoliant fra The Silmarillion har noe Lovecraft over seg. Hun er noe umenneskelig, kaotisk og destruktivt, og alle edderkoppers mor. Hun kommer fra mørket og ingen vet noe mer om hennes opprinnelse utover det. Det er tvilsomt at hun ikke er skapt av Eru Ilúvatar (Gud) siden alt kommer fra han, men det er allikevel rom for spørsmål om hun hennes eksistens er noe eget og langt eldre or mørkere enn noe annet i universet. På mange måter er hun akkurat som en av Lovecraft sine gamle guder.
« Siste redigering: 11. oktober 2015, 16:24:35 av z »
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #21 på: 11. oktober 2015, 16:28:19 »
Og her er en Lovecraft klassiker før jeg går og legger meg for dagen.

H P Lovecraft, Dunwich Horror, Audiobook Audio, Horror Occult Gothic Supernatural
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #22 på: 12. oktober 2015, 03:34:06 »

Manhunter, 1986

Dr. Hannibal Lecter er en av skrekksjangerens mest kjente karakterer. Selv om man ikke har sett The Silence of the Lambs eller noen av de andre filmene han er i, så er han såpass mye referert og parodiert i popkultur at vi kjenner han igjen selv om vi aldri har sett noen av filmene. Men The Silence of the Lambs er ikke første filmen med Lecter og Anthony Hopkins er ikke den første til å spille han. I 1986 kom filmversjonen av romanen Red Dragon av Thomas Harris og introduserte karakteren for filmlerret for første gang. Brian Cox er ingen Anthony Hopkins, så han er ikke like minneverdig, men han gjorde en bra nok jobb. Plottet så vidt jeg vet identisk med boken den er basert på (har aldri lest boken, så jeg vet ikke) og med filmen Red Dragon fra 2002. Så hvordan er kvaliteten på Manhunter fra 1986 sammenlignet med Red Dragon fra 2002? Jeg vil våge å si at Manhunter er en bedre film. Det er riktignok evigheter siden jeg så Red Dragon, men jeg husker nok til å si at Manhunter gjør mer ting riktig og er en bedre film. Det er enkelte deler her og der som jeg vil si at Red Dragon er bedre på, men Manhunter er i det store og hele bedre. Det visuelle i filmen i form av bruk av farger og settdesign er fantastisk, og musikken er også jævlig bra. Mye god bruk av synth og seriemorderen viser god musikksmak da han setter på In-A-Gadda-Da-Vida av Iron Butterfly på fult volum i filmens klimaks. Tvers igjennom en virkelig bra film.
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #23 på: 12. oktober 2015, 15:31:11 »
Dette er en historie mange kritikere ser på The Thing on the Doorstep som en av Lovecraft sine svakeste historier. Personlig, så liker jeg den. Jeg liker konseptet, så selv om historien ikke gjør mye for å bygge videre på universet han har skapt og er mer melodramatisk enn den mer kosmiske skrekken han er kjent for, så er det fortsatt en fin historie om det overnaturlige i mine øyne.

H.P. Lovecraft - The Thing On The Doorstep
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #24 på: 12. oktober 2015, 15:46:07 »
Noen humorartikler inspirert av Lovecraft.

H.P. Lovecraft Answers Your Relationship Questions
http://bygonebureau.com/2012/04/04/h-p-lovecraft-answers-your-relationship-questions/

H.P. Lovecraft's A-Team
Del 1 http://www.somethingawful.com/news/hp-lovecrafts-ateam/
Del 2 http://www.somethingawful.com/news/hp-lovecrafts-ateam-2/

Yo Momma So Unspeakable or: H.P. Lovecraft Plays the Dozens
http://www.somethingawful.com/news/lovecraft-yo-momma/

H.P. Lovecraft Describes the Unspeakable Things He Witnessed in the Star Wars Films
http://www.somethingawful.com/news/lovecraft-star-wars/

The Necronomicon as Imagined By Other Authors
http://www.somethingawful.com/news/lovecraft-necronomicon/
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #25 på: 13. oktober 2015, 02:09:32 »

Murders in the Rue Morgue, 1932

Enda en film med Bela Lugosi. Han spiller en gal vitenskapsmann med syke ideer om at mennesker og aper er i slekt med hverandre og at vi er resultat av noe tåpelig som kalles evolusjon. Han kidnapper unge kvinner og blander blodet deres med gorillablod, men ingen av dem overlever eksperimentene. Gorillaen er en fyr i et kostyme, men når de zoomer inn på ansiktet, så bruker de en virkelig sjimpanse. Det er en tåpelig film, men underholdene.
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #26 på: 13. oktober 2015, 08:13:39 »
Nok en Lovecraft historie. Jeg liker stemmen til han som leser den. Godt med litt variasjon fra han som er i alle de gamle lydbøkene jeg har postet så langt.

"Pickman's Model" by H.P. Lovecraft | the best & scariest classic horror readings ever!
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #27 på: 14. oktober 2015, 03:33:32 »

Basket Case, 1982

Det finnes få kombinasjoner som er bedre enn en god b-film og øl. Basket Case handler om en fyr og hans ekstremt deformerte tvillingbror som han holder in en kurv. De er siamesiske tvillinger, men ble ufrivillig separert og er nå ute retter hevn på legene som separerte dem. De holder til i et sleazy hotel i en virkelig skitten del av Brooklyn. Det er en ekstremt underholdene og sjarmerende film full av blod og brutale drap. Det er den råtne underholdningen jeg forventer fra slike filmer og som gjør skrekk til den beste filmsjangeren.
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #28 på: 15. oktober 2015, 02:58:23 »

Scanners, 1981

I stedet for å skrive noe som helst, så holder det nesten å bare poste dette animerte .gif bildet hentet fra filmen.

Jeg tror de fleste har sett dette animerte bildet uten å vite hvilken film det er tatt i fra. Scanners fungerer veldig fint som både en seriøs film og som dum underholdning på en og samme gang. Filmen er god dystopisk science fiction og en god historie om hvordan folk som er annerledes er fryktet. Samtidig er det en underholdene film med splattereffekter og eksplosjoner. Jeg skal ikke late som at det er en direkte genial film, men det er film som er god nok til at den er verdt å se til tross av sine feil. Det er nok av creepy og forskrudde ting i den til at den fungerer som seriøs skrekk, så hvis du ikke henger deg opp i småting som hvorfor en telefonboks skulle eksplodere når den kortslutter og at skuespillet ikke er nødvendigvis av toppkvalitet, så er det en filmverden man kan leve seg inn i.
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #29 på: 15. oktober 2015, 03:05:27 »
For de av dere som syntes At the Mountains of Madness var en lang historie, her er The Case of Charles Dexter Ward, som er nesten 6 timer lang.

[Unabridged Complete Version] The Case of Charles Dexter Ward, Audiobook, by H. P. Lovecraft
It cries for you

Long live rock and roll
Long live rock n' roll
Long live rock and roll