harm

avstemning

Hva er ditt religion eller livssyn?

Buddhisme
0 (0%)
Hinduisme
0 (0%)
Humanisme/Human-etikk/Livssynshumanisme
4 (21.1%)
Islam
0 (0%)
Jødedom
1 (5.3%)
Kristendom
1 (5.3%)
Shintōisme
0 (0%)
Sikhisme
0 (0%)
Åsatru/Nyhedendom
0 (0%)
Annen
3 (15.8%)
Ingen
10 (52.6%)

Stemmer totalt: 19

Skrevet av Emne: Hva er ditt religion eller livssyn?  (Lest 6376 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Neptun

Hva er ditt religion eller livssyn?
« på: 03. november 2015, 20:00:25 »
Vet ikke om dette er representativt for skeptikere som helhet, men noen sier det nok.

Utlogget kingvald

Sv: Hva er ditt religion eller livssyn?
« Svar #1 på: 03. november 2015, 20:02:56 »
Jeg savner valget "En privatsak"!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
« Svar #2 på: 06. november 2015, 23:51:43 »
Lurer på hva de to som stemte annet har slags religion/livssyn.
We are those from the empty
birthplace and undead flock
We are those who the arrival
the stars foresee and dread
We are those with the heart
forget by black goal
And let intact the glorious
gloal of Satan's soul

Utlogget kingvald

« Svar #3 på: 07. november 2015, 02:45:05 »
Lurer på hva de to som stemte annet har slags religion/livssyn.
Jeg lurer på hva slags liv de har, de som har svart "Ingen"!

Og på hvilke grunnlag du (og Neptun) har for i det hele tatt å blande dere inn i andres religion/livssyn! Det bør vel være en privatsak. Det blir først når man praktiserer det livssynet slik at det påvirker andre direkte at den praktiseringen blir noe å bry seg med. Og selv da altså kun praktiseringen, ikke livssynet i seg selv.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #4 på: 07. november 2015, 06:02:06 »
Jeg svarte ingen, og jeg har et ganske bra liv som resultat av det. For å sitere Morty fra Rick and Morty:
"Nobody exists on purpose, nobody belongs anywhere, everybody's gonna die. Come watch TV."
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget kingvald

« Svar #5 på: 07. november 2015, 08:54:37 »
Men da har du jo et livssyn, da, z. TV-titterisme ;D

Et eller annet livssyn har alle. Noe som forteller dem hva som er rett eller galt. Noe som f.eks. får dem til å være aktive på Skepsisforumet, eller glane på skrekkfilm "døgnet rundt", eller, ja … Så å svare "Ingen" skjønner ikke jeg. Det kan være at man ikke har formulert det på noen måte, eller satt noen "merkelapp" på det. Og at det er ens eget, helt private, livssyn (her da "z-isme" ;) ) som man ikke har tenkt noe særlig grundig over.

Men et eller annet "moralsk kompass" har alle!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #6 på: 07. november 2015, 10:39:21 »
Hvor mye syn på livet er det i et livssyn? Jeg er ateist, skeptiker og naturalist/materialist, men er det egentlig livssyn i seg selv? Det er livssyn som kommunisme, objektivisme, sekulær humanisme, diverse former for buddhisme osv. hvor ateisme er en del av livssynet, men ateisme i seg selv er ikke et livssyn.  Ateisme er ikke et livssyn siden det er å ikke akseptere teisme og ikke noe mer enn det. Det er ikke mer livssyn enn å ikke akseptere påstander om Bigfoot sin eksistens. Jeg kan ikke si at det er mitt livssyn. Samme går for naturalisme/materialisme siden jeg bare antar at det er hvordan ting er frem til at noen kan bevise det overnaturlige. Så skepsis er det nærmeste jeg har noe som heter livssyn da, og det i seg selv er ikke mye til livssyn med mindre jeg gjør noe ute av det.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget kingvald

« Svar #7 på: 07. november 2015, 14:15:02 »
Skepsis kommer vel i tilfelle inn under "Andre" i lista.

Kjell Ingvaldsen

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #8 på: 07. november 2015, 14:38:09 »
Fremdeles ikke nok syn på livet at jeg føler at det er noe virkelig livssyn. Det er mer en metode enn det. Eller enda bedre, en unnskyldning til å være apatisk til påstander frem til de er bevist. Så knapt en metode en gang, men mer en unnskyldning for å være apatisk og ikke omfavne noe livssyn.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #9 på: 08. november 2015, 12:39:24 »
Legger inn noen definisjoner av "livssyn" for ordens skyld.
syn på menneskelivet, livsanskuelse

Livssyn, livsanskuelse, mer eller mindre sammenhengende og teoretisk begrunnet oppfatning av menneskelivets vilkår, funksjoner, oppgaver, mål og mening. Betegnelsen brukes noen ganger synonymt med moral.

Livssyn er en overordnet, felles og egen benevnelse om det et menneske tror om livet og verden, om det fins noen høyere makt eller ikke, hvilken etikk man bør leve etter. Et livssyn inneholder synsmåter innen tre områder: virkelighetsoppfatning, menneskesyn og verdioppfatning. Virkelighetsoppfatning er en oppfatning om hvordan man kan få kunnskaper om verden (en epistemologi). Livssyn omfatter også spørsmål om hvordan vi bør leve (for eksempel gjennom åpenbaring, fornuft eller erfaring), og et syn på mennesket og oppfatninger om hva som er riktig og galt, godt og ondt (en etikk).

Et livssyn er først og fremst individuelt, dvs at man bare kan stå inne for sitt eget livssyn og ikke for andres. Likevel forekommer det kollektive livssyn, enten ved at man kommer til et kompromiss eller at man generaliserer de individuelle variasjonene.

Livssyn deles gjerne inn i to hovedgrupper: religiøse og sekulære.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #10 på: 08. november 2015, 15:21:30 »
Legger inn noen definisjoner av "livssyn" for ordens skyld.
syn på menneskelivet, livsanskuelse

Jeg ser minst mulig å mennesker og hva de gjør i dagliglivet mitt og anser liv som oppskrytt. Jeg holder meg mest mulig unna slikt. Jeg har ikke noe livssyn ut i fra denne definisjonen.

Livssyn, livsanskuelse, mer eller mindre sammenhengende og teoretisk begrunnet oppfatning av menneskelivets vilkår, funksjoner, oppgaver, mål og mening. Betegnelsen brukes noen ganger synonymt med moral.

Jeg har ingen oppfatning om mål eller mening i livet mitt eller andres, og jeg er moralsk apatisk. Jeg har ikke noe livssyn ut i fra denne definisjonen.

Livssyn er en overordnet, felles og egen benevnelse om det et menneske tror om livet og verden, om det fins noen høyere makt eller ikke, hvilken etikk man bør leve etter. Et livssyn inneholder synsmåter innen tre områder: virkelighetsoppfatning, menneskesyn og verdioppfatning. Virkelighetsoppfatning er en oppfatning om hvordan man kan få kunnskaper om verden (en epistemologi). Livssyn omfatter også spørsmål om hvordan vi bør leve (for eksempel gjennom åpenbaring, fornuft eller erfaring), og et syn på mennesket og oppfatninger om hva som er riktig og galt, godt og ondt (en etikk).

Et livssyn er først og fremst individuelt, dvs at man bare kan stå inne for sitt eget livssyn og ikke for andres. Likevel forekommer det kollektive livssyn, enten ved at man kommer til et kompromiss eller at man generaliserer de individuelle variasjonene.

Livssyn deles gjerne inn i to hovedgrupper: religiøse og sekulære.

Jeg har vage ideer om hva som er riktig og galt, men de er som sagt vage og jeg skifter dem ut hele tiden. Jeg unngår sånt mest mulig. Noe av det er kanskje intellektuell latskap og apati, men det er en del fordi som filosofisk skeptiker, så kan jeg aldri vite og være sikker på noe. For alt jeg vet, så er hele livet mitt en drøm eller en datasimulasjon. Uansett hvor sikker logikk og matematikk måtte virke for meg, så er det en del av drømmen eller simulasjonen. Poenget mitt er ikke å kverulere for mye med å avvise en hver definisjon på et livssyn med å si at ut i fra den definisjonen, så har jeg ikke noe livssyn, men heller si at jeg ikke omfavner noen eksisterende livssyn. Som nevnt, skepsis er det nærmeste jeg har et livssyn, men kun fordi jeg aldri kan være sikker på noe.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget kingvald

« Svar #11 på: 09. november 2015, 06:02:40 »
Hmmmm, z forsøker å forsvare påstanden om at han ikke har noe livssyn med å beskrive sitt livssyn  ;)

Kjell Ingvaldsen

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #12 på: 09. november 2015, 08:41:10 »
Det er en form for et livssyn så klart, men det er et livssyn som består av å unngå å velge et livssyn. Så lenge jeg kan stemme ingen livssyn, så stemmer jeg det. Jeg hadde foretrukket at nihilisme var et valg i stedet.
forget by black goal
gloal of Satan's soul

Utlogget kingvald

« Svar #13 på: 09. november 2015, 17:47:11 »
z, du ville hatt med "Nihilisme" jeg ville gjerne hatt "En privatsak". Jeg tror vi kan konkludere med at listen ikke er omfattende nok!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Tantemøkken

« Svar #14 på: 17. november 2015, 07:02:00 »
Jeg savner å kunne svare med et rungende "Hail Satan!" på dette spørsmålet.