harm

avstemning

Hva er ditt religion eller livssyn?

Buddhisme
0 (0%)
Hinduisme
0 (0%)
Humanisme/Human-etikk/Livssynshumanisme
4 (22.2%)
Islam
0 (0%)
Jødedom
1 (5.6%)
Kristendom
1 (5.6%)
Shintōisme
0 (0%)
Sikhisme
0 (0%)
Åsatru/Nyhedendom
0 (0%)
Annen
3 (16.7%)
Ingen
9 (50%)

Stemmer totalt: 18

Skrevet av Emne: Hva er ditt religion eller livssyn?  (Lest 6081 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kingvald

Sv: Hva er ditt religion eller livssyn?
« Svar #30 på: 05. januar 2016, 05:23:34 »
Til en viss grad enig med z. I det samfunnet blir det jo bare naturlig at de "som ikke har noe tro" samler seg for slik å kunne organisere sitt arbeid med å presse sin tro på det "å ikke ha noen tro" på andre.

Ellers så virker det på meg at de fleste (dog slett ikke alle) skeptikere definitivt er humanister, selv om de ikke er humaetikere. Men "undersøkelsen" denne tråden er basert på er totalt uegnet til å fortelle noe som helst annet enn at det i blant leserne på dette forum finnes noen som har svart at de er humanetikere, noen som har svart at de ikke har noe livssyn, og noen som har svart at de ikke finner sitt livssyn blant de opplistede definerte livssynene. Merk: "Har svart at de har", ikke "har"!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
Sv: Hva er ditt religion eller livssyn?
« Svar #31 på: 06. januar 2016, 09:27:22 »
Lurer på hva de to som stemte annet har slags religion/livssyn.

De er nå tre.

Jeg kan ikke svare for andre men jeg er satanist. Eller "kinky ateist" om du vil. (Vi kan også snu på flisa og si ateisme er vaniljesatanisme). Begrepet satanist er hensiktsmessig for å markere avstand til "sekulær humanisme" (som vel er den form for livssyn som ligner mest). Det handler da om å ikke havne i sekk sammen med alle disse som ser på mennesket (og menneskeheten, det menneskelige, etc.) som et ersatz gudsbegrep, som bl.a. visse filosofer til stadighet lanserer som løsning på dette evindelige problem med å bli kvitt metafysikken.