harm

Skrevet av Emne: IS og dommedag  (Lest 1575 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
IS og dommedag
« på: 15. november 2015, 11:30:28 »
Det er lenge siden jeg har sett noe videre på de mer ekstreme sidene ved islamismen. Jeg har en følelse av å ha blitt overforet av rent sekulære og realpolitiske perspektiv på forholdet mellom ideologi og praksis, så det var interessant å se det religiøse perspektivet tett integrert, med bl.a. dommedagsfortelling og -forventninger på plass i sekterisk-politisk debatt:

http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2015/03/what-isis-really-wants/384980/

Garantert ikke noe nytt for dem som faktisk har vært interessert, men jeg er ikke egentlig blant dem. Gir uansett en del interessant mat for tanken i flere retninger.

Artikkelen er fra tidlig i år, så for dem som fulgte kritikken etterpå, er det et oppfølgerintrevju med Bernard Haykel her: http://thinkprogress.org/world/2015/02/20/3625446/atlantic-left-isis-conversation-bernard-haykel/

Utlogget pling

Sv: IS og dommedag
« Svar #1 på: 17. november 2015, 13:50:31 »
Minervas Jan Arild Snoen har en interessant artikkel gjengitt på Minervanett, Motgift eller stimulans? http://www.minervanett.no/motgift-eller-stimulans/
Sitat
Er fundamentalistisk islam – salafisme – en motgift mot voldsbruk, eller fungerer den tvert imot som tilrettelegger? Svaret er usikkert, men uansett kan det ikke dempe kritikken mot en ideologi som truer menneskets frihet.

I artikkelen gjengir han debatterte synspunkter på forholdet mellom det han kaller "stille salafisme", jihadisme og det muslimske brorskapet.
Personlig fant jeg artikkelen svært interessant og lettfattelig for å forstå en del forhold jeg tidligere ikke har brydd meg særlig om å skaffe meg innsikt i.

På den motsatte politiske fløyen har Pål Steigan en artikkel, Hva ønsker den islamske staten å oppnå?, http://steigan.no/2015/11/17/hva-onsker-den-islamske-staten-a-oppna/, som går mer inn på jihadistenes ideologi.

[edit: fikset en feilformatering i første lenke]
« Siste redigering: 17. november 2015, 17:10:26 av Asbjørn Dyrendal »

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #2 på: 17. november 2015, 17:20:08 »
Takk for det.

Jeg ser begge refererer til Atlantic-artikkelen jeg lenket øverst, en artikkel som tydelig er et referansepunkt i offentlig diskusjon. Det er forståelig, siden den er lang, tydelig, tar for seg tema som ligger utenfor det som er vanlig i nyhetsdekningen og virker grundig.

Jeg forsøkte å finne noe akademisk på IS fra Haykel (mest fordi jeg redigerer en bok hvor vi godt kunne hatt et bidrag om IS), men det ser ut til å være under produksjon heller enn publisert.

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
« Svar #3 på: 06. januar 2016, 09:33:36 »
Det ser for meg ut som om IS (og lignende tiltak) suges inn i vakuumet som oppstod da "arabisk marxisme" kollapset som postkolonial, statsbærende ideologi. Problemet er jo at de islamske landene i midtøsten aldri har hatt noen egentlig stat, bortsett fra disse underlige konstruksjonene -- Israel inkludert -- som ble konstituert av kolonimaktene i etterkant av 1. verdenskrig og det ottomanske rikets undergang.

Forøvrig hjelper det vel ikke akkurat på situasjonen at den såkalte vesten er så åpenlyst korrupt i sine regionale forretninger.

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #4 på: 06. januar 2016, 16:47:00 »
Det ser for meg ut som om IS (og lignende tiltak) suges inn i vakuumet som oppstod da "arabisk marxisme" kollapset som postkolonial, statsbærende ideologi. Problemet er jo at de islamske landene i midtøsten aldri har hatt noen egentlig stat, bortsett fra disse underlige konstruksjonene -- Israel inkludert -- som ble konstituert av kolonimaktene i etterkant av 1. verdenskrig og det ottomanske rikets undergang.

Forøvrig hjelper det vel ikke akkurat på situasjonen at den såkalte vesten er så åpenlyst korrupt i sine regionale forretninger.

Det er vel omtrent oppsummeringen av den faglitteraturen jeg ble tvunget gjennom som ung student hvor det var temaet.