harm

Skrevet av Emne: 80-tallspop  (Lest 2295 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget z

• Born with a heart of steel
    • Skeptikeren
80-tallspop
« på: 15. november 2015, 12:28:12 »
The Buggles - Video Killed The Radio Star

Her er videoen som startet alt. Dette er fødselen til MTV og bildet av hva 80-tallet skulle handle om. Man får litt gåsehud av å tenke over det. Om det er god eller dårlig gåsehud er ikke så sikkert, men dette er tråden for 80-tallspop. Husker dere da pop ikke sugde, hadde musikalsk verdi og var ikke bare laget for idioter? Ikke jeg heller, men 80-tallspop er så nært popmusikk noen gang kom til å være bra musikk. Dette er tråden hvor vi poster våre kommersielle favorittlåter fra 1980 til 1989 og diskuterer musikken fra denne tidsperioden. Jeg ser for meg at det blir mer posting av musikkvideoer enn diskusjoner og det kommer til å være mest meg som poster siden sosiale medier har tatt over for internetforumer, men jeg håper på å se noen poster her i de nærmeste årene.

Her er noen obligatoriske videoer for å starte tråden skikkelig.

Safety Dance - Men Without Hats Official Video

a-ha - Take On Me (Official Video)

Dead Or Alive - You Spin Me Round (Like a Record)

Uansett hvor hetero du er, så må du innrømme at Pete Burns var sexy den gang.

Toto - Africa

Eurythmics - Sweet Dreams (Are Made Of This) (Official Video)

Og selvsagt Michael Jackson. En masse Michael Jackson.

Michael Jackson - Thriller

Michael Jackson - Billie Jean

Michael Jackson - Beat It

Michael Jackson - Bad

Michael Jackson - Smooth Criminal (Michael Jackson's Vision)

Så post i vei om 80-tallet og hvorfor det var det eneste tiåret som ikke sugde. Et tiår med nonstop kokain, Ronald Reagan og hårspray.
We are rulers of the ocean
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Utlogget z

• Skeptikeren
Sv: 80-tallspop
« Svar #1 på: 15. november 2015, 12:30:40 »
Remixes er også akseptert i denne tråden. Denne er utrolig nok enda bedre enn originalen og jeg garanterer dere vil trykke replay med en gang den er over.

Bustin
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #2 på: 17. november 2015, 17:41:59 »
The Buggles - Video Killed The Radio Star

Her er videoen som startet alt. Dette er fødselen til MTV og bildet av hva 80-tallet skulle handle om. Man får litt gåsehud av å tenke over det. Om det er god eller dårlig gåsehud er ikke så sikkert, men dette er tråden for 80-tallspop. Husker dere da pop ikke sugde, hadde musikalsk verdi og var ikke bare laget for idioter? Ikke jeg heller, men 80-tallspop er så nært popmusikk noen gang kom til å være bra musikk.

Jeg ville heller fokusert på hvordan 80-tallet var tiåret som gjorde det mer enn klart at hvis man skulle holde ut at noen skrudde på noe som var laget utenfor skrotloftet, var det helst metal som gjaldt. Popmusikken var også den gang stort sett til å grine blod av, og jeg har fortsatt stygge arr i ørene og på sjelen etter eksponering.

Hvis jeg nå trekker fra det jeg hører på nå (jeg synes det er popmusikk nå ...)

Peter Gabriel – Games Without Frontiers

og tungt relatert musikk som

Kate Bush - The Dreaming

så kommer jeg umiddelbart bare på ei låt som sier "popmusikk" i hodet uten å vekke agg:

Cindy Lauper – Girls Just Want to Have Fun

Tålbar én gang i halvåret. Mistenker jeg. Har ikke prøvd.

« Siste redigering: 17. november 2015, 17:49:09 av Asbjørn Dyrendal »

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #3 på: 02. januar 2016, 08:48:05 »
10000 maniacs Scorpio Rising (Embedding disabled, limit reached)
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #4 på: 09. mars 2016, 13:56:11 »
Ganske interessant artikkel om norske gruppen 2 Brave http://www.musikalske.net/2_brave/2_brave.htm
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Utlogget z

• Skeptikeren
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Utlogget Dupree

« Svar #6 på: 21. april 2016, 21:35:15 »
 :(

Det var trist. Han var jo så ung ...

RIP Prince.
Hva er vitsen med å ha et fjell bare for å ha et fjell?

Jason Bostic, visepresident i WV Coal Association

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #8 på: 03. august 2016, 07:52:35 »
Burde synthwave regnes som 80-tallspop selv om det er en sjanger som dukket opp for noen få år siden? Noen vil si det er det er åpenlyst at det ikke er det, men vi må først tenke på hva vi egentlig mener med 80-tallspop før vi kan si ja eller nei. Hvis vi mener pop som kom ut mellom 1980 frem til 1989, så er svaret selvsagt nei. Men tenker vi på 80-tallspop som en bestemt sound og image, så blir det ikke så enkelt å gi et klart svar.

Mye av det vi tenker på som 80-tallspop og popkultur (mote, filmer, tv-serier, videospill osv.) startet på siste halvdel av 70-tallet. Og mye av det vi assosierer med 70-tallsmusikk og popkultur strakk seg lang utover 80-tallet. Samme med 90-tallet. Mye av det vi tenker som erketypiske ting fra 90-tallet kommer fra sistehalvdel av 80-tallet, og mye stereotypisk 80-tallsting varte langt utover 90-tallet. Poenget mitt er at det vi tenker på som 80-tallet kan ikke bare ses på som ting som skjedde i en tiårsperiode. Det er musikk, mote og stiler som strekker seg mye lengre enn det.

Så hvis vi ser på 80-tallet som et fenomen og stilart fremfor bare et tiår, så er det noe som tok form et sted mot slutten av 70-tallet og døde en sakte død på 90-tallet. Da er det vell ikke så det vell ikke så galt å tenke på synthwave som en videreføring av 80-tallet når det kommer til både sound og image. Så burde jeg poste synthwave i denne tråden eller lage en ny en bare for synthwave?
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #9 på: 03. august 2016, 10:19:25 »
Uten at jeg aner hva synthwave er så tror jeg tråden er ment som et stykke nostalgia for dem som husker denne bisarre tiden hvor leggvarmere og pastellfarger var høyeste mote. Og toppen av menneskelig lykke var å sitte på Barokk og lepje champagne sammen med en tupert bimbo og en mobiltelefon på 35 kilo.

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #10 på: 03. august 2016, 15:34:21 »
Synthwave er en ganske ny sjanger av elektronisk musikk som tar inspirasjon fra 80-tallspop, spesielt synth pop. Det er også mye inspirasjon fra synthmusikk science fiction, skrekkfilmer, dataspill fra 80-tallet og TV-serier som Miami Vice og Knight Rider. Forestill deg over the top konsentrert dose av 80-tallet i form av episke og atmosfæriske elektroniske lydlandskaper. Synthwave er også kjent som neo 80s og retro electro. Det er ikke bare musikken som er 80-talls, men også image og platecover, som drar inspirasjon from filmplakater og andre ikoniske ting fra tidsperioden.

Her er noen eksempler.

Håper disse videoene gav deg en idé om hva synthwave er, ikke bare musikalsk, men også visuelt. Her er en trailer til en dokumentar om emnet

Hvis di er interessert i mer, så sjekk ut Perturbator http://perturbator.bandcamp.com/

Så burde dette ha en egen tråd siden dette er en egen greie, eller er dette så 80-talls at det er en forbrytelse å ikke poste det her?
Kings of seven seas

We are immortal
The glory's in our hands
For blood is our hunger
We know where we stand

Utlogget z

• Skeptikeren
« Svar #11 på: 10. august 2016, 13:40:00 »