Skrevet av Emne: Tunstad og badegjestene  (Lest 1987 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Marquis

• Deus Ex Nihilo
    • The Maxistic Paradigm
Tunstad og badegjestene
« på: 06. januar 2016, 09:46:08 »
Etter å ha ploget meg gjennom Tunstads bok "Evolusjon" sitter jeg ikke igjen med stort annet å si enn at uttrykket "genbassenget" var mildt sagt underlig. Jeg tolker det slik at han har begått en ad hoc oversettelse av det engelske uttrykket "shallow end of the gene pool" som imidlertid ikke betyr at det finnes noe "basseng". Det er et uoversettelig ordspill, grunnet i at begrepet "pool" på engelsk også kan bety noe i nærheten av et spleiselag, f.eks. car pool, og at den grunne enden av bassenget er der de ikke særlig svømmedyktige oppholder seg.

Et mulig norsk oversettelse av meningen bak uttrykket "shallow end of the gene pool" kunne kanskje være noe slikt som "fra tilbudsdisken i gensupermarkedet" -- men det blir jo ikke helt det samme.

Hvorom allting er, boka er grei nok den, men min høyst private mening er at den kanskje er noe i overkant preget av skepnikkete nerdehumor (mens boka i seg selv ser ut til å være rettet mot et "ung-voksent" publikum. Slik sett skjemmes dens salgbarhet av å ikke fremstå med krystallklart fokus. Er dette "evolution for dummies" eller er det mobbing av de vantro?

Utlogget Dupree

Sv: Tunstad og badegjestene
« Svar #1 på: 21. april 2016, 23:09:23 »
Jeg leste faktisk denne for en tid siden, og likte den godt. Til å begynne med syntes jeg at det ungdommelige språket virket litt distraherende, men det var mest i begynnelsen. (Forfatteren skriver jo selv at han henvender seg til oppvakte 15-åringer.)

Siden jeg har pløyd gjennom en del bøker om evolusjon og relaterte ting, hadde jeg ikke regnet med å lære særlig mye nytt, med boka ga meg faktisk forklaring på mange småting som jeg har gått og grublet på (ikke nok til å slå det opp, riktignok).

Evolusjon på en lettfattelig måte, selv om jeg tror man får mest utbytte av den om man har interesse og noen basiskunnskaper på forhånd.

Jeg merket meg ikke spesielt uttrykket genbasseng, men et basseng kan jo være (og er vel også oftest) et reservoar? Genreservoar? Ikke en flislagt swimming pool. (ikke engang min utmerkede ordbok har noen god oversettelse av uttrykket "pool".)
Hva er vitsen med å ha et fjell bare for å ha et fjell?

Jason Bostic, visepresident i WV Coal Association

Utlogget John E

Sv: Tunstad og badegjestene
« Svar #2 på: 22. april 2016, 10:18:08 »
Jeg har sett ar ordet genutrustning har vært brukt.