Skrevet av Emne: Filmen om svindleren fra Snåsa  (Lest 3694 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget kingvald

Filmen om svindleren fra Snåsa
« på: 18. januar 2016, 20:05:22 »
Nå har filmen om den kyniske svindleren fra Snåsa kommet. VG har både filmomtale, Filmanmeldelse: «Mannen fra Snåsa», med undertittel "Vakkert portrett av en godhetstyrann", og en helgentilbedelse fra regissøren, – Joralf har en formidabel gave.

Da jeg jo ikke fjaser på Fjasboka, så får jeg jo ikke lov til å kommentere på VG. Men nå var det nære på jeg kapitulerte, og solgte sjela mi til Facebook-djevelen. Under Olins helgentilbedelse skulle jeg så gjerne ha lagt inn kommentar som følger: "En formidabel gave som lystløgner og kynisk storsvindler, ja!"

Selvsagt ærlig og redelig under fullt navn!

Det er en skam at den kyniske, løgnaktige svindleren får fortsette sånn uimotsagt. (OK, ikke helt uimotsagt, men de som tar til motmæle blir tiet ihjel.)

Kjell Ingvaldsen

Utlogget kingvald

Sv: Filmen om svindleren fra Snåsa
« Svar #1 på: 20. januar 2016, 21:00:44 »
Dagbladet er mer kritisk, både til den griske storsvindleren, og til kvaliteten på regissørens håndtverk:  Det føles litt klamt (Tittel fra forsiden.)

Kjell Ingvaldsen

Utlogget kingvald

« Svar #2 på: 20. januar 2016, 21:22:35 »
Også Aftenposten er mer kritisk, både til regissørs budskap og gjennomføring: Propaganda for Snåsamannen

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Asbjørn Dyrendal

• Administrator
    • Skepsisbloggen
« Svar #3 på: 20. januar 2016, 22:05:04 »
Jeg er ikke helt overbevist om at du viser spesielt god dekning for "kynisk svindler", men akkurat det er kanskje en litt annen diskusjon enn den om selve filmen?

Ellers ser jeg gjerne en diskusjon om det første - med litt mer avdempet språkbruk og dertil kjølig hode. Ronnie Johanson har levert et greit grunnlag til det, og jeg ser Kristian Gundersen har vært på banen med noen pauli ord også.

Når det gjelder filmen og dekningen: for min del må jeg innrømme at det jeg har funnet anmassende mer er snåseriet i forkant av filmen. Dekningen i etterkant har vært mer avdempet, med noe mer nyanser. Jeg antar ut fra dekningen, men uten å se filmen, at deltagelsen i dette prosjektet inngår i en gammel manns beskyttelse av sitt ettermæle, og likevel viser den nok til at det er mulig å se hvordan det er samspillet som er det sentrale. (Andre må gjerne korrigere meg.)

Det virker dermed på meg som om filmen - riktignok mest for et analytisk anmelderøye (?) – understreker det noen av oss lenge har sagt, nemlig at Gjerstads utvilsomme evne ikke er synskhet eller helbredelse, men som medmenneske i krevende situasjoner. (Han har kanskje melket det, men det koster da også noe.)

Synd det tydeligvis ikke er bra nok, men for andre enn dem som måtte ha sterke, personlige grunner til å rase, synes jeg godt han kan få et anerkjennende nikk for innsatsen. Så kan vi spare konfekten til den kritiske analysen av "bevisene" for de påståtte evnene. 

Utlogget kingvald

« Svar #4 på: 21. januar 2016, 06:06:27 »
Innrømmer at mitt ordvalg er veldig "spisset", og gjort med overlegg for å provosere.

Men jeg mener å ha grunnlag for det. Og at den siden av hans virksomhet bør komme fram som motvekt til hans, reelle, medmenneskelighet.

Kjell Ingvaldsen

Kjell Arne Larsen

• Gjest
« Svar #5 på: 21. januar 2016, 11:10:11 »
Jeg her heller ikke sett reklamefilmen for JG - så jeg må også basere meg på anmeldelsene og reportasjene.

Ut fra omtalene, og intervjuene med Gjerstad, ser det ut til at han har tonet ned sin egen betydning, og legger mer vekt på at han har "mottatt" disse "evnene", som kristen/troende/aktiv sliter av kirkebenker. Dette samsvarer jo godt med at han har opptrådt sammen med Nidaros-bispen i domkirka. I dag går forresten en biskop ut, og forkynner at kirka må være mer aktiv på helsebløff-markedet.

Filmen (?), og Gjerstad og hans tilhengeres betoning av "kristendommen" (over 80 % av befolkningens "tro"), vil jeg mene er en gigantisk avledningsmanøver, i forhold til det helt elementære spørsmålet til Gjerstad, Engleprinsessen, og enhver annen som påberoper seg "overnaturlige" evner av noe slag: Kan du bevise disse egenskapene, i en uavhengig, vitenskapelig test? Og, hvis vedkommende ikke vil det (som Gjerstad alltid har nektet/unndradd seg), HVORFOR IKKE?

Kjell Arne Larsen

Utlogget Behemoth

• 5-dimensjonal "katt"
« Svar #6 på: 21. januar 2016, 12:48:06 »
Men jeg mener å ha grunnlag for det. Og at den siden av hans virksomhet bør komme fram som motvekt til hans, reelle, medmenneskelighet.

Når du skriver "kynisk svindler" ser jeg for meg en som med vitende og vilje vet at produktet som formidles/selges er uvirksomt (enten det er homeopati, sølvvann eller helbredende mystisk kraft som tilbys.)

Nå har jeg satt meg lite inn i Snåsamann-saken, så det kan godt hende du har dekning for at det dreier seg om bevisst kynisk svindel - men mitt generelle inntrykk er at svært mange som tilbyr kvakksalveri har oppriktig tro på at det de driver med faktisk har god effekt.

Utlogget Hardy

« Svar #7 på: 24. januar 2016, 13:09:59 »
Lege Jørgen Skavlan har sett filmen, og har sin egen vri på kritikken:

Sitat
Egentlig tror jeg norsk allmennmedisin har gått glipp av et veldig flott medmenneske i Joralf Gjerstad

Her http://www.nrk.no/norge/lege-skavlan_-fastleger-kan-laere-av-snasamannen-1.12765126
« Siste redigering: 24. januar 2016, 13:12:31 av Hardy »
Livet er den største av alle overraskelser.

Utlogget kingvald

« Svar #8 på: 24. januar 2016, 18:46:10 »
Men nå er jo det grunnleggende premisset for Skavlans positive syn på Gjerstad feil, da. "Det er vanlig med en liten gave, hint, hint!" Foruten de evindelige bøkene. Og både de betalte "gratis"-"helbredelsene" og bøkene selges jo ved hjelp av løgner om påståtte vellykkede forutsigelser og angivelige helbredelseunder.

Jeg håper ikke dr. Skavlan mener legestanden skal kopiere kaillen med slike svindler-metoder!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Arman

• Administrator
  • Ingen gud, ingen herre, alt for kjærligheten
« Svar #9 på: 26. januar 2016, 13:38:00 »
<..>I dag går forresten en biskop ut, og forkynner at kirka må være mer aktiv på helsebløff-markedet.<..>
Bare en liten presisering av kilden til dette:

http://www.dagbladet.no/2016/01/21/kultur/snasamannen/joralf_gjerstad/margreth_olin/dokumentar/42823752/

- Vi har vært så opptatt av å være sunne og balanserte. Jeg tror vi har vært så redd for misbruk av bønn og salving av syke, at vi har forsømt oss i bruken av denne tjenesten. Det har vært forståelig at vi har vært varsomme, men vanskelig å forsvare at vi har vært så tilbakeholdene med denne helbredende praksis, sier han.

Dahl legger til at bønn for kirken ikke handler om magi og «hokuspokus», men han mener flere bør tilby det han kaller helbredende oppmerksomhet.

- Jeg ønsker meg en modigere kirke som våger å praktisere og ikke bare komme med ord, sier han.
I've spent a lot of my life among people brighter than myself. Larry Niven
===
Nei, ingen 'i' i nicket, heller ingen 'd'.
Streng Administrator Grei Administrator

Utlogget MAC-hiavelli

« Svar #10 på: 26. januar 2016, 19:39:32 »
- Jeg ønsker meg en modigere kirke som våger å praktisere og ikke bare komme med ord, sier han.

Betyr dette at vi endelig kan stene homofile og selge våre døtre inn i slaveriet?

Utlogget frenchisbacan

« Svar #11 på: 29. januar 2016, 22:12:34 »
Ja, kvifor kan ikkje din fastlege verte den nye Joralf, slik Skavlan seier? Han møter deg med eit fattig smil, du kjenner dei 37 varmegradene frå hendene hans, og han er så dårleg til beins at du må støtte han! Til alt overmål seier han at du bør oppsøke helsevesenet, dvs finne deg ein annan fastlege. Det vil eg gjerne betale eigenandel for, err... eg meinar legge ein hundrings i skåla på kjøkkenet. Svart. Skulle likt å kunne forhalde meg til skatteoppkrevjaren på Snåsa og Midtnorge.
« Siste redigering: 29. januar 2016, 22:14:51 av frenchisbacan »

Kjell Arne Larsen

• Gjest
« Svar #12 på: 27. februar 2016, 16:07:56 »
I dag har "Blabladet.no" en artikkel med bilde av vår venn fra Snåsa, og et sitat - "jeg skulle vært statsminister, jeg". Det er i "+"-delen, så det krever innlogging å lese mer av visdomsordene.

Såvidt jeg erindrer, har "Vær varsom"-plakaten og pressekortet noen formuleringer om at man skal "verne intervjuobjektet mot seg sjøl". Det burde absolutt vært gjort, når den sjølkritiske sansen er så til de grader fraværende.

Utlogget Gnisten

• Administrator
« Svar #13 på: 28. februar 2016, 18:53:14 »
I dag har "Blabladet.no" en artikkel med bilde av vår venn fra Snåsa, og et sitat - "jeg skulle vært statsminister, jeg". Det er i "+"-delen, så det krever innlogging å lese mer av visdomsordene.

Overskriften er: "- Jeg burde vært statsminister, jeg!". Altså ikke 'skulle'.

http://www.dagbladet.no/2016/02/27/magasinet/pluss/portrettet/snasamannen/alternativ_medisin/43258879/

Utlogget frenchisbacan

« Svar #14 på: 24. april 2016, 00:31:30 »
OK, då så.