harm

Skrevet av Emne: Naomi Klein: Dette forandrer alt. Kapitalismen mot klimaet  (Lest 4400 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Dupree

Denne boka er etter min mening Kleins beste (hittil). Hun tar for seg klimakrisen, og viser at det største hinderet for en radikal omlegging til fornybar energi er frihandelsavtaler og storkapitalisme, ja, selve idèen om ubegrenset vekst.

Selv leste jeg den to ganger. Og føler meg egentlig nokså sjokkert.

Det er ikke det at jeg var uvitende om frihandelsavtaler, korrupsjon, tjæresand, fracking og all den andre dritten; det er bare så mye mer av alt enn jeg var klar over, det er så mye verre, og så mye mer kynisk!

Klein er likevel optimistisk, og mener vi kan klare å redde planeten ved å ta tilbake lokaldemokratiet, reforhandle frihandelsavtaler og først og fremst hjelpe utviklingsland til å kunne basere seg på fornybar energi i stedet for å gå veien om fossil energi som vi har gjort.

Selv er jeg pessimist, men LES BOKEN! Vi har dårlig tid.
Hva er vitsen med å ha et fjell bare for å ha et fjell?

Jason Bostic, visepresident i WV Coal Association

Utlogget Gnisten

• Administrator
Sv: Naomi Klein: Dette forandrer alt. Kapitalismen mot klimaet
« Svar #1 på: 21. april 2016, 02:33:13 »
Først: Velkommen tilbake, Dupree! Det var en sorgens dag for meg da du plutselig slettet din forrige konto.

Så: Har du noen lenker til denne boka? Er den oversatt til norsk? Finnes det noen oppmerksomhet i Norge om boka?

Ditt foreløpige referat tyder for meg på at jeg kan bli mye enig i alt dette, men har ikke ennå lest noe av Naomi Klein.

Utlogget Dupree

« Svar #2 på: 21. april 2016, 02:51:56 »
Takk Gnisten! Jeg hadde jo planer om å starte på teletorget, da ...  ;D ;D ;D (Er det nok smileys?)

Jepp. Boka finnes på norsk, på Oktoberforlaget:

http://www.oktober.no/Boeker/Sakboeker/Dette-forandrer-alt

Om den har fått noen særlig oppmerksomhet her i Norge vet jeg ikke. Dette er jo sånt som de fleste helst ikke vil vite ...

Jeg kan i hvert fall anbefale den!

Innlogget kingvald

« Svar #3 på: 21. april 2016, 05:49:50 »
Ja, velkommen tilbake Dupree. Du var savnet!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Dupree

« Svar #4 på: 21. april 2016, 22:39:55 »
Takk for det, Kingvald!  :)

Jeg vet ikke om jeg har så mye å bidra med, men tiden får vise. Akkurat nå driver jeg og setter meg mer inn i all ugagn som utvinning av kull, olje og gass forårsaker. Det er fryktelig trist.

Bjarte

• Gjest
« Svar #5 på: 17. august 2016, 17:16:18 »
Hei, eg har nettopp lest den anerkjente og viktige boken "Dette forandrer alt. Kapitalismen mot klimaet" av Naomi Klein. Boken skremmer meg, og eg lurer på om vi alle er som frosken som blir stående stille i en kasserolle med vann som sakte varmes til kokepunktet, fordi oppvarmingen skjer så sakte,... eller er det faktafeil om global oppvarming?

Kunne tenkt meg å fått journalister til å svare på følgende spørsmål:

a) Er global oppvarming reelt/ dokumentert?

b) Hvorfor skjer global oppvarming?

c) Hva skjer om vi ikke endrer vår adferd?

d) Hva må til for å unngå 2 grader C oppvarming?

PS! Etter å ha lest boken, har eg laget en personlig ønskeliste:

a) FN må innføre CO2-avgift, og utbetale den i form av Borgerlønn. Borgerlønn endrer de fattige sine forbruksvaner.

b) Den norske regjering må via Oljefondet og Statoil, forby Fracking, Oljesand, kullkraft og atomkraft. Dette vil være med på å trekke kapital ut av CO2 produserende industri, og således fremskynde styrkeforholdet og et grønt skifte.

c) Støtte lokaldemokratiet og krav om lokal forankring for næringslivet. Dette for å sikre større grad av lokal tilpasning og ansvar for miljøet.

Er eg helt på jordet, eller...?

Innlogget kingvald

« Svar #6 på: 18. august 2016, 12:05:38 »
Helt på jordet, Bjarte? Tja, å forby/redusere atomkraft påvirker overhode ikke utslipp av klimagasser. Det fjerner heller et klimanøytralt potensielt alternativ til fossile energikilder.

Det er også noen andre punkter hvor jeg sliter med helt å se sammenhengen mellom dine "ønsker" og klimaproblemene.

Dessuten: Skal journalister gi oss svar? De har jo ikke peiling!

Kjell Ingvaldsen

Utlogget Dupree

« Svar #7 på: 18. august 2016, 22:42:07 »
Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor man skal spørre journalister ... ?

Når det finnes et utall dyktige, utdannede klimaforskere som har forskning på klima som profesjon.

IPCC's rapporter er jo leseverdige, denne siden ser også ut til å være full av nyttig info: http://climate.nasa.gov/

WWF, Naturvernforbundet og et utall andre organisasjoner har også nyttig info.

Boken du refererer til, er jo faktisk skrevet av en gravende journalist, en dyktig sådan. Mener å huske at den gir klart svar på dine punkter, bortsett fra at jeg ikke er helt med på punkt d). To graders oppvarming er ikke noe vi kommer til å unngå, det er der vi håper oppvarmingen kan stoppe. Hvis politikerne tar problemene på alvor, og hvis befolkningen er villige til å legge om livsstilen. Foreløpig ser det mest ut til at folk flest tror det kan gå an å opprettholde overforbruket vårt, og samtidig redusere klimagassutslippene.

Jeg er også positiv til borgerlønn, men ser ikke helt hvordan den kan løse problemene med global oppvarming? Det er da ikke de fattige i verden som slipper ut mest klimagasser.

Og så er det dessverre ikke bare enkelt å legge om til grønn energi, heller. Vi vil jo helst ikke ødelegge miljøet og naturen, men det er det som skjer i stor skala for tiden ved bygging av store vindparker og solenergianlegg ...

Utlogget Dupree

« Svar #8 på: 20. august 2016, 08:09:51 »